Po čom muži túžia (Po čem muži touží)

Muzi4 resizeNa prelome tisícročí nakrútila americká režisérka Nancy Meyers komédiu Po čom ženy túžia, v ktorej šovinistický pracovník reklamnej agentúry Nic Marshall v podaní Mela Gibsona získa po nehode - zásahu elektrickým prúdom vo vani schopnosť počúvať, čo si ženy myslia. Tá mu výrazne zasiahne do života, najmä do konkurenčného boja s úspešnejšou Darcy Maguire v interpretácii Helen Hunt. V tomto roku vznikla v Česku situačná komédia režiséra Rudolfa Havlíka Po čom muži túžia, vyvolávajúca spomienky na americkú predchodkyňu, s ktorou má okrem podobného názvu spoločných aj niekoľko tematických motívov a humorných situácií.

V žiadnom prípade však nejde o plagiát, možno o voľnú inšpiráciu, lebo filmov o strete mužského a ženského princípu, prejavujúcom sa zmenou správania, oblečenia či až pohlavia,  je v svetovej kinematografii veľa. Dokonca sa nájdu aj v našom priestore, spomeňte si na film režiséra Juraja Krásnohorského Tigre v meste z roku 2012 s ústrednou Muzi12 resizepostavou prokurátora Rudolfa Jazveca, mladého právnika s nežnou  ženskou dušou, ktorého hrala Kristína Tóthová.

Rudolf Havlík (1976, Sokolov) je absolventom Strednej priemyselnej školy grafickej v Prahe, vášnivý cestovateľ, dvojnásobný bloger roka, autor štyroch kníh a mnohých dokumentárnych filmov, v ktorých spracoval svoje zážitky a skúsenosti najmä z početných ciest po Ázii. V hranom filme debutoval v roku 2014 snímkou Zejtra napořád o neustálom hľadaní mladého muža, ktorý sa márne snaží zakotviť v živote, práci i vo vzťahoch. Väčší umelecký i komerčný úspech priniesol Havlíkovi jeho druhý film Rozprávky pro Emu (2016) o osamelom, kariérne úspešnom päťdesiatnikovi, ktorý je zrazu postavený pred úlohu postarať sa o osemročné dievčatko, údajne svoju dcéru, a navyše nájsť pre ňu vhodnú matku. Romanticko-komediálny príbeh so silným citovým nábojom bol Muzi resizedistribuovaný v predvianočnom čase, čo určite prispelo k jeho úspešnosti.

Radka Třeštíková (1981, Zlín) je mimoriadne úspešnou spisovateľkou, ktorej knihy vychádzajú aj na Slovensku, v Čechách vo vydavateľstve Motto dokonca v opakovaných vydaniach. Vo svojej doterajšej tvorbe, ktorú začala zverejňovať zhruba v čase Havlíkovho celovečerného debutu, sa zameriava na súčasný život, predovšetkým na rodinné, súrodenecké, partnerské a milenecké vzťahy, pričom hrdinkami sú prevažne ženy, vzácnejšie, napríklad v debute Dobře mi tak, muž, maliar Boris v životnej kríze. Ďalšie jej tituly sú prózy To prší moře, Bábovky o prepojených osudoch dvanástich žien, Osm s detektívnou zápletkou a najnovšie Veselí o návrate na Muzi11 resizerodnú Moravu. Havlík a Třeštíková spojili sily aj invenciu, aby napísali scenár filmu Po čom muži túžia, a už sa pripravujú na ďalší spoločný projekt – sfilmovanie románu Bábovky.

Príbeh situačnej komédie, ktorá miestami prechádza do frašky, je jednoduchý. Šéfredaktor Playboya Karel Král (nomen omen?), macho, na akých má herec Jiří Langmajer v českej kinematografii pomaly monopol, prechádza nepriaznivým obdobím. Jeho nezáväzný spôsob života naruší niekoľko nepríjemných udalostí, ktoré už tradične prichádzajú naraz: škandál v televíznej talk show, konflikt s ex-manželkou i dcérou, vyhodenie z práce a nabúranie auta. To je dosť dôvodov na  pánsku jazdu i nepremyslené želanie stať sa ženou, lebo tie to vraj majú v živote ľahšie, kým Karlovi iba znepríjemňujú a komplikujú život. Stará múdrosť hovorí, že Muzi5 resizečlovek by mal dávať veľký pozor na to, čo si želá. Po prebudení z opice je z Karly Karla, z Jiřího Langmajera Anna Polívková. Vyrovnávanie sa tejto novej bytosti – muža v ženskom tele s mimoriadnou situáciou tvorí náplň filmu a predovšetkým zdroj humoru.

Neviem si predstaviť, že by nároky, kladené na herecké, ale najmä pohybové dispozície Karly zvládol niekto iný. To, čo predvádza čoraz výraznejšia a úspešnejšia dcéra slávneho míma, nie je komédia, ale klauniáda v tom najlepšom zmysle slova, odzrkadľujúca jej prirodzený talent, roky štúdia i skúseností. Balansovanie na extrémne vysokých podpätkoch, žonglérske kúsky s tácňou plnou káv, priam akrobatické Muzi7 resizechodenie po schodoch, početné vývrtky a pády zvláda Polívková s ľahkosťou a humorom. No nielen to. Celú postupnú premenu škaredého kačiatka na šarmantnú dámu, pomalé priúčanie sa adekvátnemu a u ženy nevyhnutnému umeniu líčenia, česania a obliekania so súčasne narastajúcim poznaním, že ženy to naozaj majú aj v tejto oblasti náročnejšie ako muži, o zložitom fungovaní v mužskom svete nevraviac, to všetko vyjadruje herečka úspornými, ale zrozumiteľnými prostriedkami. Ak sme v nedávnej recenzii napísali, že postavou v komédii Dve nevesty a jedna svadba si Anna Polívková pripísala na tvorivé konto ďalšiu zapamätania hodnú kreáciu, potom o filme Po čom muži túžia to platí dvojnásobne.

Ostatní interpreti sú zákonite v jej tieni. O Jiřím Langmajerovi, Muzi8 resizektorému by v podstate stačilo „vytiahnuť šuplíky“ a zopakovať niektorú z početných  postáv príťažlivých a ženami obletovaných cynikov, sme sa už zmienili. Slúži mu ku cti, že sa tým neuspokojil a výraznejšie demonštroval svoj komediálny talent. Pristalo mu to väčšmi ako záverečná, nie celkom uveriteľná poloha so všetkými a všetkým zmiereného, vyrovnaného muža, ktorý počas jednomesačnej premeny pochopil ženy a dokáže ich nielen akceptovať, ale aj uznávať. Hoci film Po čom muži túžia je ľahkou, v podstate láskavou komédiou, ktorá večný boj mužského a ženského sveta nevyhraňuje a neženie na ostrie noža, skôr inteligentným humorom obrusuje jeho hrany, predsa len happy end, v ktorom sa nájdu všetky zamilované dvojice a porozumejú si všetci Muzi3 resizerozhádaní, je prisladký. Taká je však poetika režiséra a spoluscenáristu Rudolfa Havlíka, ktorý pred konfliktom uprednostňuje porozumenie, hoci by aj úvodná dramatická scéna z televízneho štúdia svedčila o opaku...

Treťou ústrednou postavou filmu je nová šéfredaktorka Playboya Leona v podaní Táne Pauhofovej. Šarmantná žena v módnych kreáciách, neustále meniaca účesy a outfity, mala zrejme byť prototypom vedúcej pracovníčky, tvrdo sa presadzujúcej v mužskom svete. Spočiatku neinformovane suverénna, neskôr bezradná a tápajúca v tvrdých zákonitostiach mediálneho sveta, je definovaná iba prácou. O jej súkromnom živote a zázemí netušíme, iba z náznakov Muzi9 resizerozhovorov s kolegyňami – podriadenými, s ktorými sa skamarátila akosi prirýchlo, sa dá vytušiť, že ako ostatné, aj ona hľadá stáleho partnera, normálneho chlapa, nech to už znamená čokoľvek. Ani v portfóliu Pauhofovej nie je takáto postava novinkou, veľmi podobnú si zahrala v nedávnom televíznom seriáli Milenky i v slovenskom diváckom hite, „evitovke“ Všetko alebo nič, len v oboch prípadoch mala väčší priestor na rozvinutie osobnosti svojich hrdiniek.

Ostatné postavy tvoria iba pozadie ústrednej trojice, hoci by aj rozvíjali paralelné minipríbehy, ako v prípade Karlovho najvernejšieho priateľa Čestmíra v podaní stále obsadzovanejšieho Matěja Hádka, ktorý sa so svojou protivnou a žiarlivou manželkou Hedvikou, hrá ju Lenka Vlasáková, tvrdo a otrávene snaží o tretie dieťa. Nevýrazná Karlova bývalá žena so sedemnásťročnou dcérou v interpretácii Andrey Hoffmannovej a Sáry Sandevy pôsobia napriek Muzi10 resizeobčasnej hystérii akosi sterilne, početný kolektív redakcie je viac-menej „křovím“, nemastne-neslaný je aj výkon Jiřího Havelku v postave megaúspešného autora knižného bestselleru o ženskej duši, ktorého dvojtvárnosť poskytovala predsa len väčšie možnosti, ako herec využil.

Popri vynikajúcom hereckom výkone Anny Polívkovej si pozornosť zaslúžia vtipné dialógy, na ktorých vybrúsení má iste podiel aj bohatá literárna skúsenosť spoluscenáristky Radky Třeštíkovej. Príbeh je skôr skladačkou jednotlivých vtipných situácií ako súvislým rozprávaním, pričom prechod medzi nimi sa občas zadrháva. Režijná práca Rudolfa Havlíka vrátane vydareného castingu, ktorý sa hemží známymi tvárami, je spoľahlivá a má stúpajúcu kvalitu. Ako svoj tretí celovečerný hraný film nakrútil ľahkú, láskavú, vkusnú a vtipnú komédiu, ktorá sa  napriek šteklivému obsahu dokázala vyhnúť lascívnosti i vulgarizmom, takže určite bez problémov prejde po absolvovaní kino-púte na televízne obrazovky.

Muzi11 resizePo čom muži túžia (Po čem muži touží), ČR, 2018
Dĺžka: 95 minút
Réžia: Rudolf Havlík
Scenár: Rudolf Havlík, Radka Třeštíková
Kamera: David Ployhar
Strih: Boris Machytka
Hudba: Ondřej Konvička
Hrajú: Anna Polívková, Jiří Langmajer, Matěj Hádek, Táňa Pauhofová, Jiří Havelka, Lenka Vlasáková, Sára Sandeva, Andrea Hoffmannová, Oldřich Navrátil, Naďa Konvalinková, Ester Kočičková, Jana Synková, Pavla Tomicová, Jiří Maryško, Lucie Polišenská a ďalší
Distribúcia: CinemArt
Premiéra v SR: 20. septembra 2018