Halloween

Haloween resizeHororová séria Halloween nie a nie umrieť, hoci od prvej iterácie už uplynulo presne štyridsať rokov. A to je nielen vo svete filmu poriadna doba. No pri tak ikonickom záporákovi akým je Michael Myers bez najmenších pochýb, sa dá vyložene spoliehať na to, že skôr či neskôr dostane ďalšiu šancu. A nakoniec ju dostal aj v tejto dekáde.

Od posledného prírastku uplynulo deväť rokov, no dá sa povedať, že snaha o resuscitáciu značky v podaní Roba Zombieho nezanechala výraznú stopu. Práve naopak, snaha o o niečo psychologickejší náhľad do mysle duševne chorého vraha sa v podaní brakového tvorcu Roba Zombieho skôr minula účinku. Pohľad z trochu iného uhla pritom Haloween6 resizepôsobil aspoň spočiatku pomerne osviežujúcim dojmom, no čo Zombie nestihol pokaziť prvým filmom, úspešne dokonal svojou dvojkou. Za posledných dvadsať rokov tak stál, až doteraz, za výraznejšiu pozornosť iba návrat do Haddonfieldu po dvadsiatich rokoch v podobe snímky Halloween: H20.

„Michael Myers nemal osobnosť. No i napriek tomu sa to všetky pokračovania snažili vysvetliť. A to je hlúposť, podľa mňa im vôbec nedochádza pointa prvého filmu,“ nechal sa svojho času počuť John Carpenter, dnes už sedemdesiatročný tvorca ktorý stál za zrodom tohto legendárneho zabijaka. „Chcel som, aby diváci nevedeli, či je človek, alebo nadprirodzená bytosť. Bolo to stelesnenie čistého zla."  No a režisér David Gordon Green je zjavne veľkým fanúšikom Carpenterovho originálu. Preto sa Haloween9 resizerozhodol kompletne odignorovať všetky predošlé pokračovania a prispôsobiť svoju víziu výhradne prvému dielu... a trochu prekvapivo uspel.

Prekvapivo aj preto, že hoci sa začiatky tohto režiséra a scenáristu spájajú s dramatickejšou tvorbou, u mnohých je doteraz známy hlavne vďaka svojim hrubozrnným komédiám ako Princ a pruďas. Pri prácach na scenári mu navyše vypomáha aj herec Danny McBride, ďalšia známa persóna komediálnej scény. O to väčší obdiv si zaslúži to, ako sa obaja dokázali adaptovať na diametrálne odlišný žáner, i keď súčasne je vhodné priznať, že v konečnom dôsledku nepriniesli vôbec nič revolučné. Nový Halloween je v ich podaní viac než čokoľvek Haloween3 resizeklasickou dvojkou, ktorá navyše chvíľami až pôsobí, akoby sa v novom miléniu ocitla iba omylom. Čo je pomerne netradičný prístup, v ktorom sa ukrýva najväčšia sila, avšak pramení z neho i jeden, pre niekoho možno zásadný, nedostatok.

Nový Halloween totiž nie je strašidelný film, aspoň nie v klasickom ponímaní dnešných divákov, na ktorých sa bežne valí násilie zo všetkých strán. To už dnes nakoniec veľmi nie je ani pôvodná záležitosť, pretože za tie roky zostarla viac než dosť, a to i napriek tomu, že stále dokáže zaujať svojimi typickými kamerovými nájazdmi a minimalistickým, no efektným, hudobným sprievodom. Pointa je každopádne v tom, že Gordon Green jej vzdáva naozaj dokonalú poctu a viac než ľakačky a Haloween12 resizeprvoplánová brutalita ho zaujíma pomalé budovanie psychoteroru. Divákom to neuľahčuje ani tým, že nezriedka ukazuje až dôsledky Michaelovho vyčíňania na scéne a to ako ho cez ne vnímajú ostatné postavy. A keď aj náhodou dôjde na  jeho útoky, väčšinou nie sú vyložene zapamätateľné, pretože sa úmyselne nesú v klasickejšom duchu.

To ešte, samozrejme, neznamená, že snímke chýba pôsobivá atmosféra. Akurát treba počítať s tým, že nejde o prototyp moderného hororu, predstavujúceho budúcnosť tohto žánru a výsledný produkt skôr ukazuje cestu, akou by sa mohli aspoň dočasne uberať podobne ladené značky, ktorých dlhodobo trápia takmer identické problémy. Divákov už dnes síce nezanechá paralyzovaných strachom ako spred štyridsiatimi Haloween5 resizerokmi, pretože len samotná prítomnosť maskovaného zabijaka na scéne im nemusí stačiť, no po technickej stránke je inak všetko v poriadku. Nový Halloween je skrátka slasher, čo má jasno v tom, pre koho je určený a dokáže to predať adekvátnymi prostriedkami. Od nasvietenia, spôsobu snímania jednotlivých scén, známych hudobných tónov až po dôraz na konflikt dobra a zla v podaní Micheala a Laurie (Jamie Lee Curtis), a to bez akýchkoľvek zbytočných odbočiek. Okrem príjemných variácií na originál, uberajúcich sa trochu odlišným smerom, navyše poteší aj intenzívnym finále, ktoré dokáže naplno zúročiť všetky naznačené motívy.

Haloween2 resizeSkrátka, zacielené je tu hlavne na skalných fanúšikov a tí budú zrejme spokojní vrchovatou mierou. Samotný výsledok pritom nie je dokonalý a okrem občasných výpadkov tempa nechýba ani niekoľko, na žáner už tradične, logicky diskutabilných scén. Vyčítať by sa teoreticky dalo aj slabšie prekreslenie vedľajších postáv, no v tomto prípade sa jedná o zámer, nakoľko o niečo väčší dôraz je kladený na silné trojgeneračné obsadenie babička, dcéra, vnučka (Jamie Lee Curtis, Judy Greer a Andi Matichak) a spôsob, akým sa každá z nich vyrovnáva s démonmi minulosti. A hoci sa dalo i po tejto stránke vyťažiť o niečo viac, tvorcovia sa s tým v rámci možností popasovali viac než dobre a ponúkajú príjemne staromilský zážitok, ktorý vôbec nerobí hanbu kultovému slasheru z roku 1978. A o to nakoniec išlo v prvom rade.

Haloween10 resizeHalloween, USA, 2018
Dĺžka: 106 minút
Réžia: David Gordon Green
Scenár: David Gordon Green, Danny McBride, Jeff Fradley
Kamera: Michael Simmonds
Strih: Timothy Alverson
Hudba: John Carpenter, Cody Carpenter, Daniel A. Davies
Hrajú: Jamie Lee Curtis, Judy Greer, Andi Matichak, James Jude Courtney, Nick Castle, Haluk Bilginer, Will Patton, Rhian Rees, Jefferson Hall, Toby Huss, Virginia Gardner, Miles Robbins, Drew Scheid a ďalší
Premiéra v SR: 18. októbra 2018