Mária Magdaléna (Mary Magdalene)

Maria2 resizeBiblické príbehy sa aj dnes tešia pozornosti publika a inšpirujú filmových tvorcov. Dôkazom je britský film Mária Magdaléna austrálskeho režiséra Gartha Davisa v titulnej úlohe s americkou herečkou Rooney Mara, ktoreho slovenskú premiéru distributér vhodne načasoval na predveľkonočné obdobie.

Mária Magdaléna, čiže Mária z Magdaly, je jednou z najzáhadnejších postáv biblických dejín. Podľa kresťanských evangélií bola prítomná pri Ježišovej smrti na kríži i pri pohrebe a je označovaná za prvého svedka jeho Maria4 resizezmŕtvychvstania. V roku 591 však pápež Rehor vyhlásil, že bola prostitútka a dodnes pretrváva jej meno ako označenie pre hriešnicu. Až nedávno, v roku 2016, Vatikán oficiálne označil Máriu Magdalénu za Apoštola apoštolov, teda im rovnú, a za prvého posla vzkrieseného Ježiša.

Film Mária Magdaléna bol inšpirovaný jej životným príbehom. Zároveň je pokusom pozrieť sa na najznámejšiu osobnosť dejín Ježiša z nového uhla pohľadu – ženského. S týmto nápadom a zároveň prvou verziou scenára prišla uznávaná britska autorka divadelných hier Helen Edmundson, od ktorej Maria3 resizeprebrala štafetu  jej krajanka, scenáristka  Philippa Goslett a neskôr austrálsky režisér Garth Davis. Mimochodom, Davis pôvodne začínal ako výtvarník a režisér krátkych filmov, preslávil ho medzinárodne oceňovaný debut Lion z roku 2016 a Mária Magdalena je jeho druhý celovečerný film.

Príbeh filmu Mária Magdaléna sa odohráva v roku 33 v prvom storočí nášho letopočtu. Teda v čase, keď jedinou povinnosťou ženy bolo byť pokornou manželkou a matkou. Rybárka Mária (Rooney Mara) sa však odmieta vydať za muža, ktorého jej Maria resizeotec vybral. Rodina je presvedčená, že ju posadol zlý duch, ktorého treba vyhnať (o čo sa aj pokúsia) a k svadbe ju donútiť. Mária sa po tejto krutej skúsenosti rozhodne rodinu opustiť a pripojí sa k charizmatickému Ježišovi Nazaretskému a jeho učeníkom na ich ceste do Jeruzalema na sviatok Paschy.

Jediná žena v skupine mužov, to vzbudzuje pohoršenie okolia aj učeníkov. Nepozdáva sa to najmä Petrovi (Chewitel Ejiofor –britský herec čiernej pleti, nigerijského pôvodu). Obviňuje Máriu, že oslabuje mužské spoločenstvo a žiarli na ňu, veď Maria6 resizedoteraz bol Ježišovou pravou rukou a teraz vidí, ako sa zbližujú. Navyše sa zasadne líši ich vnímanie Ježišovych myšlienok a posolstva. Učeníci sú presvedčení, že ich povedie v revolučnom prevrate a slová o novom živote a „Božom kráľovstve na zemi“ vnímajú ako realitu, kým Mária si uvedomuje metaforu posolstva a chápe, že dôležitá je ľudskosť, milosrdenstvo, odpúšťanie, že sa musíme zmeniť vnútorne my sami, aby sme mohli zmeniť svet okolo nás. To kráľovstvo je neviditeľné, budujeme ho v sebe. Tak ako sa v podobenstve hovorí o horčičnom semienku, ktoré žena zasadí v záhrade a ono rastie…

Maria7 resizeRozprávanie o posledných dňoch Ježiša sa v biblických príbehoch opakuje a je známe. Teraz ho však vnímame v zhutnenom deji a čase, navyše očami ženy. V postave  Márie Magdalény vidíme akoby našu súčasníčku, modernú mladú ženu, ktorá sa ocitla v zlej dobe. Sála z nej nej veľká vnútorná sila viery, lásky, porozumenia. V rozhovoroch s Petrom, či zaujímavo kreovaným Judášom (Tahar Rahim) nás dokáže presvedčiť o svojej jedinečnosti. Na rozdiel od učeníkov vníma Ježiša (skvelý Joaquin Phoenix) nie ako trochu váhavého vodcu vzbury, ktorá všetko zmení, ale ako človeka, ktorý pociťuje strach, bolesť, pochybnosti, úzkosť. Je odhodlaná stáť Maria5 resizepri ňom a na rozdiel od väčšiny učeníkov, ktorí sa boja o svoje životy, to aj dokáže.

Niet tu všeobecne známych vyhlásení. Všetko je v obrazoch, akoby v skratke. Bez slovného balastu, ale o to pôsobivejší je jediný Kristov zázrak, ktorý vidíme – vzkriesenie Lazara, či stretnutie Ježiša s matkou Máriou, “vyháňanie kupcov z chrámu”, posledná večera alebo okamihy v Getsemanskej záhrade, či krížová cesta na Golgotu.
Tvorcovia čerpali z historických a biblických materiálov či najnovších archeologických objavov, konzultovali s množstvom odborníkov, navštívili Svätu zem. Ale nakrúcalo sa v južnom Taliansku a na Sicílii, kde sa zachovala atmosféra starodávnych Maria8 resizečias. Filmovo ju dokázali sprostredkovať na výbornej úrovni, s citlivým použitím kamery, strihu, zvuku. Napríklad pri záverečných titulkoch hudobná kulisa prechádza do jednoduchej ženskej piesne a štebotu vtákov. Je to dobre odvedená filmárska práca. Druhá vec je, ako film osloví publikum, zvyknuté možno na tradičnejší pohľad na udalosti spred dvetisíc rokov. Mladí diváci sú, navyše, plní vášní, túžby po násilných zmenách hneď a teraz, oko za oko, zub za zub, rovnako ako kedysi Ježišovi mladí súčasníci. Nemajú chuť načúvať slovám o odpúšťaní a láske, o tom, že  priveľká miera nenávisti v srdciachzožiera a ničí život,nieto sa zamýšľať nad  metaforami. Veď ani učeníci a cirkev nedokázali odpustiť Márii Magdaléne. Odchádza do neznáma po Ježišovom zmŕtvychvstaní a keď si vypočula Maria11 resizeodsudzujúce Petrove slová, že ako žena oslabila Ježiša a celé spoločenstvo učeníkov…

Režisér v novinárskych rozhovoroch zdôrazňoval, že nechcel nakrútiť náboženský, ale duchovný film, ktorý bude inšpirovať k uvažovaniu nad našimi postojmi a osloví  divákov bez ohľadu na vierovyznanie. Verím, že sa mu to aspoň čiastočne podarilo.

Maria9 resizeMária Magdaléna (Mary Magdalene), Veľká Británia, USA,  Austrália, 2018
Dĺžka: 130 minút
Réžia: Garth Davis