Darebák a pretekárka (Le fidèle)

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Darebak resizeBelgický režisér Michael R. Roskam sa vo svojej tvorbe upriamuje na divácky príťažlivý svet mafie a zločinu. Zaujal už svojim debutom Býčia šija z roku 2013 s krajanom Matthiasom Shoenaertsom v hlavnej úlohe, zaoberajúcim sa prostredím belgickej hormonálnej mafie.

O rok neskôr si to už namieril rovno za oceán, do brooklynského baru v New Yorku, aby tu nakrútil drsnú gangsterku Špinavé prachy. Tom Hardy a James Gandolfini tu vytvorili funkčné rodinné duo majiteľov baru. Asistoval im taktiež režisérov obľúbenec Matthias Shoenaerts a ten sa objavuje aj ako predstaviteľ jednej z dvoch hlavných postáv Darebak4 resizeminuloročnej akčno-romantickej drámy Darebák a pretekárka. Dá sa očakávať, že tento režijno-herecký tandem bude patriť medzi tie najstálejšie na európskom kinematografickom poli. Budúcnosť ale teraz nechajme tak a pozrime sa, ako ich spolupráca dopadla v prípade ich novinky. Platí zlaté pravidlo, že do tretice všetko najlepšie?

Bénédicte Delhanyová, alias Bibi, je mladá sebavedomá úspešná automobilová pretekárka a čaká ju zrejme slušná budúcnosť. Má za sebou oporu milujúceho otca, kamarátsku partiu v tíme závodníkov a jej profesia ju skutočne baví. Gino Vanoirbeek, alias Gigi, je neukotvený muž niekde po tridsiatke, venujúci sa spoločne s partiou ďalších gangstrov celkom slušne Darebak3 resizepremysleným bankovým lúpežiam. Polícia je im už nejakú dobu na stope a je jasné, že ich kariéra dostane nasledujúce dve hodiny zopár trhlín. Inými slovami tak dlho sa chodí s džbánom pre vodu, kým sa nerozbije. Táto nesúrodá dvojica sa náhodne spoznáva a ako to už v živote a filmoch chodí, preskočí medzi nimi iskra. Niet sa čo čudovať, Bibin adrenalínový koníček ju predurčuje hľadať trocha toho adrenalínu aj vo vzťahoch s dobrodružnými mužmi. O Gigovom spôsobe obživy, samozrejme, nebude mať dlhý čas ani poňatia, ale je jasné, že intuitívne ju mužova divoká charizma nesmierne priťahuje.

Prvá polovica snímky sa paralelne venuje ako rozvíjaniu ich Darebak6 resizevzájomného vzťahu, tak Gigiho lúpežiam. Romantická línia je nakrútená so všetkou civilnou vážnosťou, nejde o žiadnu nasládlu romantiku, ktorá by potrebovala sentimentálny hudobný podkres. Prepady bánk alebo obrnených vozov s peniazmi sú nakrútené veľmi svižne a pôsobia takmer až dokumentárnym dojmom. Akoby sa trojica scenáristov odreagovávala od sedavej písacej činnosti vo svojom voľnom čase práve pri takomto spôsobe zábavy.  Nechajme ale podobné cynické úvahy stranou. Roskam si je vedomý nesmiernej príťažlivosti oboch zobrazených prostredí, najmä vďaka ich neprístupnosti širokej verejnosti, a umocňuje ju ešte zakázanou milostnou linkou. Mohla vzniknúť dlhometrážna Darebak7 resizebelgicko-francúzska variácia na Kobru 11, našťastie, sa tak ale nestalo. Roskamovi totiž ide nielen o to, aby diváka v kine pobavil, ale aby aj uveril tomu, čo na plátne sleduje.

Príbeh si je vedomý určitých klišé, ktoré si žáner vyžaduje a používa ich striedmym spôsobom. Láska dvoch ľudí s odlišných prostredí pripomína klasickú scenáristickú mustru Rómea a Júlie, sujet prináša stokrát videnú scénu o spackanej lúpeži so zraneným čelnom partie a veľké dilemy hlavného hrdinu, stojaceho na prahu novej budúcnosti, nezlučujúcej sa s predstavami jeho starých kamarátov. Je myslím si dôkazom slušného režijného umu, že sa divák pri týchto scénach nebude Darebak5 resizezažívať nepríjemný pocit deja vu, ale bude hrdinom ešte viac držať palce. Hlavnú zásluhu majú na tomto fakte dvaja hlavní predstavitelia. Spomínaný Matthias Shoenaerts a Adéle Exarchopoulos sú už veľké medzinárodné hviezdy a ich prítomnosť v akomkoľvek diele je už samo o sebe zárukou kvality minimálne na hereckom leveli. Obaja sa do svojich postáv vcítili a dodali im tak potrebnú uveriteľnosť. Až zabudnete na to, že sledujete hercov známych z iných filmov a vnímate len samotné charaktery. A o tom je skutočné herectvo, byť na plátne postavou a nie hviezdou.

Roskam pripraví v druhej polovici niekoľko väčších či menších Darebak10 resizeprekvapení. To má za následok, že si nebudete nikdy istí, čo bude nasledovať o desať minút a už vôbec, ako môže tento príbeh lásky skončiť. Má v sebe veľa z Affleckovho Mesta, niečo z francúzskej Nevinnej a jej amerického remakeu Tri dni ku slobode, nemeckého Gegen die Wand alebo aj legendárnej Love Story. Všetko vo svojom žánri veľmi kvalitné kúsky a takým je, našťastie, aj Darebák a pretekárka. Pokiaľ vám neprekáža zopár nevyhnutných klišé, radi sa necháte uniesť silným príbehom lásky a nemáte averziu voči pojmu poctivý komerčný film, vynechať návštevu kina by bolo chybou.

   
Darebak9 resizeDarebák a pretekárka ( Le fidèle), Belgicko, Francúzsko 2017
Dĺžka: 130 minút
Réžia: Michaël R. Roskam
Scenár: Thomas Bidegain, Noé Debré
Kamera: Nicoals Karaktsanis
Strih: Alain Dessauvage
Hudba: Raf Keunen.
Hrajú: Matthias Schoenaerts, Adele Exarchopoulos, Igor van Dessel, Jean-Benoît Ugeux, Sam Louwyck, Corentin Lobet, Gaël Maleux, Eric De Ataercke, Jena-Benoît Udeix, Nabil Missoumi, Thomas Coumans, Nathalie Van Tongelen, Fabien Magry a ďalší
Distribúcia: Film Europe
Premiéra v SR: 22. marca 2018
Foto: Film Europe


 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.