Mečiar

Meciar15 resizeMálokedy sa na malom slovenskom kinematografickom trhu stane, že by si jeden autor mohol dovoliť konkurovať v kinách hneď dvoma snímkami. Tento rok sa to podarilo mladej ambicióznej slovenskej herečke, scenáristke a režisérke Tereze Nvotovej. Začiatkom leta mala premiéru v našich a českých kinách autorkina zaujímavá dráma o mladistvých Špina, tento mesiac zase dokument Mečiar.

Tereza je dcérou jedného z našich najplodnejších režisérov Juraja Nvotu a herečky Anny Šiškovej, takže k filmu to už odmalička nemohla mať bližšie. Ale pochopiteľne bez talentu a driny vám nepomôžu ani všetci svätí a Tereza vďaka Meciar4 resizesvojim obom tohtoročným počinom dokazuje, že si jej meno budeme v budúcnosti spájať najmä s kvalitou jej diel a nie so slávnou rodinnou.

Osoba Vladimíra Mečiara, prvého predsedu vlády Slovenskej republiky v 90. rokoch minulého storočia, poskytuje vďaka mnohým kauzám, osobnej charizme politika a udalostiam spätým s rozdelením Československej republiky, obrovské množstvo materiálu na kvalitné dokumentárne spracovanie. Autorke určite napomáha aj niekoľko rokov badateľný výrazný vzostup slovenskej filmovej tvorby a záujem tunajšieho publika o jej návštevu v kine. Navyše časový odstup od konkrétnych udalostí a po vyprchaní tých najbezprostrednejších emócií, Meciar6 resizedovoľuje sa na veci pozrieť viac z nadhľadu a zapojiť tak do dialógu aj samotného Vladimíra Mečiara. Nvotová si rozhodne zaslúži body za odvahu túto kontroverznú osobnosť vôbec osloviť a nakrútiť s ňou rozhovor v asi najkomentovanejšej stavbe celej našej rodnej hrude, vo vile Elektra v Trenčianskych Tepliciach, kde Mečiar žije, myslené bez štipky irónie, svoj pokojný dôchodcovský život.

Spôsobov, ako uchopiť už samotný scenár, sa ponúkalo hneď niekoľko. Buď vytvoriť klasický portrét osobnosti, alebo sa venovať jednej konkrétnej kauze. Nemuselo by ísť, samozrejme, iba o únos prezidentovho syna. Čiže skúsiť sa tak Meciar8 resizedostať hlbšie pod všeobecne známy mediálny povrch. Prípadne sa zamerať na československé vzťahy v období rozdelenia republiky. Nvotová sa nakoniec rozhodla koncipovať svoj dokument ako čo najširší pohľad na Mečiara a jeho vládnutie a v konečnom dôsledku asi urobila to najlepšie, i keď najkompromisnejšie rozhodnutie. Sledujeme tak od rytmických striedanií dialógov vo vile, dobových ilustračných záberov od invázie v roku 1968, cez nežnú revolúciu, až po kľúčové voľby v roku 1998, záznamy z legendárnych pasienkových mítingov a v neposlednom rade počúvame komentáre verejne činných osobností k osobe politika. Kto všetko sa bude k veci vyjadrovať môže byť občas celkom prekvapivé, preto si dovoľujeme tieto mená nespomínať. Nie každý komentár sa nesie vo vážnom duchu, film, našťastie, obsahuje viacero Meciar resizeodľahčujúcich momentov. Divák tak uzná aj zručné produkčné a organizačné schopnosti Nvotovej a jej tímu, pred kamerou sa vystrieda slušná rada známych osobností aj z Českej republiky.

Potenciálny problém však môže nastať práve vďaka snahe o čo najširší rozsah ponúkaných informácií. Nie je jednoduché objektívne konštatovať, či sú informácie odprezentované vo filme všeobecne tak známe, že ich už netreba ďalej v tejto, povedzme, že povrchnejšej forme znova po rokoch ponúkať širokej verejnosti. Alebo či práve toto oprášenie pomaly vyblednutých káuz a zhrnutie všetkých dôležitejších míľnikov v Mečiarovej politickej kariére a reakcií slovenskej verejnosti Meciar12 resizealebo tlače na ne, nie je práve ten najschodnejší spôsob, ako „ho“ a „ich“ predstaviť aj mladšiemu publiku. Necítim sa totiž kompetentný zhodnotiť, nakoľko sa dnešní tínedžeri alebo dvadsiatnici v globále zaujímajú o tunajšiu politickú históriu a či im meno Mečiar hovorí aj niečo konkrétnejšie ako nepopulárny zabudnutý politik z predinternetových dôb. Pamätníci síce mnoho nových informácií nedostanú, ale môžu oceniť autorkinu precíznosť pri zháňaní materiálu a jeho spracovanie.

Nvotová mohla v konečnom strihu venovať viac priestoru práve Meciar9 resizedialógu s bývalým štátnikom. Vďaka jeho pomerne nekonkrétnym odpovediam však výsledok pôsobí dojmom, že nebol ochotný na všetko konkrétne odpovedať alebo, že režisérka nenabrala odvahu sa na všetko spýtať. Škoda, že práve rozhovory s Mečiarom nie sú ešte viac prepojené so zvyškom filmu. Dá sa to pochopiť, dostať sa do konfrontácie typu Michael Moore verzus Charlton Heston ako v Bowling for Columbine, nemusí byť nič príjemné. Režisérka sa však nesnaží Mečiara prvoplánovo démonizovať, ani robiť konečné závery, necháva proste vyjadrovať  k veci kompetentných. Nehrá sa tak na žiadneho moralizátora a vševeda, ale prináša príťažlivo nakrútený dokument o divokých deväťdesiatych rokoch a o jednom z ich najsignifikantnejších symbolov našej spoločnosti.

Meciar resizeMečiar, Slovenská republika, Česká republika, 2017
Dĺžka: 89 minút
Réžia: Tereza Nvotová