The Circle
Sledujú nás. Poznatok, s ktorým sa zmierili ako s daňou za popularitu celebrity, často ním operujú pacienti psychiatrických zariadení, ale normálny našinec si ho málokedy pripúšťa. Predsa len, permanentné sledovanie prostredníctvom vyspelých technológií sa zdá skôr často používanou rekvizitou z oblasti sci-fi, než realitou. Americký režisér James Ponsoldt však tvrdí, že do určitej miery už dnes žijeme vo svete, v akom sa odohráva jeho najnovší filmový sci-fi triler The Circle.
Mimochodom, do našich kín prichádza pod týmto anglickým názvom, hoci jeho rovnomenná knižná predloha z roku 2013 od Davea Eggersa vyšla už v slovenskom i v českom preklade ako Kruh. Hrdinkou príbehu je ambiciózna Mae v podaní pôvabnej a herecky tvárnej Emmy Watson, ktorá už dávno prekročila tieň Hermióny z filmov o Harry Potterovi. Po skončení školy si hľadá vhodné zamestnanie, aby pomohla rodine financovať liečenie otca roztrúsenou sklerózou a problémami so zdravotným poistením (je to posledná úloha herca Billa Paxtona, ktorý sa nedožil premiéry). O to viac ju poteší, keď jej najlepšia kamarátka Annie (Karen Gillan) vybaví pohovor do najväčšej a najmodernejšej high-tech spoločnosti The Circle. Tam ju príjmu a dokonca pomôžu aj s otcovou liečbou. Cíti sa viac ako zaviazaná. Zároveň je nadšená pracovným prostredím a vymoženosťami pre zamestnancov. Trochu ju však zaskočí filozofia firmy. Jej
zakladateľ, šéf a vizionár Eamon Bailey (Tom Hanks) totiž propaguje heslo: „Vedieť je dobré. Vedieť všetko je ešte lepšie.“ Tvrdí, že práve nové technológie vedú k poznaniu a tým aj k vytvoreniu lepšieho sveta bez hladu, vojen, chorôb. Zdôrazňuje, že keď človek vie, že ho sledujú, teda vidia, správa sa lepšie. Kto má tajomstvá, klame. Transparentnosť a úplná otvorenosť, zdieľanie všetkého a sledovanie je vraj receptom na pokrok a šťastné a spokojné ľudstvo.
Mae sa spočiatku obáva straty súkromia a zdá sa jej napríklad nezmyselné už malým deťom voperovať čipy, aby ich vraj tak uchránili pred únosmi a vedeli im včas pomôcť. Lenže postupne sama začína nosiť náramok, ktorý o nej podáva zdravotné informácie a monituruje jej pohyb, využíva pohodlie rôznych aplikácii a na pracovnom stole jej pribúdajú monitory, na ktorých ona zachytáva iných. Keď jej práve neviditeľné kamery zachránia život, zmení názor a začne súkromie zrazu považovať za sebectvo až zločin. Stane sa horlivou propagátorkou experimentu tzv. absolútnej transparentnosti, dokonca sama navrhuje ešte väčšie, nadnárodné sústredenie moci v rukách spoločnosti. Netuší, že môže ohroziť životy tých,
ktorí nesúhlasia s postupmi The Circle, ako napríklad jej priateľ Mercer (skvelý predstaviteľ protagonistu z filmu Chlapčenstvo Ellar Coltrane). Tie myšlienky, ktoré Mae nadchýnajú, sú predsa také krásne a správne, že ju prestane aj zaujímať, čo sa stáva so všetkými dátami, ktoré sa hromadia v podzemných skladiskách a ako sa speňažujú alebo sa s nimi manipuluje v obchodnej i politickej sfére, napríklad ovplyvňujú sa voľby. Všetko sa deje akoby dobrovoľne na základe demokracie v mene dobra pre všetkých. Meníme svet i seba...
Režisér Ponsoldt bol vraj natoľko uchvátený knihou Kruh, že sa sám pustil do písania scenára podľa nej a až potom prizval k spolupráci jej autora. Témou sa nadchol i herec Tom Hanks a na filme sa podieľa nielen ako predstaviteľ hlavnej mužskej úlohy šéfa, ale aj ako spoluproducent. V súčasnosti technológie umožňujú sledovanie a manipuláciu aké si „Veľký brat“ z klasiky tohto žánru nevedel ani predstaviť. Navyše, vďaka internetu a sociálnym sieťam dnes chcú ľudia všetko zdieľať so všetkými a dobrovoľne o sebe prezrádzajú viac, ako si uvedomujú, a to i to, čo im neskôr môže uškodiť. Téma, ako vyvážiť výhody
spoločnosti, ktorá bezvýhradne zdieľa všetky informácie s ľudskou potrebou súkromia, je teda dnes viac ako aktuálna.
Film Kruh ukazuje vzťahy medzi ľuďmi, technológiami, obchodnou i politickou sférou. Zaujímavé sú postavy troch zakladateľov spoločnosti The Circle: Charizmatický Eamon, vynikajúco stvárnený Tomom Hanksom, ktorý s minimalistickými hereckými prostriedkami dokázal vystihnúť demagogickosť šarmantného manipulátora až diktátora. Vedľa neho, trochu akoby v pozadí, stojí obchodný duch spoločnosti Tom (Patton Oswald). Nuž a čiastočne mimo sa pohybuje idealistický Ty (John Boyoga), ktorý sa nedokáže vyrovnať s tým, ako sa jeho objavy zrazu zvrhávajú a zneužívajú, lebo kto má informácie, má aj moc.
Jedným z motívov filmu je aj spôsob, ako v moderných firimách pracujú so zamestnancami. Na jednej strane množstvo výhod, dobre platená práca v krásnom modernom prostredí. Na druhej strane prisvojovanie si aj voľného času, istý spôsob zneužívania potenciálu pracovníka až do úplného vyčerpania (príklad Annie) a podobne. Nuž a pôsobivý je aj motív predvídateľnej nepredvídateľnosti ľudského konania a povahy. Napríklad, schopnosť baviť sa na utrpení pri obrazovke, davová psychóza, keď sa ľudia zúčastnia, vďaka moderným médiám, na štvanici na jednotlivca, niečo ako lynč v priamom prenose. Alebo scény, v ktorých nadšení zamestnanci Kruhu aplaudujú a reagujú na svojho šéfa spôsobom, známym z totalitných režimov.
Ľúbostné motívy scenáristi skôr naznačujú. Napríklad o Mae sa zaujíma kamarát z detstva Mercer, ale ju priťahuje záhadný Ty. Dôraz sa kladie na psychologický vývoj Mae. Nepôsobí vždy presvedčivo, ale i napriek tomu sa s ňou asi veľa divákov, chtiac-nechtiac, stotožní, precíti, jej údiv, pochybnosti. Na rozdiel od nej si však podobne ako jej rodičia, začne uvedomovať, že vstúpila do kruhu, z ktorého už možno nenájde cestu von... Žiaľ, po hereckej stránke majú šancu kreovať svoje postavy na väčšom priestore iba Emma Watson a Tom Hanks. S nimi tento film stojí i padá. Kvôli nim sa oplatí film vidieť. Nielen priaznivcom žánru. Aj pre ten aktualizačný moment starej pravdy, že cesta do pekla je dláždená dobrými úmyslami. Nuž a aj skvelé vynálezy či myšlienky možno zneužiť, lebo človek je nepoučiteľný.
Záver je skôr otvorený. Dozvieme sa, že všetci chcú zmenu, ale nikto netuší akú a, ako sa dá uskutočniť. V každom prípade je to pôsobivý film, dobre nasnímaný i zostrihaný, ktorého výprava sa pohráva s prvkami futurizmu, ale nikoho nenecháva na pochybách, že je to viac-menej blízka budúcnosť. Najdôležitejšia je však téma samotná a nebezpečne aktuálna horkastá príchuť.
The Circle, USA, 2017
Dĺžka: 90 minút
Réžia: James Ponsoldt
Scenár: podľa knihy Davea Eggersa -James Ponsoldt a Dave Eggers
Kamera: Matthew Libatique
Strih: Lisa Lasse
Výtvarník: Gerald Sullivan
Hudba: Danny Elffman
Hrajú: Emma Watson, Tom Hanks, John Boyega, Karen Gillan, Patton Oswalt, Bill Paxton, Beck, Ellar Coltrane, Poorna Jagannathan, Amir Talai, Nate Corddry, Ellen Wong, Regina Saldivar, Hunter Burke, Troy Murray a ďalší
Distribúcia: Bontonfilm
Premiéra v SR: 27. apríla 2017
Foto: Bontonfilm