Uteč (Get Out)

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Utec12 resizeHoror Uteč (Get out) je režijným debutom 38-ročného afroamerického komika Jordana Peela. Znie to ako nezmysel, ale je to skutočne pravda a podobne paradoxne pôsobí na viacerých rovinách aj samotný film. Samozrejme, mám na mysli to, že horory komici príliš často nenakrúcajú a nie to, že jeden nakrútil aj Afroameričan. Aby som sa vopred vyhol napadnutiu z rasizmu.

A podobne nejednoznačne v konečnom dôsledku vyznieva aj celý film, tematizujúci rasizmus, respektíve zobrazujúci ho vo svetle 21. storočia. Peele sa pohráva aj s konvenciami žánru a Uteč tak spadá niekde medzi thriller a horor, Utec resizenejednoznačnosťou toho akou silou je vlastne hlavný hrdina ohrozovaný a nie napríklad explicitnosťou zobrazeného násilia. Nehovoriac o tom, že sa sem dostali aj vtipné scény a jedna čisto komická postavička. Áno, Peele je komik a nezaprie to ani v tomto žánri.

Hlavnými postavami príbehu sú mladí milenci Chris a Rose. Jediné, čo ich rozdeľuje, je farba pleti. Ale sme v už spomínanom 21. storočí, keď Barack Obama sedí v druhom volebnom období za stolom v Bielom dome a taktiež vďaka mnohým voličom bielej pleti. Volil ho aj Rosin otec, a tak nečudo, že keď po 5 - mesačnej známosti dievča privádza svojho priateľa predstaviť rodičom, tí vôbec neprotestujú a Utec2 resizedokonca sa ani na nepatrný, kamerou zachytitelný okamžik, nad touto situáciou nepozastavia. Buďme radi, že sme sa dočkali tak tolerantných časov. Alebo že by tu predsa len niečo nesedelo? To si buďte istí, ale my môžeme byť radi, že karty sa odkrývajú veľmi pozvoľna a nie každý zvrat je vopred odhadnuteľný. Postupne sa na scéne objavuje viacero zaujímavých a zvláštne sa chovajúcich postáv. Chris sa s každým v dome spoznáva a nad viacerými zvláštnosťami spočiatku iba mávne rukou. Ale pohár trpezlivosti raz pretečie a zvíťazí zvedavosť, spojená so strachom.

Film Uteč vznikol v produkcii štúdia Blumhouse a kto ich tvorbu Utec7 resizepozná, dostane presne to, čo očakáva. Pred dvoma rokmi tu nakrútil M. Night Shyamalan svoj comebackový horor The Visit a Get out s ním spája viacero styčných prvkov. Rozpočet cca 5 miliónov dolárov, viac menej jedna odľahlá lokalita, dôležitá otázka rodinného súžitia a kombinácia hororového a komediálneho žánru. A v neposlednom rade svojský, ironický spôsob podávania ústrednej myšlienky publiku. Dovolím si tvrdiť, že „blumhousovské“ diela nie sú tými pravými nízkorozpočtovkami, pasujúcimi do multiplexov. Špecializované žánrové festivaly však na Slovensku nemáme a klubové kiná na americkú nezávislú tvorbu toho žánru nereagujú. Rozdiel s mainstreamovou hollywoodskou hororovou produkciou je jasný. Uteč sa nesnaží ohurovať digitálnymi príšerami a duchmi, Utec3 resizeveľkou hviezdou v hlavnej úlohe, trojnásobným finále s nesmrteľným vrahom a z výsledku necítiť snahu o začiatok ďalšej nekonečnej série.

Scenár v podstate stojí na postave Chrisa (Daniel Kaluuya). On je prostredníkom predávania dôležitých informácií divákovi, čo sa dozvie on, dozvieme sa aj my a čo nevidí, dlho nevidíme ani my. V určitom momente sa tento šikovný, s tajomstvami pracujúci prístup zlomí, ale nikdy nie natoľko, aby sme nemohli byť vo finále dostatočne napätí. Sú Chrisove vízie, spôsobené hypnózou Roseinej matky Missy (Catherine Keener, jediná herecká hviezda filmu), vizualizované obrazy jeho podvedomia, Utec6 resizealebo sú skutočné? Prečo sa postavy afroamerického služobníctva prejavujú tak extrémnymi premenami nálad? Na všetky otázky film do svojho konca odpovie, všetko sa logicky vysvetlí.  Nemusíte byť každou odpoveďou ohúrení, ale film obsahuje viacero na prvý pohľad bezvýznamných detailov, dostávajúcich v konečnom výsledku zaujímavý myšlienkový rozmer. Peele vyžaduje od diváka určitú mieru sústredenosti a dokáže sa mu za ňu náležite odvďačiť. Ak vidíme scénu A, tak scéna B o nejakú polhodinu neskôr na ňu odkazuje a niečo pre pochopenie filmu nielen v dejovej rovine, ale aj jeho interpretácie z ich spojenia vyplynie.

Pokiaľ máte radi takýto spôsob hry tvorcu s divákom, môže sa Utec11 resizestať pre vás Uteč malým veľkým filmom. No určite nie je dokonalým dielom a aj v posledných rokoch nájdeme po remeselnej stránke lepšie zvládnuté cvičenia v žánri. Záverečný akt nie je dostatočne vygradovaný, respektíve je príliš krátky na to, aby diváka emocionálne vysilil.  Popritom je stále zviazaný konvenciami žánru. Záver však obsahuje, ako som spomínal, práve tie scény B, tematicky nadväzujúce na zdanlivo nepodstatné scény A v kľudnejších pasážach filmu. Spomeňte si pri nich na stretnutie s policajnou hliadkou alebo na jeleňa v úvode. Uteč je v istom zmysle novodobá variácia legendárnej a medzi mladými zrejme málo známej prvej verzie Invázie lupičov tiel z 50. rokov, tematicky však  musí vychádzať pochopiteľne z iných základov, ako bola studená vojna. Tými základmi sa stáva už spomínaný rasizmus.

Utec8 resizeUteč (Get Out), USA, 2017
Dĺžka: 104 minút
Scenár a réžia: Jordan Peele
Kamera: Toby Oliver
Strih: Gregory Plotkin
Hudba: Michael Abels
Hrajú: Daniel Kaluuya, Allison Williams, Bradley Whitford, Catherine Keener, Caleb Landry Jones, Lil Rel Howery, Keith Stanfield, Betty Gabriel, Erika Alexander, Lyle Brocato, Ashley LeConte Campbell, Jana Allen, Rutherford Cravens, Jana Allen a ďalší
Distribúcia: CinemArt
Premiéra v SR: 27. apríla 2017
Foto: CinemArt
 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.