Vo veľkom štýle (Going in Style)

Stylll resizeTrojica starčekov sa pre nevyplácania dôchodkov zo strany zamestnávateľa a nedostatočnej starostlivosti banky ocitá vo finančnej kríze. Do úzkych ich zatlačia nezaplatené účty so žltými (dobrými) a červenými (zlými) upomienkami za ich neuhradenie aj následná exekúcia. Nedokážu sa postarať o seba, ani o svoju najbližšiu rodinu. Preto sa rozhodnú „zarobiť si“ naozaj nezvyčajným spôsobom – lúpežou banky.

Najnovší film Zacha Braffa Vo veľkom štýle je remakeom takmer štyridsať rokov starej snímky Martina Bresta z roku 1979, v ktorom trojici spolubývajúcich, tiež starčekov, banka zamrazí všetky účty. To je podnetom pre ich rozhodnutie banku vykradnúť. Než sústredíme našu pozornosť na samotný film, pripomeňme si niekoľko tematicky podobných Styl5 resizesnímok z minulých rokov. Americký režisér Rob Reiner nakrútil v roku 2007 tragikomický film Kým si pre nás príde, o dvoch starnúcich mužoch pochádzajúcich z diametrálne odlišných sociálnych skupín. Milionársky egoista a černošský automechanik sa stretávajú v nemocnici a to čo ich spája, je smrteľná choroba. Napriek nepriaznivej diagnóze sú pripravení splniť si ich najbizardnejšie nápady a sny, na ktoré jeden z nich nemal dostatok financií a druhý dostatok guráže. Koniec – koncov, už viac nemajú čo stratiť. O takmer desaťročie neskôr Jon Turtelaub režíruje snímku o štvorici starších pánov, šesťdesiat až sedemdesiatročných deduškoch, s názvom Frajeri vo Vegas (2013). Dlhoročných kamarátov osud zavial do vzdialených častí Ameriky. Po rokoch sa  však na staré kolená stretávajú na rozlúčke so slobodou jedného z nich. Starý Styl12 resizemládenec sa rozhodne zobrať si za manželku o dve generácie mladšiu dievčinu. A párty sa bude kde inde ako vo Vegas.

Od nablýskaného a zámožného Las Vegas sa vo „veľkom“ štýle konečne presunieme do dejiska nášho filmu. Do malomestského prostredia veľkomesta. Amerika, kontinent plnenia snov mladého človeka, nie je vždy ideálnym prostredím pre život bežného obyvateľa. Je zaujímavé, koľko sociálneho diškurzu sa režisérovi podarilo vtesnať do deväťdesiatich siedmich minút metráže. Radová domová výstavba. Ošúchané priedomia. Starý poškodený nábytok. Nezamestnanosť. Práca za minimálnu mzdu. Zdieľané domácnosti. Neschopnosť platiť zdravotné poistenie. Alebo vzdelanie. Nikdy nekončiace Styl7 resizesplácanie pôžičiek. Žiadny príjem. Iba výdavky. Áno, aj takto môže vyzerať život v meste (ne)obmedzených možností. Čo – to, respektíve všetko, o tom vedia aj naše postavy.

Celý tento sociálno – dramatický akcent vytvára prostredie pre rozohratie mnohých komických situácií. Z celého príbehu tak vyžaruje myšlienka, že „vek je len číslo“. No, chcela by. Joe, Willie a Al sa po celý čas oslovujú „young man“. Čo sa týka dôchodcovských aktivít, sú mimoriadne aktívnymi členmi seniorského spoločenstva. Zúčastňujú sa na spoločenských akciách a z núdze aj na spoločných obedoch. Na svoj vek sú v neobyčajne dobrej kondícii a sú zdravo sarkastickí. Svet starých ľudí, z ktorých je časť už dementná, sa neskutočne nudí. Možno aj to bol jeden z podnetov k šialenému nápadu Styl6 resizezosnovať gangsterskú akciu. Všetci si asi vieme predstaviť, ako asi vyzerala, keď jej hlavnými aktérmi boli sedemsediat či osemdesiatroční starčekovia. Pomalá krývajúca chôdza, lapanie po dychu aj pri rýchlejšom ako pomalom kroku, ohýbanie sa s kŕčami v chrbte, nemotorná manipulácia so zbraňami a pomalý útek. Banková lúpež storočia! Myšlienky sú však usporiadané a alibi skutočne úctyhodné.

V snímke absentovali dramaturgicky prepracovanejšie motívy. Okamžité odpustenie omylov z minulosti je v momente zabudnuté. Joe so svojím zaťom – drogovým lekárnikom, Styl13 resizezačína, ako sa hovorí, „od začiatku“. Trio kamarátov sa veľmi ľahko dostáva ku kolaborácii s mafiánskym bossom, taktiež bankovým lupičom. Celá lúpež sa odohrá v podstate bez väčších problémov, vyšetrovanie a odhalenie kriminálnika je postavené na svedectve dieťaťa, ktoré sa zhodou – náhod ocitlo na mieste činu. Policajti všetkým tvrdeniam, samozrejme, takmer bez pochybností uveria a berú ich za právoplatné.

Avšak, presný odhad režiséra pri miešaní dramatickej a Styl10 resizesociálnej línie vytvára vyváženú snímku o tom, ako deštrukcia štátneho zriadenia dokáže dohnať zúfalého človeka do hraničnej životnej situácie, kedy riskuje svoju slobodu. Aby sme odľahčili ťažobu tejto záverečnej vety, tak v prípade našich troch protagonistov by už, podľa ich slov,  na tej slobode dlho aj tak nepožili a určite nemajú čo stratiť. Ak teda nerátame najbližšiu rodinu. Na americkú komédiu naozaj vydarený film.

Styl8 resizeVo veľkom štýle (Going in Style), USA, 2017
Dĺžka: 96 minút
Réžia: Zach Braff
Scenár: Theodore Melfi, Edward Cannon
Kamera: Rodney Charters
Strih: Myron I. Kerstein
Hudba: Rob Simonsen
Hrajú: Morgan Freeman, Michael Caine, Alan Arkin, Joey King, Ann-Margret,  Peter Serafinowicz, Christopher Lloyd, Matt Dillon, John Ortiz, Kenan Thompson, Siobhan Fallon Hogan, Maria Dizzia, Katlyn Carlson, Josh Pais a ďalší
Premiéra v SR: 6. apríla 2017