Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej (Miss Peregrine´s Home for Peculiar Children)

Domov6 resizeNa začiatku vraj bola zbierka kurióznych starých dobových  fotografií. Amerického spisovateľa a filmára Ransoma Riggsa (1980) inšpirovala  k napísaniu knihy Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej. Po vyjdení v roku 2011 získala označenie bestseller a onedlho jej pribudli  pokračovania s podtitulmi Bezduché mesto a Knižnica duší, ktoré sa postupne dočkali i slovenského prekladu.

V týchto dňoch sa stretávame s rovnomenným filmovým spracovaním. Ujal sa ho známy americký režisér, scenárista a výtvarník Tim Burton (1958). Tvorca filmov, ako boli hoci aj Beetlejuice (1988), Batman (1989), Nožnicovoruký Edward Domov resize(1990), Planéta opíc (2002), Charlie a továreň na čokoládu (2005) či Alica v krajine zázrakov (2010) a ďalších, je povestný svojou fascináciou temnými fantastickými príbehmi neraz s gotickou atmosférou, v ktorých však nechýba istý humor a vízia. Jeho najnovšiemu dielu pribudla aj štipka romantiky.

Protagonistom  je totiž šesťnásťročný Jacob (Asa Butterfield) neveľmi zručný a pomerne osamelý mladík. Narodil sa a žije na Floride. Citovo sa upína k trochu čudáckemu starému otcovi Abrahamovi (Terence Stamp), ktorému sa ešte v  nedospelom veku podarilo utiecť z Poľska do Veľkej Británie tesne pred vypuknutím druhej svetovej vojny. Veľa pochodil, okolie ho Domov3 resizevšaK podozrieva, že si väčšinu historiek vymýšľa. Vnukovi často rozpráva o dome na malom britskom ostrove, kde vraj prežil v opatere slečny Peregrinovej krásne chvíle spolu s inými deťmi. Keď náhle a za záhadných okolností zomrie, Jacob je presvedčený, že ho zavraždila príšera, ktorú zbadal. Nikto iný však nič nevidel a jeho nočné mory pripisujú nervovému otrasu. Psychiatrička nečakane podporí jeho plán, aby sa vybral cez prázdniny po stopách starého otca na ostrov a splnil tak jeho posledné želanie. Tvrdí, že chlapec tam konečne pochopí hranice  reality a fantázie.

Domov11 2 resizeOtec s ním cestuje ako dozor a na ostrove sa venuje svojmu koníčku – pozorovaniu vtákov a popíjaniu, kým Jacob pátra. Spočiatku je sklamaný: z niekdajšieho sirotinca zostali iba ruiny, keď naň 3. septembra 1940 padla nemecká bomba a všetci zahynuli. Lenže Jacob zrazu zisťuje, že všetko môže byť celkom inak a neobyčajné deti, ktoré poznal z dedovych fotografií (ostatní o nich hovorili ako o fotomontážach) možno jestvujú v akomsi paralelnom svete, kde sa nestarne. Objavuje tajomstvá časových slučiek i bytosti s nadprirodzenými schopnosťami. Hlavne sa však musí  rozhodnúť, ako sa zachová, keď sa s nimi stretne zoči-voči a Domov7 resizezverenci slečny Peregrínovej, i ona sama, ho požiadajú o pomoc...

Záhadný ostrov, opustený detský domov, tajuplné prechody v priestore a čase, bytosti aké človek pozná iba z nočnej mory. Režisér s takým výtvarným potenciálom ako má Tim Burton si naozaj prišiel na svoje. Dobové fotografie ho nadchli a nasmerovali. S radosťou sa pohráva s motívmi neobyčajných detí. Pôsobivé sú scény, keď si Emma (Ella Purnell) zobúva svoje olovené topánočky a necháva sa spútať lanom, aby vyletela k oblohe, lebo chce napríklad malú veveričku vložiť Domov5 resizespäť do hniezda. Alebo podmorské scény, v ktorých manipuluje so vzduchom a s vodou, pláva medzi kostrami bývalých pasažierov výletnej lode Augusta a jej vrak dokáže v jednej fáze zdvihnúť na hladinu a oživiť...

Jacobovymi očami vnímame obyvateľov domova - hoci aj neviditeľného Millarda, dievčinku Fionu, ktorá ovláda rastliny a ich rast, malú Claire, ktorá má zuby na temene, či živý včelí  úľ – Hugha a ďalších. Spolu s ním váhame, či ide naozaj o neobyčajných ľudí, alebo o nebezpečné malé monštrá. Nuž a je tu aj náznak prvej lásky k „lietajúcej“ Emme.

Domov8 resizeDivák oceňuje premyslené triky a výpravu. Každá akcia má svojský podtext. Olovené topánky, ktoré držia pri zemi.  Alebo pôvabné premeny slečny Almy Peregrínovej (krásna Eva Green) z človeka na sokola sťahovavého – čiže falco peregrinus, čo symbolicky hovorí o krídlach snov. Zaujímavé sú súboje  s“ beštiami“  čiže „Bezduchými“ či „Nemŕtvymi“, ktoré všetkých a všetko ohrozujú, lebo chcú získať nadvládu nad svetom. Nazdávam sa však, že scéna, v ktorej  Samuel L. Jackson, čoby zloduch Baron ,si s priateľmi pochutnávajú na vylúpnutých očiach obetí,  je iba pre silné žalúdky. I keď i tu Domov4 resizezohráva svoje podtext – dívať sa neznamená vidieť a oči neraz klamú, ale práve zrak je zmyslom, ktorý nám poskytuje najviac informácií o svete.

Na rozdiel od knižnej predlohy urobil režisér z psychiatra psychiatričku, z vojnového vraku výletnú loď, inak sa však v podstate pridŕžal „psychologickej trasy vzťahov“. V záverečnej časti však nahustil dejové zvraty natoľko, že film môžeme vnímať ako ucelený príbeh, ktorý môže mať, ale ani už nemusí mať, pokračovanie. Akoby si nebol celkom istý, či oň bude divák  stáť. Alebo už mal hlavu plnú pokračovania filmu eetlejuice, ktorý je avizovaný na rok 2018?
Domov13 resizeVraví sa, že výčitky na adresu scenára sú obľúbená a alibistická recenzentská mantra nielen pri tomto žánri. Lenže, ako hovoril už kráľ Šalamún – nič nového pod slnkom.

Fantastické príbehy obyčajne čerpajú z toho, čo poznáme z iných spracovaní, väčšinou oslovujú dospievajúcu mládež a dotýkajú sa jej problémov. V tomto prípade sú to predovšetkým vzťahy a Jacobovo dozrievanie. Jeho hľadanie  vnútornej odvahy, aby nikdy neutekal pred nepríjemnosťami, šikanou, nepochopením okolia, ale naučil sa rozlišovať dobro a zlo, bojovať proti nemu za seba i za druhých a aby dokázal prebrať zodpovednosť .

V súčasnosti, keď sa citový život mladého človeka akosi zužuje Domov2 resizelen na sexuálnu príťažlivosť a city skôr absentujú, je  pôsobivý motív pekného vzťahu so starým otcom a typická neschopnosť dohovoriť sa s otcom. Ale významný je aj   metaforický podtext hry s časom, s tým, čo nepoznáme a bojíme sa toho, a hlavne podtext pojmu „neobyčajnosť“  . Veď každý z nás je svojím spôsobom neobyčajný a prežíva neobyčajný život. Záleží na uhle pohľadu na veci i ľudí. Priaznivci žánru a Tima Burtona by sa mohli, napriek istým výhradám k scenáru, celkom pobaviť a možno i zamyslieť.

Domov12 resizeDomov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej (Miss Peregrine´s Home for Peculiar Children)
USA, Veľká Británia, Belgicko -  2016
Dĺžka: 128 minút