Hra o život (Nerve)
Venus „Vee“ Delmonico je študentkou záverečného ročníka strednej školy a rada by sa dostala na vysokú školu mimo domova. Nevie si však presadiť svoje, respektíve riskovať, a to aj keď ide o jej dlhodobý objekt záujmu. Medzitým jej kamarátka Sydney žiari v akejsi internetovej reality show a snaží sa ju naviesť k tomu, aby si nenechala unikať život pomedzi prsty. Vee to, samozrejme, zoberie doslovne a spontánne sa prihlási do tej istej hry, čo ona. Systém ju čoskoro na to spáruje so sympatickým Ianom a Hra o život sa môže začať.
Pravidlá sú vcelku jednoduché. Buď ste priamym účastníkom, alebo len platíte menší poplatok za jej sledovanie po internete. Na oplátku môžete vymýšľať hráčom rôzne výzvy, a tým po ich splnení pribudne na účet vopred stanovená čiastka. Skutočnými hviezdami sú teda pochopiteľne jej účastníci, ale pri živote ju udržuje práve ten zvyšok. Hráč pritom nemusí prijať každú výzvu, ale akonáhle s ňou súhlasí, dostane kratší časový limit na jej splnenie a musí ju nahrať na mobil. Ak zlyhá, alebo sa dobrovoľne odhlási, stratí všetku nadobudnutú hotovosť. Náročnosť úloh časom pochopiteľne narastá a narastá aj nebezpečie, ktoré môžu prinášať. A ešte je tu jedno dôležité pravidlo – nahlásiť hru autoritám je zakázané a porušenie sa tvrdo trestá.
Hra o život je adaptáciou young adult románu spisovateľky Jeanne Ryan z roku 2012 a berie si na mušku temnejšiu stránku sociálnych sietí. Na starosť ju dostala režisérska dvojica Henry Joost a Ariel Schullman, ktorá sa na filmovom plátne výraznejšie uviedla iba tretím a štvrtým dielom série Paranormal Activity. S podobnými témami ako v Hre o život však už obaja pracovali v pozitívne prijatom dokumente Catfish. Aj keď film neprináša vôbec nič nové, jeho téma je stále aktuálna a dostatočne atraktívna. Ako sa občas zvykne hovoriť, internet je dobrý sluha, ale zlý pán. Ľudia sa skrývajú za jeho anonymitu a dovoľujú si veci, ktoré by im v reálnom živote neprešli, skutočné vzťahy ustupujú tým virtuálnym a ochrana osobných údajov je čoraz náročnejšia. A potom je tu ešte naozaj odvrátená stránka internetu akou je Dark Web. Je rozhodne sympatické, že scenár nezabúda na nič z popísaného, lenže robí to veľmi povrchným spôsobom.
Viniť za to scenár Jessicy Sharzer nemá zmysel, nakoľko je jasné, že problém je ukrytý v samotnej predlohe. Nie je mi jasné, prečo mnohí spisovatelia románov pre mládež neustále podceňujú svojich čitateľov a boja sa ťať viac do živého. Iba letmo načrtnú zaujímavú problematiku a vymyslieť zmysluplne vystavaný svet, či zápletku im robí veľký problém. Hra o život nanešťastie trpí podobnými neduhmi a hneď, ako sa nad dianím začnete viac zamýšľať, tak je zle. Zmysel nedáva už samotný systém súťaže, kde sa nový súťažiaci po niekoľkých splnených výzvach dostane do prvej desiatky. Prvotné výzvy sú pritom triviálne a ohodnotené tak vysokými čiastkami, až je k neuvereniu, že sa súťaže nezúčastňuje celý svet. A i keď pristúpim na fakt, že hra si sama stiahne všetky potrebné údaje o každom hráčovi, stále mi nie je jasné, ako anonymné masy ovplyvňujú niektoré jej prvky. Hra o život sa síce podľa všetkého odohráva v súčasnosti, ale nezriedka pôsobí ako sci-fi, nielen spôsobom akým využíva technológie.
Lenže je tu i druhá strana mince. Joost a Schullman presne vedia, čo podobná látka potrebuje a diváka tak neustále bombardujú farebnými filtrami, nablýskanými zábermi a efektnými vizuálnymi nápadmi priamo v obraze. Nedokážu zakryť celkovú povrchnosť, ale aspoň od nej dostatočne odvádzajú pozornosť. A na čo nestačia sami, tam im pomáhajú aj sympatickí herci. Občas sa im dokonca podarí vyčarovať relatívne napínavú scénu, akou je napríklad výzva s motorkou. Alebo samotné finále, lenže v jeho prípade zase zamrzí akými lenivými scenáristickými kľučkami si pomáhajú jeho aktéri.
Hra o život nikdy neprekročí hranicu neškodnej kombinácie techno-thrilleru a teenagerskej romantiky. V niektorých scénach síce ukazuje vztýčený prst, ale nikdy skutočne nevycerí zuby, aby vám v hlave zablikalo výstražné svetlo. Keď však už nič, aspoň vie byť pomerne zábavná a svižná.
Hra o život (Nerve), USA, 2016)
Dĺžka: 96 minút
Réžia: Henry Joost, Ariel Schulman
Scenár: Jessica Sharzer
Kamera: Michael Simmonds
Strih: Madeleine Gavin, Jeff McEvoy
Hudba: Rob Simonsen
Hrajú: Emma Roberts, Dave Franco, Emily Meade, Miles Heizer, Kimiko Glenn, Marc John Jefferies, Machine Gun Kelly, Brian 'Sene' Marc, Ed Squires, Rightor Doyle, Josh Ostrovsky a ďalší.
Distribúcia: Forum Film
Premiéra v SR: 15. septembra 2016
Foto: Forum Film