Čarodejnica (The Witch)
Prepadák roka! Povedal nahlas jeden nespokojný divák a zmizol hneď, ako sa objavili záverečné titulky. Nadviazali na neho traja zhruba trinásť, či štrnásťroční chalani, ktorí rozhorčene polemizovali nad tým, ako je možné, že film bol všade označovaný za jeden z najstrašidelnejších hororov za posledné roky.
Tí istí chlapci polovicu minutáže šuchotali s čipsami a dvojlitrovou kofolou, syčiacou pri každom otvorení. A to najpodstatnejšie, smiali sa vtedy, keď nemali. Nie, tento film nie je pre deti. Nie preto, že by potom mali nočné mory, ale jednoducho to správne nepochopia a tiež preto, lebo ich strop očakávania končí pravdepodobne niekde pri filmoch ako Očista (2013), Poltergeist (2015) alebo séria Paranormal Activity, kde všetky „ľakačky“ sú vlastne už v traileri. Ak ste sa našli v tejto definícií Čarodejnica sa vám rozhodne nebude páčiť !
Na plagát k filmu by sa tiež krásne hodil nápis - Nič pre publikum zhýčkané súčasnými hollywoodskymi horormi! Čarodejnica je suverénnou a precíznou poctou legendám. Nie len tým písaným, siahajúcim niekoľko sto rokov dozadu, ale taktiež tým režisérskym a hereckým. Skúsme sa rozpomenúť na Kubrickové Osvietenie (1980), Carpenterovú Vec (1982), Donnerov Prichádza Satan! (1976), Polanského Rosemaryino dieťa (1968), či na Hanekeho Bielu stužku (2009), alebo Triérovho Antikrista (2009). A miernu inšpiráciu by sme našli aj v Osade (2004) od Shyamalana. Celovečerný debut Roberta Eggersa, za ktorý získal cenu za najlepšiu réžiu na najvýznamnejšom festivale nezávislých filmov v USA, si ide skvele vlastnou cestou, nesnažiac sa za každú cenu zapáčiť, ale skôr vierohodne zobraziť danú dobu, keď viera v Boha a nadprirodzené javy dokonale hraničila s fanatizmom. Eggers si dal záležať pri čerpaní z viacerých dobových prameňov a jazykových formulácií, o čom svedčí skvelá výprava a kostýmy, výber lokácií (krásna a zároveň temná kanadská divočina), na výbornú zobrazené hodnoty rodiny, puritánstvo, ich nie práve ľahký každodenný život na farme, či ich prízvuk a nárečie.
Táto sedemčlenná rodinka farmára Williama (Ralph Ineson) sa presťahuje z osady v Novom Anglicku na neznáme, odľahlé miesto blízko veľkého lesa, pôsobiaceho už na pohľad hrozivo. Práve to sa stane spúšťačom všetkých udalostí postihujúcich rodinu a je počiatkom rozpadu - morálneho, vzťahového a v končenom dôsledku aj fyzického. Pomalé tempo, prirodzené svetlo, dlhé a krásne komponované zábery Jarina Blaschkeho, spolu s hrozivými husľami Marka Korvena, budujú nepríjemnú atmosféru, z ktorej cítiť akési neviditeľné zlo číhajúce na každom rohu. Divák nemá absolútne žiadnu šancu predvídať, čo sa o chvíľu stane, ale viem, že keď sa to stane, nebude to nič dobré. Zaujímavá je aj pomerne nenápadná hra so symbolikou, či viacznačnosť názvu.
Eggersovi sa najmä scenáristicky darí dôsledne vybudovať vzťahy a konflikt medzi postavami. Otec, ktorý je hlavou rodiny len na oko, keďže hlavné a posledné slovo má vždy žena, manželka (Kate Dickie) s posttraumatickou stresovou poruchou, obviňujúca zo všetkého dcéru. Nevinná, poslušná, stále sa modliaca dcéra (Anya Taylor-Joy), predstavujúca prototyp čistoty, trpiaca snáď najviac zo všetkých, ktorá dopláca na jej žart a nevedomosť svojich menších súrodencov. Ďalej malý odvážny syn (Harvey Scrimshaw), milujúci súrodencov aj rodičov, no držiaci najmä s otcom, plný obáv z viery v Boha, trápiacim sa nad tým, či skončí v pekle alebo v nebi. A práve na posledných dvoch postavách najlepšie vidieť tiež režisérov obrovský talent pri práci s hercami a pri štýle zobrazenia. Obaja podali, na svoj vek, neuveriteľný výkon, ktorý pre nich môže slúžiť ako odrazový mostík k ďalším podobným úlohám.
Eggers svoj debut jednoznačne zvládol ukážkovo. Jeho prístup je do očí bijúcim návratom k starým „oldschoolovým“ hororom, kde síce neuvidíte hektolitre krvi, žiadnych zmutovaných netvorov, či príšery, ale za to dostanete poriadnu dávku vnútorného nepokoja, strach o hlavné postavy a zimomriavky po celom tele. Nie je predsa práve toto zámer tohto legendárneho žánru?
Čarodejnica (The Witch), USA, 2015
Dĺžka: 92 minút
Scenár a réžia: Robert Eggers
Kamera: Jarin Blaschke
Strih: Louise Ford
Hudba: Mark Korven
Hrajú: Anya Taylor-Joy, Ralph Ineson, Kate Dickie, Harvey Scrimshaw, Ellie Grainger, Lucas Dawson, Bathsheba Garnett, Sarah Stephens, Julian Richings, Wahab Chaudhry a ďalší
Distribúcia: CinemArt SK
Premiéra v SR: 24. marca 2016
Foto: CinemArt SK