Mladosť (Youth)
„Ak si mám vybrať, či chcem umelecky stvárniť hrôzu alebo túžbu, tak dám jednoznačne prednosť túžbe,“ vyznáva sa jedna z postáv filmu MladosťPaola Sorrentina, ktorý v týchto dňoch prichádza do našich kín ako súčasť Projektu 100. Mimochodom, túžba je zakódovaná v samotnom názve. Ten by sa však dal obmeniť na pojem, ktorý súčasná spoločnosť neveľmi toleruje - Staroba.
Veď protagonisti príbehu - hudobný skladateľ a dirigent Fred Ballinger (Michael Caine) a jeho dlhoročný priateľ, filmový režisér Mick Boyle (Harvey Keitel) sú vo viac ako zrelom veku a tradične sa stretávajú na liečebnom pobyte v kúpeľnom hoteli, či skôr luxusnom sanatóriu, vo švajčiarskych Alpách. Kým však Fred akoby už rezignoval na budúcnosť a tvrdohlavo odmieta prestížnu ponuku vystúpiť pred britskou kráľovnou, Mick horúčkovite spolupracuje so skupinou mladých scenáristov na svojom poslednom filme, ktorý má byť jeho umeleckým testamentom. Obaja priatelia sú v štádiu životného bilancovania a po svojom sa vyrovnávajú s neúprosne plynúcim časom, starnúcim telom i spomienkami. Divák sa baví na ich vtipných dialógoch a tragikomických situáciách, ale zároveň spolu s nimi pozoruje aj ďalších kúpeľných hostí a spoznáva ich príbehy. Ešte viac však žasne nielen nad tým, čo sa deje na filmovom plátne, ale aj nad tým, ako je to stvárnené po audio-vizuálnej stránke.
Nečudo, veď ide o najnovší opus medzinárodne uznávaného a oceňovaného talianskeho režiséra a scenáristu Paola Sorrentina (1970), tvorcu filmov ako Muž navyše (2001), Následky lásky (2004), Rodinný priateľ (2006), Božský (2008), Tu to musí byť (2011), najmä však Veľká nádhera (2013), svojského holdu mestu Rím, za ktorý získal viac ako päť desiatok ocenení, vrátane Oscara. Prekvapil však aj ako autor. Jeho prvá kniha Všetky sú tie pravé bola v roku 2010 nominovaná na najprestížnejšiu taliansku literárnu cenu Premio Strega. Knižnej podoby sa dočkal aj scenár filmu Mladosť, ktorý vychádza v českom preklade.
Podobne ako vo Veľkej nádhere aj vo filme Mladosť využíva Sorrentino princíp skladačky a prelínania jednotlivých epizód, v čom mu, podobne ako predtým, skvelo sekundujú kameraman Luca Bigazzi a strihač Christian Travaglolia. Najmä vďaka nim možno opäť hovoriť o vizuálnom zážitku. Tentoraz sa však sústreďujú na ohraničenejší priestor (predovšetkým lokality hotela a okolitej prírody) prípadne rozohrávajú snové scény. V pamäti utkvie napríklad morom zaplavené námestie sv. Marka v Benátkach. Zaujímavé je aj metaforické využitie niektorých prvkov hoci aj v úvodnej scéne, keď sa v náznaku kolobehu života točí kamera spolu so speváčkou, alebo keď túžbu po slobode demonštruje scéna levitujúceho budhistického mnícha. Sorrentino ako scenárista i režisér, rád kombinuje fikciu s realitou. Do Veľkej nádhery zakomponoval narážku na Matku Terezu v podobe misionárky Márie. V Mladosti nechýba zas narážka na kedysi slávneho futbalistu Maradonu v podobe bližšie neidentifikovaného obézneho a chorého športovca, ktorý nemôže existovať bez mobilnej kyslíkovej bomby a na chrbte má vytetovaného Marxa.
Mladosť je druhý Sorrentinov film, ktorý podobne ako Tu to musí byť nakrútil, vzhľadom na medzinárodné hviezdne obsadenie, v anglickom jazyku. Okrem vynikajúcich predstaviteľov ústrednej dvojice kamarátov Freda a Micka – Michaela Caina a Harveya Keitla, je to Rachel Weisz ako Fredova dcéra Leny, Paul Dano ako mladý herec Jimmy, či legendárna Jane Fondova ako slávna herečka, ktorá má hrať hlavnú postavu v Mickovom filme.
Nechýbajú ani umelci, ktorí predstavujú samých seba. Napríklad operná speváčka Sumi Jo, ktorá interpretuje pôvodnú hudbu amerického skladateľa Davida Langa, populárne speváčka Paloma Faith, či speváčka z manchesterskej skupiny The Retrosettes Sister Band. Hudba a zvuky vôbec, sú neodmysliteľnou súčasťou filmu, už vzhľadom na to, že Fred je uznávaný hudobník, ktorý sa kedysi stretával aj so Stravinskym. Čo však neznamená, že sa tvorcovia nepohrali aj s komickými prvkami. Napríklad, scény, keď Fred na lúke začne dirigovať pasúce sa kravy so zvoncami. Alebo keď šuchotaním papiera protestuje proti kráľovskému emisárovi.
Na rozdiel od Veľkej nádhery má síce Mladosť možno užší záber, čo sa týka dejových línii, ale jednotlivé, niekedy i banálne situácie, sú mimoriadne precízne prepracované. Či už ide o vzťah otca a dcéry, ktorú opúšťa manžel alebo krutá výmena názorov medzi režisérom a jeho hviezdou, prípadne nahliadnutie do zákulisia tvorby scenára, či scéna, v ktorej je Mick akoby konfrontovaný so ženskými hrdinkami svojich filmov. Mužskí diváci si tiež prídu na svoje, lebo pri scénach zo sauny, či z bazéna, kamera zaberá nielen staré, ale aj mladé ženské telá. Jedno z nich patrí podľa scenára Miss Univerzum, ktorú hrá krásna Rumunka Madalina Diana Ghenea.
Mladosť má v porovnaní s Veľkou nádherou akoby pomalšie tempo a jednoduchší príbeh. Možno natoľko neohromí, je však komunikatívnejšia a v dobrom zmysle zábavnejšia (niektoré scény vyvolávajú hlasný smiech), bez toho, aby sa znižovala latka náročnosti. Je to vizuálne podmanivé rozprávanie o mladosti a starobe, o vzťahoch, o ľudských hodnotách, o hľadaní zmyslu vlastnej existencie i zmierení sa s večne plynúcim časom. O otázkach, ktoré sa týkajú každého z nás, aj keď odpovede zostávajú v nedohľadne. Ale zároveň aj o naberaní odvahy žiť napriek všetkému. Je to film, ktorý stojí za to vidieť.
Mladosť (Youth)
Taliansko, Francúzsko, Švajčiarsko, Veľká Británi,2015
Dĺžka: 118 minút
Réžia: Paolo Sorrentino
Scenár: Paolo Sorrentino
Kamera: Luca Bigazzi
Strih: Christiano Travagliolo
Hudba: David Lang
Kostýmy: Carlo Poggioli
Hrajú: Hrajú: Michael Caine, Harvey Keitel, Rachel Weisz, Paul Dano, Jane Fonda, Tom Lipinski, Ed Stoppard, Madalina Diana Ghenea, Emilia Jones, Mark Kozelek, Tatiana Luter, Eugenia Caruso, Jasmin Barbara Mairhofer a ďalší.
Distribúcia: ASFK
Premiéra v SR: 15. októbra 2015
Foto: ASFK