Purpurový vrch (Crimson Peak)

Purpurovy9 resizeŤažko sa hodnotí film Purpurový vrch, ktorý je v dvoch aspektoch tak veľmi rozdielny. Kým výprava, kostýmy, kulisy a celkový vizuál pôsobia honosne, farebne a neuveriteľne krásne, scenár a réžia prinajlepšom pokrivkávajú. Ukázalo sa, že nie vždy je najlepšie chcieť silou mocou urobiť všetko po svojom, aj keď je Guillermo Del Toro jeden z najlepších režisérov a scenáristov dnešnej doby.

Del Torova spolupráca na scenári priniesla viac škody ako osohu, keďže dejovo by sa Purpurový vrch ( Crimson Peak) dal vyrozprávať do pol hodiny. Zostávajúca hodina a pol stopáže môže náročnejšiemu divákovi pripadať Purpurovy2 resizezbytočná, nesmierne naťahovaná, s množstvom hluchých miest a nepotrebných záberov. Na druhej strane však náročnejší diváci ocenia nádherné dobové kostýmy, strašidelné, miestami až dych vyrážajúce prostredie honosného, no pomaly chátrajúceho vidieckeho sídla, no najmä prekrásne pestré a živé farby, tak netypycké pre podobný žáner.

Tak, ako v každom Guillermovom filme, aj tu je vidieť jeho rukopis a lásku k hororovo ladeným filmom, s vizuálom, ktorý by ste u iných tvorcov hľadali márne. Veľa možností vidieť také pestré farby, v pomaly budovanej a hororovo temnej Purpurovy5 resizeatmosfére sme, dovolím si tvrdiť, doposiaľ nemali. Guillermo však opäť potvrdil, že zo svojho talentu a lásky k filmárčine nestratil ani kúsok, naopak, rokmi v ňom rastie a cibrí sa. Dôkazom je celá druhá polovica filmu, kde, ak pominieme istú strnulosť a miernu absenciu logickosti dejovej línie, budeme neustále žasnúť nad krásami i nástrahami polorozpadnutého domu, ktorý má plné právo byť pasovaný za veľmi dôležitú ,,postavu” a má na dej a konanie mladej Edith najväčší vplyv.

Čo je však škoda, pozorný a všímavý divák, ktorý si vie rýchlo spojiť dve a dve, bude po pätnástich minútach vedieť, Purpurovy6 resizečo sa vo filme stane pol hodinu predtým, ako sa to naozaj stane. Počas sledovania filmu som si pripadal ako veštica a sklamane krútil hlavou nad každým jedným kúskom deja, ktorý som odhalil, na môj vkus, až priskoro. Ak sa rozhodnete zájsť do kina, budete celú stopáž zbožne dúfať, že sa mýlite a konečne sa stane niečo nepredvídateľné, no opak bude, žiaľ, krutou pravdou. Jednoduchosť a otrepanosť deja nezachráni ani zvučné meno režiséra, ani herci ako Tom Hiddleston, Charlie Hunnam (ktorý je až podozrivo odolný voči bodným ranám), či Mia Wasikowska. Nikto z nich nehrá zle, no ani vyslovene neexceluje. Jednoducho to nie je koncert hereckých výkonov, aké sa od tohto hviezdneho osadenstva Purpurovy12 resizetak nejak podvedome očakávali. Najlepšie sa svojej úlohy zhostila Jessica Chastain, z ktorej behal mráz po chrbte kedykoľvek sa zjavila na plátne. Ak obľubujete záhadné postavy, v ktorých je ťažké sa vyznať, práve ona je pre vás tým jediným svetielkom nádeje v tomto filme.

Najvyše ma však mrzí nevyužitý potenciál, či už sa to týka postáv (Guillermo vraj pre každú z postáv napísal desať Purpurovy11 resizestránkovú biografiu, neviem si predstaviť aký veľký fond použil, pretože mi nepripadali prepracované) alebo scenára. Film má veľmi slušný rozbeh a nádherné prostredie si zamilujete po pár scénach. O to viac bolí vidieť, ako sa to všetko v záverečnej časti stratí a Guillermo, ktorý neostal svojej povesti mäsiara nič dlžný, mení toto dielo, ktoré mohlo byť jedným z najlepších filmov tohto roka, na lacnú krvavú záležitosť.

Purpurovy7 resizePurpurový vrch (Crimson Peak), USA, 2015
Dĺžka: 119 minút
Réžia: Guillermo del Toro