V hlbinách (Pionér)

Hlbiny12 resizeRopa. Výraz, ktorý je rovnako udomácnený v slovníku ekonómov ako politikov. Surovina, ktorá spôsobuje veľké medzinárodné konflikty i malé ľudské tragédie. Na nej a jej dobývaní z hĺbky Severného mora je postavený piaty celovečerný hraný film nórskeho režiséra Erika Skjoldbjærga V hlbinách (Pionér). Po prezentácii na januárovej profilovej prehliadke severských filmov Scandi 2015, ktorú pripravila distribučná spoločnosť Film Europe, prichádza teraz do kín.

Scenárista a režisér Erik Skjoldbjærg sa medzinárodne presadil už debutom Insomnia (1997), mrazivým thrillerom o mužovi, ktorého nepriateľmi sú svetlo a svedomie, s populárnym Stellanom Skarsgårdom v hlavnej Hlbiny3 resizeúlohe, hoci diváci majú zrejme skôr zafixovaný jeho americký remake, ktorý nakrútil Christopher Nolan. Prozacový národ (2001), druhý film nórskeho tvorcu, vznikol v Amerike a sústredil sa na osud dievčaťa bez otca, ktorého život poznamenali drogy, sex a psychické problémy. Po návrate do Nórska prepísal do filmovej podoby klasickú divadelnú hru Henrika Ibsena Nepriateľ ľudu, pričom aktualizoval dramatickú zápletku a posunul ju do súčasnosti. Film Nokas (2010), nakrútený podľa skutočnej udalosti, zobrazuje lúpežný prepad inštitúcie, ktorá rozváža peniaze bankám, očami jeho účastníkov. Reálne udalosti boli aj základom piateho Skjoldbjærgovho filmu V hlbinách (2013).

Fakt, že filmový príbeh je postavený na skutočnej udalosti, podčiarkuje režisér jeho quasi dokumentárnou formou, hoci Hlbiny9 resizežánrovo ide o psychologický thriller, rámcujúc film stručnými a jasnými údajmi. Tie sa snažia uviesť diváka do situácie, respektíve dopovedať zdanlivo neukončený dej. Film V hlbinách je retro, ktoré sa vracia na začiatok 70. rokov minulého storočia, keď Nóri objavili na dne Severného mora bohaté zásoby ropy, ktorá by im zaručila bohatstvo a prosperitu. Je tu však problém, ako dostať surovinu z hĺbky päťsto metrov na nórske pobrežie. Rieši ho team vedcov, lekárov i technikov, ktorým ochotne pomáhajú Američania z inštitútu pre hĺbkové potápanie, veď ropa je atraktívna aj pre nich. Národnostne zmiešaný je aj potápačský team, v ktorom Hlbiny4 resizevládne prirodzená a chvíľami až prehnaná súťaživosť. Pri jednom ponore do hĺbky troch stovák metrov dôjde k nešťastiu. Z dvoch bratov, špičkových a skúsených potápačov, prežije len jeden, ktorý netuší, čo sa vlastne stalo, pretože v rozhodujúcom okamihu stratil vedomie. Vydáva sa teda na osamelú, odvážnu cestu za pravdou, na ktorej postupne odkrýva čiastkové tajomstvá, no zároveň až do konca netuší, kto spôsobil rodinnú tragédiu a kto je vlastne jeho skutočným nepriateľom, snažiacim sa pripraviť ho o život.

Film V hlbinách možno chápať ako jemnú kritiku nórskeho „ekonomického zázraku“, ktorý sa udial za cenu straty ilúzií, Hlbiny6 resizezdravia, ba dokonca ľudských životov, čo asi nemožno ospravedlniť konštatovaním, že účel svätí prostriedky. Zistilo sa, že do zmesi na dýchanie, ktorej vynálezcami boli Američania, pridávali plyn poškodzujúci ľudský mozog. Fakty, uvedené v záverečných titulkoch, prezrádzajú, že niekoľkí potápači zažalovali najprv roku 2004 štát a po prehre sa obrátili roku 2011 na Medzinárodný súd pre ľudské práva v Štrasburgu. Zrejme v čase dokončovania filmu výsledok ešte nebol známy.

Hlbiny5 resizeŠkoda, že sa režisér (a piati scenáristi!) nedržali dôslednejšie dokumentárneho prístupu k materiálu, a to bez ohľadu na množstvo pridanej fikcie. Divákovi by určite prospeli titulky s menami a funkciami jednotlivých postáv, v ktorých sa ťažko orientuje nielen preto, že majú malý priestor na prezentáciu, ale aj kvôli mimikry, ktorým zakrývajú svoje skutočné poslanie. Podobne náročné na vnímanie sú zložité, hoci opakované technologické postupy sprevádzajúce zostup potápačov do extrémnej hĺbky a ich pobyt na dne mora.

Hlbiny resizeProstredie, v ktorom sa film odohráva, je skôr odpudzujúce ako atraktívne. Na súši sú to najmä doky a sklady, v ktorých organizovanom neporiadku sa vyznajú iba zasvätení, ale fotogenické nie je ani more. Žiadne tyrkysové vlny a preháňajúce sa rybky žiarivých farieb, iba tma a prázdnota. Kamera, ktorá obe prostredia sníma cez farebné filtre, prevažne modrý a hnedý, si napriek tomu vydobyla priestor na niekoľko parádnych záberov, ako je postupné spúšťanie potápačského zvona a na to nadväzujúci ponor potápačov, zavesených na „pupočnej šnúre“, alebo analogický pohľad na pohyb výťahu v hlbokej šachte. Nečudo, že kameraman Jallo Faber získal na MFF v Chicagu 2013 Strieborného Huga – Cenu za najlepšiu kameru.

Hlbiny10 resize Z plejády hercov sa do popredia dostávajú v postavení úhlavných nepriateľov dvaja: populárny Nór Aksel Hennie (1975) v úlohe potápača Pettera, nepoddajného hľadača pravdy, ktorý sa aj týmto spôsobom chce zbaviť výčitiek svedomia za ním nezavinenú bratovu smrť. Za túto úlohu získal v roku 2014 ako Najlepší nórsky herec národnú filmovú cenu Amanda. Proti nemu stojí Američan Wes Bentley (1978), ktorého si pamätáme z Oscarového filmu Americká krása (1999), kde vytvoril postavu Rickyho Fittsa, čudáka s kamerou a drogami, čím si vyslúžil cenu herecký objav roka. Tu hrá ambiciózneho neurotika Mika, ktorý si chce vybudovať kariéru hoci aj cez mŕtvoly. Je však on skutočným Petterovým nebezpečným protivníkom? V divákovi vzniká v tejto súvislosti otázka, či na takýchto fyzicky a psychicky náročných Hlbiny11 resizepostoch, kde ide o život, môžu aj v skutočnosti pracovať také narušené osoby, ako je násilník Mike s neurotickou poruchou, epileptik Jørgan či konzument morfia... Žeby všetky tieto výchylky z normy boli dôsledkom vdychovania „amerického plynu“?

Režisér Erik Skjoldbjærg vraj inklinuje k žánrovým filmom, pričom medzi jeho obľúbené patria také výnimočné diela, ako bol Rozhovor o narúšaní súkromia odpočúvaním, či Všetci prezidentovi muži o Nixonovej afére Watergate. Zatiaľ ich kvalitu nedosiahol, hoci predpoklady na to má. Vo svojom piatom filme zastal na polceste medzi dokumentárnou retro drámou a akčným thrillerom. V hlbinách nie je márny film, ale jeden dotiahnutý žáner by bol stačil...

Hlbiny2 resizeV hlbinách (Pionér), Nórsko, 2013

Dĺžka: 106 minút
Scenár: Erik Skjoldbjærg, Nikolaj Frobenius, Hans Gunnarsson, Cathinka Nicolaysen, Kathrine Valen