Ona (Her)
Netradičný pohľad na povahu lásky a vzťahy v modernom svete vôbec – aj tak by sa dal charakterizovať americký film Ona - sci fi príbeh o mužovi, ktorý sa zamiloval do supermoderného počítačového operačného systému. Začiatkom marca zaň získal Oscara v kategórii pôvodný scenár – jeho režisér, scenárista a spoluproducent Spike Jonze (1969).
S jeho menom sa spájajú nielen vydarené hudobné videoklipy, reklamy a dokumenty, či príležitostné herectvo, ale predovšetkým réžia medzinárodne oceňovaných filmov ako V koži Johna Malkovicha (1999) a Adaptácia (2002). Ako režisér sa podpísal aj pod titul Max a Maxipríšerky (2009). Film Ona (2013) je zároveň jeho scenáristickým celovečerným debutom. V týchto dňoch ho do našich kín prináša distribučná spoločnosť Itafilm.
Príbeh sa odohráva v blízkej budúcnosti v Los Angeles. Ale to, že ide o sci-fi si uvedomujeme vlastne iba vďaka vyspelej technológii, ktorú prezentuje - napríklad počítače, ovládané hlasom, umelá inteligencia, či tomu, že svet, v ktorom sa dej odohráva, je pôvabný, čistý, príjemný a farebný ako z propagačných pohľadníc a obyvateľov akoby ani netrápili iné starosti ako osobné. To, že všetci sú posadnutí technikou, komunikujú viac so svojimi počítačmi ako s ľuďmi, je už pomaly typické aj pre našu realitu. Ale človeku nevdojak prebehnú po chrbte zimomriavky, keď si uvedomí hoci aj samozrejmosť s akou i intímnu korešpondenciu s najbližšími vybavuje agentúra. Napríklad protagonista filmu Theodore Twombly (Joaquin Phoenix) si zarába písaním dojemných a láskavých listov na objednávku. On sám dostáva iba výhražné maily od bývalej manželky, neurologičky Catherine (Rooney Mara), kedy konečne podpíše rozvodové papiere, veď sa rozišli už pred rokom. Nie je to schopný, riešenie odkladá, utápa sa v sebaľútosti nad skrachovaným vzťahom a v spomienkach sa vracia k jednotlivým okamihom spoločného života. Poznali sa so ženou od detstva, spoločne vyrastali, v ktorom okamihu sa začali odsudzovať a prečo?
Scenárista a režisér Spike Jonze zdôrazňuje: „Dej je plný úvah o vplyve technológii na náš život, o smere, akým sa uberá naša spoločnosť, o izolácii, ktorá môže byť následkom pokroku, rovnako tak ako vzájomné zbližovanie... Predovšetkým som však chcel zachytiť potreby, hodnotenia a očakávania, ktoré prinášame do vzťahu. Veci, ktoré nechceme priznať, alebo veci, ktoré zdanlivo nepotrebujeme, no v skutočnosti bez nich nevieme žiť. Spôsoby, akými nadväzujeme vzťahy, alebo sa o to neúspešne snažíme...“
V každom prípade sa mu podarilo skvele zachytiť aspoň niektoré momenty toho snaženia v mužskej i ženskej podobe. Vznikla akoby psychologická štúdia, v ktorej sledujeme muža a štyri ženy z jeho okolia. Okrem už spomínanej Catharine je to jeho dlhoročná verná priateľka Amy (Amy Adams), ktorej sa tiež rozpadlo manželstvo a atraktívna, ale vnútorne nevyrovnaná Izabela (Olivia Wilde), s ktorou mu priatelia dohodli “rande na slepo“. Predovšetkým je to však Ona. Teda supermoderný počítačový operačný systém, so ženským hlasom - umelá inteligencia, naprogramovaná k samostatnému vývoju a cíteniu, ktorá si vybrala meno Samantha. Iba hlasom ju dokázala skvostne vytvoriť Scarlett Johansson. Je fascinujúce, že uveríme v Samanthinu netelesnú prítomnosť a vďaka hereckému majstrovstvu oboch
predstaviteľov prežívame dialógy ich zbližovania a lásky, ale i pochýb a žiarlivosti, napriek tomu, že vidíme iba tvár Theodora.
Vzniklo mimoriadne zaujímavé dielo o láske a osamelosti, ktoré dokáže osloviť vnímavého diváka, bez ohľadu na to, či je alebo nie je priaznivcom žánru sci fi. Sklame však tých, ktorí očakávajú ľúbostnú romancu s prvoplánovým dejom.
Čo je dôležité zostáva vlastne skryté očiam, i keď ide o vizuálne umenie, všeličo si treba domýšľať. Vidíme, ako bytosti z reálneho a virtuálneho sveta na seba reagujú, ako sa ovplyvňujú, zbližujú i vzďaľujú. Otázky, ktoré sa vynárajú, zostávajú nezodpovedané a vyvolávajú ďalšie vlny otázok. Otázkou zostáva aj to, či a ako je našinec schopný reagovať na takúto filmovú metaforu a zároveň isté varovanie. Komplikovanejšie a viac sa tu totiž hovorí, ako je zvykom a súčasný divák, zdá sa, sa chce viac baviť, ako uvažovať nad tým, čo vidí a počuje. Ale aj tak ma nadchlo, ako sa film Ona ponára pod povrch mužsko-ženských vzťahov.
Dalo by sa hovoriť viac o filmovom spracovaní témy, zaujímavej kamere Hoyta Van Hoytena i strihu a výprave či hudbe, ktorá dotvára celkový dojem a ukazuje, že nech sa akokoľvek zmení letopočet a kulisy, podstata človeka sa nemení. A toho Oscara za scenár si Jonze naozaj zaslúžil.
Ona (Her), USA, 2013
Dĺžka: 126 minút
Réžia: Spike Jonze
Scenár: Spike Jonze
Kamera: Hoyte Van Hoytema
Hudba: skupina Arcade Fire
Strih: Eric Zumbrunnen, Jeff Buchanan
Vedúci výpravy: K.K.Barrett
Kostýmy: Casey Storm
Hrajú: Joaquin Phoenix, Chris Pratt, Rooney Mara, Scarlett Johansson, Amy Adams a ďalší.
Premiéra v SR: 27. marca 2014
Foto: Itafilm