Pompeje (Pompeii)

Pompeje 13 resizeArcheologická lokalita niekdajšieho antického mesta Pompeje, sa nachádza v južnom Taliansku. V roku 79 n.l. bolo toto mesto takmer celé zničené a pochované pod vrstvou popola po výbuchu sopky Vezuv. A práve táto udalosť sa stala motívom pre režiséra Paula W. S. Andersona, ktorý tento rok do kín priniesol jej filmové spracovanie. Anderson sa posledných minimálne 12 rokov svojho života venoval najrúcaniu série filmov Resident Evil, ktorých kvalita mala skôr klesavú tendenciu. Možno práve preto zatúžil po zmene a chcel do svojej tvorby priniesť trošku nového vetra, avšak v tomto prípade sa obavám, že si veľmi neprilepšil.

Televíznemu spracovaniu tohto príbehu sme mohli nahliadnuť už v roku 2007 vďaka Poetiho talianskemu televíznemu filmu Tajomstvo Pompejí (Pompei, ieri, oggi,domani) alebo aj druhým spracovaním taktiež talianskeho režiséra Giulia Basea s názvom Pompeje: Apokalypsa (Pompei). Jeho hlavná línia je určite aspoň z časti všetkým známa z učebníc Pompeje 3 resizedejepisu na základných školách, a popravde ani v tomto akože novodobom spracovaní sa na podstate nič nemení a jednotlivé scény sú teda ľahko predvídateľné. Prírodnú katastrofu si doplňte o romantický príbeh a ďalší variant filmu s názvom Pompeje máme na svete.

Samotný príbeh sa začína celkom zaujímavo. V roku 61 n.l. došlo ku keltskému povstaniu, ktoré Rimania potlačili a všetkých zajatých povraždili. Jediný, kto prežil bol chlapec Milo (Kit Harington). Niekoľko dní blúdil v horách, kým ho neobjavili zberatelia otrokov. Tí ho zajali, vzali do otroctva aj napriek jeho nízkemu veku. Odvtedy bol vychovávaný a vedený k boju v aréne. Po 17 rokoch sa stáva mužom schopným získať titul šampióna. Od Pompeje 10 resizetohto okamihu začnete mať pocit, že pozeráte film Gladiátor. Každá jedna scéna nám ukazuje nezmyselné smrteľné zápasy otrokov, a to všetko len kvôli tomu, aby pobavili svojich pánov. Milo oproti ostatným vyniká, čo si všimne organizátor najslávnejších gladiátorských zápasov v Pompejách a odkúpi ho do svojho vlastníctva. Počas dlhej cesty sa stihne zoznámiť a zamilovať do krásnej dcéry bohatého obchodníka Cassie (Emily Browning), ktorú si však za svoju ženu aj proti jej vôli zvolil skorumpovaný rímsky senátor (Kiefer Sutherland). Po príchode spoznáva aj svojho súpera, spolubojovníka Atticusa (Adewale Akinnuoye- Agbaje). Línia filmu sa ďalej Pompeje 2 resizezameriava na gladiátorské zápasy, ktoré sú poprepájané s ešte menej zaujímavými romantickými scénami. Najviac nepochopené sú pre mňa pravidelne opakujúce sa zábery na kráter sopky, ktoré diváka neustále utvrdzujú v tom, čo bude nasledovať. A o to vlastne počas celých prvých 60 minút ide. Herci si ani nemuseli dať veľkú námahu, pretože všetci aj tak celý ten čas len čakajú na to, kedy sopka Vezuv začne ,,chŕliť“ neľútostnú lávu a myslím si, že koniec si už viete domyslieť aj sami.

Pompeje 6 resizeČo sa týka efektov, práve vďaka nim si dokážeme lepšie predstaviť o akú hrôzu muselo ísť. Technické výdobytky dnešnej doby nám umožnili obraz sledovať v 3D kvalite. Očakávali by ste však márne, že to vo vás vyvolá nejakú emóciu. Prinajlepšom sa vám pred očami zjaví pár zábleskov a všade naokolo bude lietať popol. Pri množstve počítačových efektov, ktoré museli byť vo firme dotvárané, ale celkovo ich spracovanie nie je až také zlé. Na pár z nich sa však určite Pompeje 11 resizepousmejete. Je viac ako neuveriteľné, že úroveň filmu zlepšuje, aj keď len minimálne, práve obrovská prírodná katastrofa, ktorá vedie k takmer úplnému zničeniu Pompejí. Celkový dojem týchto scén, bohužiaľ, kazí opäť do očí bijúca predvídateľnosť. Dopredu viete, ktorým postavám sa pred zničujúcou lávou podarí ujsť a ktorým nie. Jednou z mála výhod, ktoré tento film prináša pre slovenského diváka je fakt, že sa v kinách premieta aj s českým dabingom, čo ocenia najmä tí, ktorí neradi čítajú titulky. Pri výbere by som sa však na ich mieste týmto nenechala ovplyvniť.

Pompeje 12 resizePompeje (Pompeii), Kanada, Nemecko, 2014
Dĺžka: 102 minút
Réžia: Paul W. S. Anderson