Veľký Gatsby (The Great Gatsby)

gatsby0002Iba deň po tom, čo projekcia filmu Veľký Gatsby (2013) slávnostne otvorila tohtoročný MFF v Cannes, uviedla tento titul spoločnosť Continental film aj do našich kín. Najnovšie filmové spracovanie slávneho románu Francisa Scotta Fitzgeralda (1896-1940) „má na svedomí“ známy austrálsky režisér, scenárista, producent, ktorý si vyslúžil prívlastok „provokatér“ - Baz Luhrmann (1962).

Rodák z Austrálie, vlastným menom Mark Anthony Luhrmann, je synom režiséra a vďaka tomu vyrastal od detstva vo svete divadla a filmu. Svoje prvé režisérske skúsenosti získal v opere v Sydney, kde sa podpísal napríklad pod úspešné uvedenie titulu La Boheme. Ako filmový režisér debutoval v roku 1992 pôsobivou tanečnou romancou Tanec v srdci podľa vlastného scenára. O štyri roky neskôr upútal svojskou verziou Romea a Julie, kde, Shaespearovych hrdinov zasadil do súčasnosti, krutého boja gangov a slávnu balkónovú scénu nahradil scénou v bazéne. Za jeho najnáročnejší a mimoriadne kreatívny projekt označujú kritici muzikál Moulin Rouge (2001). Bol nominovaný na Oscara vo ôsmich kategóriách a na cenu premenil dve z nich za výpravu a kostýmy. Mimochodom, v hlavnej úlohe „hviezdila“ jeho krajanka a dlhoročná priateľka Nicole Kidman, podobne ako vo výpravnej epopeji Australia (2008), ale i v jeho údajne najdrahšej štvorminútovej reklame na parfém Chanel No 5.

gatsby0005Filmovú verziu Fitzgeraldovho románu z roku 1974 od Jacka Claytona s Robertom Redfordom v titulnej úlohe zaregistroval Luhrman ako dvanásťročný. Ale až v dospelosti, v roku 2004 pri dlhej ceste vlakom, ho v podobe audioknihy nadchla a inšpirovala jej literárna predloha. Videl v nej film, ktorý chce nakrútiť, a nedal sa odradiť ani skutočnosťou, že román z dvadsiatych rokov dvadsiateho storočia, ktorý vyšiel v roku 1925 si po opakovaných pokusoch o adaptáciu vyslúžil prívlastok „nesfilmovateľný“.

Príbeh je rámcovaný rozprávaním Nicka Carrawaya (Tobey Maguire), budúceho spisovateľa, ktorý v rámci terapie na protialkoholickej liečbe v sanatóriu píše a spomína na svojho suseda (býva v domčeku neďaleko jeho sídla) Jaya Gatza - Gatsbyho (Leonardo DiCaprio). Jeho očami sledujeme záhadného milionára, v ktorom síce dobrosrdečný a tolerantný Nick (otec mu vždy zdôrazňoval, aby v ľuďoch hľadal to dobré) tuší gangstra, ale fascinuje ho svojou energiou a vierou s akou ide za svojím snom. Postupne zisťuje, že ten sen je láska k Nickovej sestrenici – krásnej a bohatej, ale povrchnej Daisy (Carey Mulligan). gatsby0001Gatsby sa do nej zamiloval ešte ako chudobný dôstojník pred odchodom do prvej svetovej vojny (niekedy okolo roku 1917). Aby si ju mohol vziať, musel získať peniaze. Podarilo sa mu to po vojne, nekalými obchodmi v oblasti tzv. organizovaného zločinu, lenže Daisy sa medzitým vydala za bohatého, ale záletného Toma Buchanana (Joel Edgerton) z aristokratickej rodiny. Gatsby sa však nevzdáva. Vybuduje si honosné sídlo s výhľadom na nemenej honosný dom svojej lásky na druhom brehu zálivu a večer čo večer sleduje zelené svetielko na konci jej móla. Symbolizuje pre neho všetko, o čom sníva, po čom túži. Organizuje veľkolepé večierky aby Daisy zaimponoval a prilákal ju k sebe späť. Na chvíľu sa zdá, že sa mu to podarí. Aj za pomoci Nicka, ktorý pomôže ich prvému kontaktu po piatich rokoch, keď sestrenicu pozve na čaj do svojho domčeka. Daisy miluje prepych a podvedome akoby chcela oplatiť manželovi neveru, najmä tú s Myrtle (Isla Fisher), manželkou opravára z autodielne. Dvojica sa do seba opäť zamiluje, ale minulosť sa nedá vrátiť a Osud zamieša karty po svojom...

gatsby0006Dejová línia Veľkého Gatsbyho, je všeobecne známa, rovnako ako postavy, v ktorých autor netají autobiografické črty seba i svojej manželky Zeldy. Vieme čo sa udeje. O to viac nás zaujíma, ako chuť žiť a užívať si, nástup džezu, ale aj uvoľnených mravov, úpadok morálnych hodnôt či hrozbu ekonomickej, sociálnej i morálnej krízy a konečnú dezilúziu v dvadsiatych rokoch, s nadčasovým presahom do dneška, bude interpretovať náš súčasník.

Navyše, ak ide osobu Baza Luhrmana , ktorého filmy sú povestné istou provokatívnosťou, ale aj vizuálnou stránkou, s dôrazom na detail. V tom druhom určite nesklamal. Ponúka opulentnú hostinu pre oči. Luxusné, neraz extravagantné kostýmy, prelínanie športového štýlu a prezdobenej dekadencie, dekoratívne, šperky, ale aj zariadenie domov či Gatsbyho žlté auto, záhrada a bazén a vôbec celková výprava, to je niečo, na čo sa tak ľahko nezabúda. Zaslúžila sa o to v prvom rade kostýmova výtvarníčka Catherine Martin (režisérova dlhoročná spolupracovníčka, ale aj manželka a matka jeho detí Lilly Amandy a Williama Alexandra), ktorá prizvala k spolupráci medzi inými i módnu návrhárku Miucciu Prada či slávne klenotníctvo Tiffany .

gatsby0000Nemožno zabudnúť ani na kameru Simona Duggana, ktorá sa pohráva s farebným odlíšením spomienok a súčasnosti, ale aj sociálnej reality jednotlivých prostredí, a podčiarkuje triedne rozdiely.

Dej sa odohráva v New Yorku a na Long Islande dvadsiatych rokov. Nakrúcalo sa v Austrálii. S obrovským štábom, množstvom komparzistov a s použitím technológie 3D, čo je pri romantickej dráme isté nóvum. Atmosféru dotvára i hudba, v ktorej sa spája viacero žánrov. Popri mene Craig Armstrong sa stretávame napríklad s tvorbou z dielne hudobníkov ako rapper Jay -Z, Lana Del Rey, Beyoncé či Bryan Ferry.

Problematickejšie vyznieva scenáristická „skladačka“, v ktorej „odčítavame“ v akoby náhodných dialógoch napríklad Tomov rasizmus a aroganciu, alebo prítomnosť sveta zločinu a jeho prepojenie na politiku, či presvedčenie, že všetko sa dá kúpiť.

gatsby0003Za mimoriadny možno považovať psychologicky prepracovaný herecký výkon Leonarda DiCapria v titulnej postave. Záhadný až temný podvodník a gangster - a vzápätí chlapčensky roztrasený pri čaji s Daisy, hysterický v konflikte s jej manželom, pôvabný i v povestnom ružovom obleku, osamelý, úzkostný a zároveň šialene veriaci v naplnenie svojho sna.

Možno sa divák sústredí prvoplánovo na ľúbostné vzťahy protagonistov, možno podľahne atmosfére a ohúria ho scény neviazanej zábavy dvadsiatych rokov, či prekvapí, ako málo znamená pre Daisy jej dcéra, ale to nič nemení na skutočnosti, že v porovnaní s románom má stále pocit čohosi nedopovedaného. Neviem, či je na vine prílišné očakávanie, ale výsledok - najnovšia filmová adaptácia Veľkého Gatsbyho – napriek tomu, že je to veľmi zaujímavý a výborne nakrútený film, vzbudzuje isté rozpaky.

gatsby0004Vlastne ich svojím spôsobom vystihujú záverečné slová filmu i románu:
Gatsby veril v to zelené svetlo. Vzrušujúcu budúcnosť, ktorá pred nami rok čo rok ustupuje. Dnes nám uniká, ale nevadí – zajtra pobehneme rýchlejšie, natiahneme ruky ďalej... A jedného krásneho rána... A tak sa zmietame ďalej, člny, ktoré sa derú proti prúdu, bez prestania unášané do minulosti.“

Veľký Gatsby (The Great Gatsby)
USA – Austrália – 2013
Dĺžka: 145 min.