Divoké bytosti južných krajín (Beasts of the Southern Wild)

Divoké bytosti 9 resizeNa tohtoročnom udeľovaní Oscarov vzbudila pozornosť mladučká  honduraská školáčka Quvenzhané Wallis ako najmladšia z nominovaných na  ocenenie za Najlepší ženský výkon v hlavnej úlohe v americkom filme Divoké bytostijužných krajín. Titul získal nominácie aj v ďalších  troch kategóriách: Najlepší film, Najlepšia réžia, Najlepší adaptovaný scenár. Nakoniec sa mu síce  neušla ani jedna zlatá soška, ale to nič nemení na skutočnosti, že ide o mimoriadne zaujímavý film, ktorý vďaka  Asociácii slovenských filmových klubov môžeme vidieť od 18. apríla aj v našich kinách.

Nakrútil ho americký režisér, hudobný skladateľ, scenárista a animátor Benh Zeitlin (1982). Pôvodne sa venoval krátkometrážnej tvorbe. Pri práci pre popredného českého režiséra a animátora Jana Švankmajera  sa v Prahe zoznámil s Divoké bytosti 4 resizekameramanom Benom Richardsonom. Vybral si ho za spolupracovníka, keď sa rozhodol  nakrútiť celovečerný debut na  motívy divadelnej hry Juicy a Delicious od Lucy Alibarovej  a nazval ho Divoké bytosti južných krajín.  Vlani s ním zvíťazil na festivale Sundance a  na MFF v Cannes zaň získal Zlatú kameru za debut a Cenu FIPRESCI.

Celý príbeh vnímame očami šesťročnej Hushpuppy (predstavuje ju o niekoľko rokov staršia neherečka Quvenzhané Wallis). Žije spolu so svojím otcom Winkom (opäť neherec - v civilnom povolaní pekár - Dwight Henry) v svojráznej komunite, ktorá sa usadila v močaristom kraji, nazývanom Lavor, pri mŕtvom Divoké bytosti resizeramene rieky (nakrúcalo sa pri Missisippy), na okraji civilizácie. Chudoba, špina,  alkohol, živorenie, ale napriek  tomu radosť zo samotnej existenie a slobody. Kraj postihne povodeň (pripomienka záplav, ktoré spôsobil hurikán Katrina v oblasti New Orleans), príroda, zvieratá i ľudia hynú,  ale časť obyvateľov odmieta evakuáciu. Medzi nimi i Wink, ktorý je smrteľne chorý. Hushpuppy ho chce zachrániť a obnoviť poriadok  v prírode i vo svojom svete. Lenže...

Divoké bytosti 6 resizePostupne sa dozvedáme, že malá Hushpuppy  už dávno stratila matku, predstavuje si ju podľa toho, čo o nej rozpráva otec alebo podľa vecí, ktoré po nej zostali, ale  v duchu sa jej ustavične prihovára, vedie s ňou dialóg a volá ju v okamihoch úzkosti. Túži po nehe. Hrá sa s kurčiatkami, ktoré sa tmolia okolo, načúva tlkotu ich srdca, ale pragmaticky vie, že budú potravou, pretože na svete je aj človek iba súčasťou potravinového reťazca. Tak ich to učí  učiteľka, ktorá  prichádza loďkou do jednotriedky alebo im rozpráva o prehistorických zvieratách - turoch a na stehne im ukazuje nakreslený výjav, Divoké bytosti 3 resizepripomínajúci kresby v Altamire, od nej sa dozvedajú o topiacich sa ľadovcoch a hrozbe záplav, ale i o nutnosti pomáhať slabším a malým. Otec Wink zas dcéru učí, že aby prežila musí  byť  silná ako zviera a spoliehať sa iba sama na seba, vedieť si zadovážiť potravu (hoci aj chytiť rybu jednou rukou a druhou ju zabiť), a ničoho sa nebáť , neplakať. Alebo dokázať ho pochovať tak, ako sa kedysi lúčili so svetom staré národy - naložiť na loďku a zapáliť. Druhá vec je, že ju učí aj piť alkohol, ktorý možno predstavuje  možnosť istého úniku.

Dievčatko žije v neustálej konfrontácii s neľútostným svetom, ktorý  občas pripomína postakokalyptickú krajinu, v tom lepšom niečo Divoké bytosti 7 resizeako našu zdevastovanú rómsku osadu či „slumm“. Ale miluje svoj domov, nechce ho opustiť( iba v prípade  hľadania matky sa vrhá do mora a pláva za svetlom v diaľke), teší sa z každej maličkosti, hoci aj z pofidérnych sviatkov a neustále si uvedomuje (napriek občasným stretom) spolupatričnosť s otcom a zodpovednosť za neho i zvieratá, ktoré predstavujú jedlo.

Niektoré scény možno vnímať až ako akúsi parafrázu, ak nie paródiu, na zaužívané konštatovania - hoci aj to, že sme to, čo jeme.To, keď  Hushpuppy dopláva s kamarátkami k lodi, kde sa kapitán živí kuracími krídelkami za fastfoodu a odkladá si obaly, lebo ako tvrdí: „aby som nezabudol, čím som bol“. Divoké bytosti 2 resizeRealita sa prelína s fantáziou. Opakujú sa sekvencie topiacich sa ľadovcov, či ako z ľadových hrobov vychádzajú náhle živé prehistorické zvieratá, niečo medzi divým prasaťom a pravekým turom. Kamera ich sníma realisticky, ale poučený divák si uvedomuje, že ide o podobenstvo. Symbolizujú smrť i strach. O to pôsobivejšia je scéna, v ktorej sa dievčatko  zrazu dokáže postaviť im zoči-voči a zvieratá pred ňou pokľaknú. Zvíťazila nad vlastným strachom a vlastnými démonmi?

Napriek všetkým medzinárodným oceneniam, výbornej kamere (napríklad detské biele čižmičky, ktoré sa zabárajú opätovne do bahna, snímanie  tváre hrdinky a jej otca vo vypätých okamihoch) pôsobivej hudbe (jej spoluautorom je i režisér), a naozaj skvelým Divoké bytosti 5 resizehereckým výkonom nehercov v hlavných úlohách, sa diváci do kinosál asi nebudú hrnúť. Je to príliš temné a drsné. Ľudia, ktorí žijú akoby na smetisku, zvieratá v nás a okolo nás, pravda o tom, že budeme jestvovať len dovtedy, kým máme čo jesť a piť a ani útek od fabrík a vymožeností civilizácie do lona prírody, nič nevyrieši. Kontrast materiálneho a duchovného sveta, keď dievčatko sníva o tom, že sa o nej možno dozvedia ľudia po miliónoch rokov, tak ako sa my dozvedáme o našich predkoch. Motív vody ako hrozba i nádej. Absencia lásky, keď si deti nájdu objatie iba v nevestinci, kam sa zatúlajú. Alebo opíjanie sa do bezvedomia, zvýraznená estetika škaredosti (ako sa kedysi hovorilo). A značná dávka beznádeje.  Nie, nie je to film, ktorý by človek túžil vidieť druhý raz.

Zároveň si však uvedomujeme, že zdanlivo jednoduché rozprávanie skrýva  hlbší podtext. Vlastne je to metafora o človeku, hľadaní slobody a večnej túžbe po unikajúcom šťastí. Čo sme to vlastne za bytosti, akéže stvorenia, ako to žijeme ? Je tu i isté ekologické posolstvo. Malá „divoška“  opakovane zdôrazňuje, to čo ju učili dospelí: všetci sme súčasť väčšieho celku. A i keď to vyznieva pateticky, musíme  si uvedomiť zodpovednosť za náš svet, jeho prítomnosť i budúcnosť a nezostávať iba pri slovách. Ale to už záleží na divákovi, čo si to z filmu je schopný, ale hlavne ochotný „odčítať“.

Divoké bytosti 8 resizeDivoké bytosti južných krajín (Beasts of the Southern Wild),USA,2012
Dĺžka: 92 minút
Réžia: Benh Zeitlin