Pravidlá mlčania (The Company You Keep)

Pravidlá 5 resizeUž veľa času ubehlo od dnes už filmovej klasiky Butch Cassidy a Sundance Kid (1969) kde zažiarili Robert Redford a Paul Newman. Po mnohých filmových úlohách Robert Redford založil známy festival Sundance a neraz si vyskúšal aj réžiu, naposledy vo filme Pravidlá mlčania, v ktorom si ako skoro vo všetkých svojich filmoch zahral aj hlavnú úlohu.

Robert Redford (1937) je aj pre mladšiu generáciu dostatočné známy, ale nezaškodí malá rekapituláciu jeho najvýznamnejších filmov. Okrem spomínaného sme ho videli v snímkach Podraz, Takí sme boli, Veľký Gatsby, Tri dni Kondora, Všetci prezidentovi muži, Elektrický jazdec, Brubaker. Potom v nezabudnuteľných Spomienkach na Afriku, Neslušnom návrhu, Zaklínačovi koní a vo filme Spy Game. Ako režisér je podpísaný pod snímkami Obyčajní ľudia, A rieka tečie, v spomínanom Zaklínačovi koní a tiež filmoch Legenda o slávnom návrate a Hrdinovia a zbabelci. Hral v žánrovo Pravidlá 6 resizepestrých filmoch, ale myslím si, že politický thriller je azda jeho najobľúbenejší. Kde len môže vždy sa k nemu vracia a skoro v každej snímke je aspoň jedna rebelantská postava, ktorá sa búri proti konvenciám, protestuje, manifestuje. Tentoraz ho upútala kniha Neila Gordona, ktorej scenáristickú podobu napísal Lem Dobbs.

V centre pozornosti je radikálna americká ľavicová organizácia Weather Underground Organization protestujúca proti vojne vo Vietname. S jej členmi sa stretávame po  tridsiatich rokov skrývania. Má na svedomí vyše dvadsať bombových atentátov a keďže vždy vopred informovala o tom kde budú, neboli obete na životoch. No vo filme (neviem či je to pravda alebo fikcia) v Michigane jej Pravidlá 12 resizeaktéri nemali šťastie, lebo pri prepade banky zabili policajta. Dlhé roky ich FBI nevedela vypátrať, ale v jednej členke tohto radikálneho hnutia Sharon Solarz (Susan Sarandon) sa ozvalo svedomie, mala v úmysle sa prihlásiť, a tak porušila pravidlá mlčania a kontaktovala niektorých jej členov. Samozrejme, že ju vypátrali a zatkli. To spustilo lavínu, do ktorej sa strmhlav vrhol ambiciózny mladý novinár Ben Shepard (Shia LaBeouf). Ben sa vďaka bývalej frajerke v FBI dostane k známemu advokátovi Jimovi Grantovi (Robert Redford), z ktorého sa vykľuje člen organizácie Nick Sloan. Nickovi pri havárii zomrela manželka a sám vychováva malú dcérku. Štvanica ho Pravidlá resizezaskočila, ale musí konať, aby očistil svoje meno. No a tu sa to začína zadrhávať. Sloan je bystrý pozorovateľ a šikovný taktik. Je takmer nepolapiteľný a jeho cieľom je dostať sa k bývalej láske a členke organizácie Mimi Lurie (Julie Christie), ktorá jediná môže potvrdiť, že v banke nebol. Neraz mi napadlo -  ostatní o tom nevedeli, nemohla to dosvedčiť aj Sharon Solarz, veď je už za mrežami a v banke evidentne bola. Jediná odpoveď sa ponúka, že potom by sa nemalo o čom nakrúcať, napätie by sa vytratilo, roky ututlávané tajomstvá by nevyplávali. Nemôžem filmu uprieť isté napätie, len neviem koho dnes osloví radikálna teroristická organizácia, keď sa vynorili už oveľa nebezpečnejšie a sofistikovanejšie. Iba ak, že už vtedy sa to Pravidlá 8 resizemalo brať vážnejšie. Dokonca sa vynorí aj otázka: schvaľujú tvorcovia ich počínanie alebo odsudzujú ? Na jednej strane pritakávajú ich motivácii (Vietnam), na druhej sa nestotožňujú so spôsobom akým prejavovali svoju revoltu. Mimochodom všetci sa usadili, žijú pokojným životom až na Mimi, predstaviteľku „permanentnej“ revolucionárky, či skôr rebelky. A práve za ňou, možno aj zo sentimentality, sa Sloan ženie. Ako to dopadne neprezradíme.

Ponúka sa však skôr zamyslieť nad motiváciou hrdinov. Úprimne si želali, aby sa najväčšia trauma Američanov – vojna vo Vietname Pravidlá 9 resizeskončila a neumierali v nej mladí ľudia, neprišli domov v truhle alebo ako kaliky. Nutne sa natíska otázka: vyhadzovať do povetria vládne budovy je riešenie? Čo komu urobili ? Má zmysel na devastáciou odpovedať devastáciou ? Pre normálneho človeka odpoveď znie: Nie ! Iné je protestovať, rebelovať a vykrikovať, ako ničiť. Riadiť sa pravidlom oko za oko, nikdy nebolo rozumné.

Ak by sa bol Redford trochu jednoznačnejšie vyjadril k jadru problému, mohol to byť zaujímavý politický thriller. Žiaľ, nie je to ani drámu bývalých teroristov, ani plnokrvný akčný film. Niekde v polovici sa triešti, stráca tempo, mestami až nudí, aby v závere predsa len k ničomu dospel. Žiaľ, to podstatné, čo by Pravidlá 11 resizebolo možno najzaujímavejšie, sa dozvieme  v komentári. Škoda, lebo herecký ansámbel bol reprezentatívny, no veľmi nemal čo hrať. Najväčší priestor mal Robert Redford, ktorý nepodliezol pod svoju latku, ale ani ničím mimoriadnym svoju postavu neobohatil. Azda aj pre rozpaky kým vlastne je. Bývalým napraveným teroristom alebo len popleteným zamilovaným mladým mužom, zmietajúcim sa vo vleku fanatičky? Ani postava mladého ambiciózneho novinára Bena Sheparda nie je jednoznačná. Shia LaBeouf  sa zo začiatku ženie len za senzáciou, len neskôr (nevedno prečo) sa začne zaujímať o motívy konania aktérov, no scenár mu to dovolí len veľmi povrchne. Ben je v jeho podaní v podstate Pravidlá 10 resizesympatická postava, dostatočne tvrdohlavá (to akcentoval najviac) na to, aby sa dostal na koreň veci a dotiahol to dokonca. Slávu však nezožne, ostane mu možno len dobrý pocit. Najzaujímavejšou postavou je Mimi Lurie, ktorá by si bola zaslúžila väčší priestor. Julie Christie (nezabudnuteľná Lara z filmu Doktor Živago) by si bola poradila aj s komplikovanejšie prepracovanou postavou než akú jej scenár ponúkol. No aj tak sa svojej, ak chcete katarznej úlohy, zhostila s prehľadom i s istým pôvabom tajomnosti. Susan Sarandon ako Sharon Solarz na malej ploche dostatočne zaujala. Ako matka dvoch detí pochopila, že urobila niečo zlé a chce to odčiniť. Neverím však, že by po toľkých rokoch jedna milujúca Pravidlá 7 resizematka pripravila svojim deťom taký šok. No scéna rozhovoru vo väzení s mladým novinárom Benom je napriek mnohým pochybnostiam brilantná. Aj napriek značným nedostatkom v scenári zahrala ženu, ktorá chce len pykať, ale nikoho druhého do toho nezaťahovať mimoriadne presvedčivo. Svoje party bezchybne odviedli aj Sam Illiott, Nick Nolte, Terrence Howard, Stanley Tucci a Brendan Gleeson.

Pravidlá 3 resizeŤažko povedať, či film Pravidlá mlčania je zahodená šanca alebo nie. Rozhodne je to však téma značne „opotrebovaná“, ktorá nepriniesla nový pohľad, presnejšie aktualizačný moment pre súčasnosť. Patrí len do radu mnohých už oveľa akčnejšie prepracovaných thrillerov a ocitne sa tak niekde vo výpočte v druhej polovici spodnej hranice. Priznám sa, že až takmer pred koncom filmu zistila, že som ho už videla. Zrejme to bolo nedávno, a to o niečom svedčí.

Pravidlá 4 resize

Pravidlá mlčania (The Company You Keep), USA, 2012
Réžia: Robert Redford
Scenár: Lem Dobbs podľa románu Neila Gordona
Kamera: Adriano Goldman
Strih: Mark Day
Hudba: Cliff Martinez
Hrajú: Robert Redford, Shia LaBeouf, Julie Christie, Susan Sarandon, Nick Nolte, Richard Jenkins, Brit Marling, Sam Elliott, Brendan Gleeson, Terrence Howard, Anna Kendrick, Stanley Tucci, Chris Cooper, Stephen Root, Lochlyn Munro, Jackie Evancho
Premiéra: 18. apríla 2013