Kura na slivkách (Poulet aux prunes)
Kde bolo, tam bolo... tak sa začínajú rozprávky i francúzsky film Kura na slivkách, ktorý od konca januára uvádza v našich kinách Asociácia slovenských filmových klubov. V tomto prípade je to však s určením žánru problematickejšie, lebo štýl rozprávania sa mení, takže v niektorých okamihoch chápeme príbeh ako rozprávku z Perzie, vzápätí akoby paródiu na ňu alebo ako romantický príbeh o osudovej láske. Navyše zaujme skutočnosť, že ide o druhé spoločné dielo tvorcov presláveného filmu Persepolis (2007).
V prvom rade je to Marjane Satrapi (1969). Rodáčka z Iránu pochádza z voľnomyšlienkárskej rodiny s aristokratickou minulosťou. Ako štrnásťročnú ju poslali na strednú školu do Viedne. Po návrate do Teheránu študovala umenie na univerzite, neskôr vizuálnu komunikáciu v Štrasburgu a štúdia ukončila v Paríži, kde sa usadila. Vo Francúzsku sa začala venovať kresleniu a ilustrovaniu predovšetkým detských knižiek. Celosvetovo ju preslávil štvordielny comiksový román Persepolis, v ktorom líči svoje autobiografické zážitky z detstva a štúdia v Európe. Animovanú adaptáciu jeho prvej časti nakrútila v roku 2007 ako spolurežisérka a spoluscenáristka s francúzskym režisérom a scenáristom Vincentom Paronnaudom (1970). Obaja za ňu získali rad prestížnych ocenení, mimo iného i mimoriadnu cenu poroty na festivale v Cannes.
Kura na slivkách (2011) nadväzuje na Persepolis, ale tento raz ide o hraný film s animovanými časťami. Tvorcovia zakotvili príbeh do Teheránu roku 1958 a jeho obsah by sa dal vyjadriť slovami: Slávny husľový virtuóz Nasser Ali Khan (Mathieu Amalric) príde o husle, a keďže nemôže nájsť žiadne ďalšie, s ktorými by bol skutočne spokojný, rozhodne sa zomrieť. Deväť dní (nimi sú určené jednotlivé kapitolky) leží v posteli, čaká na smrť a spomína na to, čo prežil, ale zároveň sníva o tom, čo by bolo, keby...
Napríklad, ako by to bolo, keby sa dožil dospelosti svojich detí a sklamaný videl, že jeho milovaná dcérka Lili vyrástla vo francúzsku modénnu dámu (Chiara Mastroianni), ktorá sa upísala drogám a hazardu. Alebo syn by žil v USA a podľahol tamojšiemu spôsobu života (časť paroduje televízny sitkom). Spomína aké to bolo, keď mu krásna Iran (Golshirteh Farahan) zlomila srdce. Či ako sa dal presvedčiť svojou matkou (Izabella Rossellini), aby sa oženil s učiteľkou matematiky (Maria de Medeiros), ktorú nikdy nemiloval. Spomína na detstvo s bratom, prvé stretnutia s hudbou, ktorá je pre neho rozhodujúca, ale aj to, že uspokojenie mu nepriniesla ani svetová sláva.
Vo filme má rozhodujúce slovo obraz, tu, v duchu orientálnej tradície, väčšinu deja prerozpráva Rozprávač (Edouard Baer), ktorý zároveň stvárňuje anjela smrti Azraela. Napriek známym menám herecké výkony i filmové či animované zábery iba akoby ilustrovali to, čo počúvame, a bežný divák je odsúdený do pozície poslucháča a pozorovateľa. Sotva teda možno očakávať, že bude spoluprežívať dejové zvraty, nevraviac o tom, že charaktery jednotlivých postáv a ich stvárnenie, vrátane ústrednej Nassera, mu ani nedávajú šancu aspoň s nimi sympatizovať.
Napriek tomu by sa mu postupne niektoré situácie mohli dostať pod kožu a citovo ho osloviť. Napríklad, otázka zmyslu života, hľadania šťastia, mužského i ženského sebectva a neschopnosti pochopiť toho druhého. Vynára sa i téma zodpovednosti k rodine a úprimnosti k sebe samému, ale aj potreby mať radosť zo života. Ironizujúcou metaforou je aj samotný názov tohto filmu o zomieraní a vnútornom hľadaní: Manželka pochopí, že situácia je vážna, keď manžel, napriek známej pravde o tom, že láska ide cez žalúdok, odmietne aj svoje najobľúbenejšie jedlo - kura na slivkách.
Ťažko povedať ako komplikovanú štruktúru rozprávania a pohrávania sa s rôznymi žánrami i svojský humor, strávi náš divák, kde sa zasmeje, kde dojme, kde zostane chladne ľahostajný, alebo, či ho, ako mňa, emotívne strhnú až záverečné scény. Ale rozprávka, animovaná či hraná, má v sebe vždy niečo očarujúce a niečo z jej posolstva v nás pretrváva. I keby len poznanie, že film Kura na slivkách je „artové“ dielo, ktoré zaujme nielen samotným spracovaním či iným uhlom pohľadu na veci dávno známe, navyše ako sa vyjadrila jedna z kritičiek po projekcii, pre niekoho, môže byť pohladením po duši.
Kura na slivkách (Poulet aux prunes)
Francúzsko, Nemecko, Belgicko 2011
Minutáž: 93 minút
Réžia: Marjane Satrapi,Vincent Parannaud
Scenár: Vincent Parannaud, Marjane Satrapi
Kamera: Christophe Beáucarne
Strih: Stéphane Roche
Hudba: Olivier Bernet
Hrajú: Mathieu Amalric, Golshifteh Farahani, Maria de Medeiros, Edouard Baer, Eric Caravaca, Chiara Mastroianni, Izabela Rossellini a ďalší.
Premiéra v SR: 31.januára 2013
Foto: ASFK