7 dní hříchů

Hriechy 9 resizeUplynuli len dva roky, čo nakrútil Juraj Herz Habermannov mlyn o smutných osudoch obyvateľov Sudet  po druhej svetovej vojne, teda odsune Nemcov. Téma dodnes diskutovaná, ožehavá, stále definitívne neuzavretá a veru je ešte o čom hovoriť. Pravdou je však aj to, že nemôžeš dva razy vstúpiť do tej istej rieky. A Josef Urban, scenárista filmu  Habermannov mlyn, sa o to pokúsil a jeho scenár na tú istú tému pod názvom 7 dní hříchů sfilmoval Jiří Chlumský. A výsledok je zákonite rozpačitý.

Kým v Habermannovom mlyne takmer všetkému veríme, aj vďaka vynikajúcemu hereckému výkonu Karla Rodena, hrdina tohto filmu Jan Olšan (Ondřej Vetchý) robí čo môže, ale scenár mu nedovolí prekročiť hranice priemernosti. Olšan je hájnik, ožení sa s Nemkou Agnes (Vica Kerekes), ale jeho láskou bola predtým manželka jeho priateľa Karola Brachtla Hriechy 8 resize - kópia(Attila Mokos). Brachtl, Olšanov protihráč, je bezcharakterný despota, človek bez zábran, využije, čo sa len dá a za peniaze predá každého a všetko. Tretím do partie takzvaných  priateľov patrí ešte Přikryl (Igor Bareš), bývalý partizán, podľa správania slušný človek, ktorý si úctu okolia a miesto predsedu ONV zaslúži. Lenže aj toto je lož. Bývalí dobrí priatelia vedia, ako s naivným Olšanom narábať. Kým Přikryl ho chráni, Brachtlovo nepriateľstvo je otvorené a konzekventné. Lenže ťažko pochopiť prečo toho človeka až tak nenávidí, veď mu odviedol životnú lásku Marie (Katarína Kolajová), Olšan ho ničím neohrozuje, iba ak charakterom Hriechy 4 resize - kópiaa ľudským postojom k životu. Iné vysvetlenie nemám. Vôbec vzťahy medzi postavami charakterizuje  poriadne popretrhaná pavučina. Kto s kým, a prečo, je jeden veľký rébus.

Z tvorby Jiřího  Chlumského (1958) považujem jeho celovečernú snímku Nedodržaný sľub za profesionálne veľmi slušne nakrútený film, viac sa síce doteraz venoval rôznym televíznym seriálom, jeho televízne rozprávky majú však isté čaro, no zrejme na psychologický a zároveň  politický film mu zatiaľ sily ešte nestačili. Totiž nemožno všetko pripísať len na vrub scenáristu i keď základným kameňom neúspechu je scenár. zaTotiž nemožno všetko pripísať len na vrub scenáristu i keď základným kameňom neúspechu je scenár. Lenže udržať príbeh Hriechy 2 resize - kópiapohromade, aby sa nerozliezol na pobehovanie po krásnych horách, je už v moci režiséra. V expozícii filmu sa zoznamujeme s protagonistami filmu na svadbe Olšana a Agnes, a to v časoch, keď Hitler pripojil Sudety k ríši. Škandálu sa mladí nevyhnú, lebo sfanatizovaný brat nevesty Jürgen Schreier (Jarek Hylebrant) sa vrhne na mladomanžela a majú čo robiť, aby ich dostali od seba. Jürgen je zároveň jediný predstaviteľ fašizmu v Sudetách – o ostaných obyvateľoch tohto kraja sa nedozvieme nič. Doslova nič. Nevieme, ako sa správali voči Čechom, ktorí tam ostali, vieme len toľko, že po vojne muselo Sudety opustiť za dramatických okolnosti vyše 2 miliónov ľudí. A tak zákonite vyvstáva otázka, Hriechy 5 resize - kópiabolo toľko obyvateľov skutočne vinných alebo sa našli aj svetlé výnimky. Skutočne nehľadám kladných Nemcov zo Sudet, ale nejaký protipól sa v každej dráme žiada, a zlo tu predstavuje len jeden mladý nespratník. Chlapec bez škrupúl, impulzívny od detstva, ktorý by bol zlý aj bez fašizmu, čo tuší aj jeho sestra. Najhoršie však dopadnú noví vládcovia Sudet – jeden evidentný kolaborant Brachtl, majiteľ hotela, ktorý počas okupácie veselo hostil Nemcov, predseda ONV Přikryl hrá a vždy hral na obe strany. Sovietsky major, veliteľ vojenského okrsku Uvarov, ktorého hrá Fjodor Bondarčuk, je tvrdý vojak, Čechov nemá v láske, lebo všetky svinstvá zvaľujú na sovietskych vojakov, dáva im to patrične najavo a tiež by za neho nikto nedal ruku do ohňa. Najspornejšou postavou je však  človek Hriechy 7 resizeúplne nečitateľný, Nemec Dietrich, ktorý na jednej strane pomôže utiecť Olšanovi a jeho švagrovi a súčasne rabovať majetok odsunutých Nemcov predsedovi ONV. Kladiete si otázku: Kto je to? Samozvaný pán týchto končín ? Všetko vie a všetko môže? K odpovedi sa nedopracujete. Keď to zosumarizujem tak jediný slušný človek je Olšan a tiež jeho nemecká manželka – ostatní sú slabosi, zbabelci, zlodeji a vrahovia. To teda skutočne nie je najpresvedčivejší obraz o tragédii tohto kraja. Vždy je všetko  komplikovanejšie, zamotanejšie a diskutabilnejšie.

Hriechy 3 resize - kópiaSnímka 7 dní hříchů je takmer prvoplánová, príbeh je pozliepaný bez logiky, všadeprítomná atmosféra strachu samoúčelná a nebyť vcelku slušných hereckých výkonov bol by film ešte nezáživnejší, miestami i smiešnejší. Smiešnejší napríklad preto, že od začiatku vieme, že Agnes vie čo je zač manželov ochranca Přikryl, vie o jeho prečinoch, a to vidí na plátne aj divák. No keby sme nedajbože túto skutočnosť prehliadli, tak si na to žena spomenie, keď sa preberá z bezvedomia a režisér celú scénu (trochu síce doplnenú) pre istotu zopakuje. A takýchto momentov je viac – Agnes pobehuje po horách, Olšan ju v krásnej a drsnej prírode márne hľadá, pri únavnom hľadaní je mu na ťarchu len jej nevydarený brat.

7 dní hriechu resizeNemožno však vcelku nič vytknúť hereckým výkonom. Ondřech Vetchý nikdy nepodlezie pod latku priemeru a dobré meno sa mu podarilo obhájiť aj tento raz. To isté platí aj o Attilovi Mokosovi, ktorý sa zhostil úlohy dvojtvárneho a ničoho sa neštítiaceho despotu mimoriadne hodnoverne. Dvojtvárnosť svojho hrdinu sa so cťou podarilo stvárniť aj Igorovi Barešovi. Mimoriadne sugestívne zahral azda najspornejšiu postavu príbehu Dietricha Jiří Schmitzer. K zohratému hereckému ansámblu treba prirátať aj výkon Fjodora Bondarčuka v úlohe majora Uvarova. Vica Kerekes tiež obstála so cťou i keď jej scenár veľa príležitostí nedal, no väčšinou mlčiaca a trpiaca Agnes je aspoň pekná a je sa na čo pozerať. Ostatné ženské úlohy napríklad Anny Šiškovej a Kataríny Kolajovej sú tak na okraji diania, že sa k nim nedá veľa povedať. A ešte sa žiada pochváliť kameru (veľa zachránila a suplovala) Jána Ďuriša a Martina Šeca.

Aj Česi aj Slováci majú, žiaľ, veľa miest v Hriechy resizehistórii, na ktoré by radi zabudli, obchádzajú ich, ako sa len dá. O niečo odvážnejší sú pri odkrívaní neslávneho obdobia svojich dejín Česi. To, že sa snažia vniesť svetlo do bezhlavého revanšistického vysťahovania obyvateľov Sudet svedčí aj snímka Adelheid režiséra Františka Vláčila, ktorá vznikla ešte v roku 1969 a dodnes nie je podľa mojej mienky prekonaná. Príbeh Vláčilovho filmu sa odohráva na severnej Morave a excelovali v ňom Emma Černá a Petr Čepek. Príblížil sa k nej po rokoch až Habbermanov  mlyn Juraja Herza. Škoda, že do tretice nemôžeme priradiť k nim 7 dní hříchů. Musíme teda čakať len na zázrak, že nám raz niekto v plnej nahote povie pravdu o oboch stranách barikády tohto neslávneho obdobia.

Hriechy 10 resize - kópia7 dní hříchů, ČR, 2012
Réžia : Jiří Chlumský
Námet a scenár: Josef Urban