Probudím se včera

Prebudím sa včera 7 resizeSpojenie komédie so sci-fi prvkami nie je v českej kinematografii  novinkou. Stačí si spomenúť na filmy zo sedemdesiatych rokov minulého storočia, dodnes v televízii úspešne reprízované, ako sú „Pane, vy jste vdova!“ a Což takhle dát si špenát režiséra Václava Vorlíčka, či Zítra vstanu a opařím se čajem režiséra Jindřicha Poláka. Touto cestou sa vydal aj ich mladší kolega Miloslav Šmídmajer (1959) vo svojom druhom celovečernom hranom filme Probudím se včera (ČR 2011), ktorý premiérovo vstupuje do českých i slovenských kín 15. marca 2012.

Film vznikol podľa scenára Lumíra Holčáka a spolupracoval na ňom aj hlavný herecký predstaviteľ Jiří Mádl, knižná verzia vyšla vo vydavateľstve XYZ v tomto roku. Ústredná zápletka  je založená na využití stroja času, prostredníctvom ktorého sa hlavný hrdina, štyridsiatnik Petr Kovář, nevyberá na výlet do budúcnosti, ale vracia sa do nedávnej minulosti. Stredoškolský učiteľ češtiny, dejepisu a z núdze aj informatiky v charizmatickom podaní Filipa Blažeka je totiž napriek sympatickému zovňajšku a zmyslu pre humor neúspešný vo vzťahoch so ženami. Keď ho opúšťa už ôsma priateľka, ktorá Prebudím sa včera 6 resizesi nevie zvyknúť na jeho spôsob života a komunikácie, Petr sa s nostalgiou vracia v spomienkach do študentských čias, keď bol beznádejne zamilovaný do pôvabnej Elišky (v interpretácii prirodzenej Evy Josefíkovej). Je presvedčený, že jedine ona bola tou pravou, hoci jej to nikdy nepovedal. V snahe napraviť dávnu chybu a zabojovať o svoju lásku, bez dlhého rozmýšľania využije ponuku bližšie nešpecifikovaného vedeckého centra, aby sa cez stroj času vrátil na celý mesiac o dve desaťročia naspäť, do júna 1989, keď ešte nikto netuší (pravda, okrem Petra), aké dramatické spoločensko-politické zmeny čakajú nielen obyvateľov českého mestečka...

Prebudím sa včera 1 resizeFilm má veľmi dobrý štart, založený predovšetkým na vtipných dialógoch Petra s odchádzajúcou priateľkou, rodičmi, študentmi v škole a priateľom psychológom pri pive. Dá sa povedať, že dialógy filmu sú jeho najzábavnejšou a najvydarenejšou súčasťou. Dokazujú, že vtipná konverzácia sa ľahko zaobíde bez vulgarizmov, len ju treba vedieť napísať. Tvorcovia úspešne zvládli aj sci-fi prechod zo súčasnosti do minulosti, pričom zábavne pôsobí samotné umiestnenie vedeckého ústavu v ošarpanom hangári, ktorého vonkajšok ostro kontrastuje s elegantným interiérom. Prechodom štyridsaťročného muža so skúsenosťami do tela osemnásťročného mladíka sa však čiastočne mení aj žáner filmu, komediálne prvky ustupujú do pozadia a pozornosť sa presúva na romantický príbeh mladej lásky. Hoci Jiří Mádl s Evou Josefíkovou ako Petr s Prebudím sa včera 4 resizeEliškou sú vydareným párom, peripetie ich vzťahu uberajú filmu na tempe, príbeh začína pôsobiť rozvláčne a chvíľami dokonca nudiť. Vítaným osviežením sú ukážky vyučovacích hodín, v ktorých sa v postavách profesorov vystrieda celá plejáda skvelých českých hercov, napríklad Zlata Adamovská, Nella Boudová, Viktor Preiss, Miroslav Táborský, Milan Šteindler či Jan Vondráček v úlohe školského inšpektora.  Sú to výrazné figúrky, ktoré pri istom hereckom „prehrávaní“ prechádzajú až do karikatúr, ale v tomto filme, ktorého hlavným poslaním je pobaviť diváka, to neprekáža. Protihráči profesorov – študenti z tretieho ročníka gymnázia – sú pomerne jednoliatou skupinou, z ktorej sa len občas vystrčí niektorá zapamätateľná tvár. Spoločne však dokazujú, že bez ohľadu na spoločenské zriadenie má študentský život  isté špecifické Prebudím sa včera 3 resizečrty, ktoré sa v podstate rokmi nemenia. Na to, čo sa po roku 1989 zmenilo a na čo sme si rýchlo zvykli, upozorňujú tvorcovia filmu nenásilne, akoby mimochodom, majúc na mysli najmä odstránenie dvojtvárnej výchovy, slobodu slova, ale aj zlepšenie podmienok pre konzumný spôsob života.

Humor filmu mal vyplývať jednak z konfrontácie spôsobu života v dvoch navzájom vzdialených časových obdobiach, jednak z konfliktu Petrových životných skúseností s naivitou nezrelej mladosti. Niekde sa to darí, niekde pokrivkáva nielen humor, ale aj logika príbehu. Inými slovami, pôvodný nápad scenáristi nevyužili naplno, neodvážili sa výraznejšie konfrontovať predrevolučné obdobie so súčasnosťou, radšej sa uchýlili do bezpečia sladkej romantiky. Majú to na právo, ale škoda zahodených prihrávok.

Prebudím sa včera 10 resizeMiloslav Šmídmajer je predovšetkým producentom a režisérom dokumentárnych filmov, pričom dôležité miesto v jeho filmografii v posledných desiatich - dvanástich rokoch zaberajú filmové portréty umeleckých osobností a celebrít, ako sú snímky Výlety Miroslava Horníčka, Prostory Theodora Pištěka, Magdaléna Kožená: Cesta za Orfeem, Lucie Bílá: Život je zebra, Inšpirácie Adriany Sklenaříkovej, Miloš Forman: Co tě nezabije... Pri nakrúcaní svojho celovečerného hraného debutu, rozprávky Peklo s princeznou (2009) spolupracoval s hercom Jiřím Mádlom ako princom Jeronýmom. Úspešné pracovné spojenie pokračovalo vo filme Probudím se včera, ktorý sa opiera práve o výkon Jiřího Mádla a jeho staršieho spoluhráča  Filipa Blažeka. Pri absencii výraznejšej vonkajšej podoby hercov stavia režisér najmä na ich podobnom ležérnom správaní a zmysle pre humor, ktorý je sympatickým zdrojom zábavy.

Prebudím sa včera 9 resizeOkrem spomínaných interpretov profesorských úloh zaujali aj Petrovi rodičia v podaní Ljuby Krbovej a Svatopluka Skopala, ktorí popri pochopení pre životné vývrtky svojho syna preukazujú aj veľkú dávku vtipu a múdrej tolerancie.

Nakrúcalo sa v piatich lokalitách, z ktorých pre režiséra najdôležitejšie boli zrejme Litoměřice, jeho rodisko a miesto gymnaziálnych štúdií. Interiéry, oblečenie, účesy, tance i populárne pesničky, medzi ktorými popri hitoch Michala Davida nechýbala ani Reklama na ticho slovenskej skupiny Team, dobre evokovali atmosféru konca osemdesiatych rokov minulého storočia. Preslnené zábery školských tried, romantické táboráky a nesmelé diskotéky, sprostredkované kamerou Martina Dubu, zrejme tiež prispeli k dobrej nálade divákov. Viac si zrejme tvorcovia tohto milého, vkusného, nenáročného filmu ani neželali.

Prebudím sa včera 5 resizeProbudím se včera, ČR 2011
Scenár: Lumír Holčák, spolupráca na scenári Jiří Mádl
Réžia a produkcia: Miloslav Šmídmajer
Kamera: Martin Duba
Strih: Adam Dvořák
Hudba: Zdeněk Merta
Hrajú: Jiří Mádl, Filip Blažek, Eva Josefíková, Martina Preissová, Ljuba Krbová, Svatopluk Skopal, Jan Musil, David Matásek, Filip Cíl, Tomáš Matonoha, Viktor Preiss, Miroslav Táborský, Nella Boudová, Zlata Adamovská, Jan Vondráček, Petr Nárožný, Karel Šíp, Anna Polívková, Jitka Čvančarová, Milan Šteindler, Boris Hybner a ďalší
Premiéra v SR: 15. marca 2012

pošli na vybrali.sme.sk