Osamelosť prvočísel (La solitudine dei numeri primi)

Osamelosť 2 resizePoetický a zároveň metaforický titul  Osamelosť provočísel pútal už čitateľov románu pred niekoľkými rokmi. Debutoval ním v roku 2008 mladý  taliansky fyzik Paolo  Giordano a vzápätí sa dočkal  množstva literárnych ocenení a prekladov. V roku 2009 vyšiel napríklad v češtine. O rok neskôr vznikol rovnomenný film, ktorý  sa v týchto dňoch  dostáva vďaka Asociácii slovenských filmových klubov aj k našim divákom. Nakrútil ho ako svoj tretí hraný film taliansky režisér a scenárista Saverio Costanzo (1975).

Štúdium sociológie a teórie komunikácie na rímskej univerzite La Sapienza absolvoval v roku 1998 prácou o amerických Talianoch v Brooklyne. Predtým strávil dva roky v New Yorku, kde medziiným pracoval aj ako kameraman Osamelosť 1 resizea nakrútil tam na túto tému dokument. V roku 2004 debutoval celovečerným hraným filmom Private, za ktorý získal Zlatého leoparda na festivale v Locarne a na domácej pôde cenu pre najlepšieho nového režiséra v Taliansku - Donatellovho Davida. S úspechom sa stretol aj jeho druhý film Na moju pamiatku (2007) - voľná adaptácia románu Furia Monicelliho. Pri svojom treťom opuse opäť siahol po adaptácii románovej predlohy od Paola Giordana.

Film Osamelosť prvočísel (2010) ocenili pri jeho uvedení na festivale v Benátkach Pasinettiho cenou. Premisou celého príbehu je myšlienka: Rozhodnutie urobíme za niekoľko sekúnd, jeho následky nesiem neraz  po  celý život. Nesprávne rozhodnutie v detstve poznačilo život  protagonistov Alice a Mattia. Z Alice chcel mať jej panovačný otec lyžiarsku šampiónku, po čom malé dievčatko ani veľmi netúžilo. Keď sa v hmle na zjazdovke ťažko zranilo, následok bol krívanie a pocit, že sklamalo sa rokmi

prOsamelosť 8 resizeehlboval, menil v nočnú moru a neskôr anorexiu. Výborný žiak, osemročný Mattia zas trpí tým, že rodičia od neho vyžadujú, aby  sa staral a preberal zodpovednosť za svoju mentálne postihnutú  sestru - dvojča Michele. Nechce s ňou ísť na  spolužiakovu narodeninovú párty,  tak ju nechá v parku na lavičke, ale keď sa po ňu vráti - už ju nenájde, navždy sa stratila. Pocit viny sa odráža v jeho  opakovanom sebapoškodzovaní ostrými predmetmi a absolútnom ponorení sa do štúdia. O tom všetkom sa však divák dozvedá postupne, v akýchsi spomienkových návratoch. Zároveň sleduje, ako sa osudy Alice a Mattia  prepletajú. Od prvého stretnutia na strednej škole, kde Osamelosť 10 resizeobaja trpia krutosťou a výsmechom spolužiakov, ktorí sú neľútostní k tým, čo sa nejako odlišujú,  i neskôr v dospelosti absolutným nepochopením okolia. Obaja  majú v sebe niečo, čo by sa dalo označiť ako „osamelosť  prvočísiel“. Matematický pojem „prvočíslo“ označuje totiž čísla deliteľné iba  sebou samými a jednotkou a nehodiace sa k žiadnemu inému prvočíslu.  Alice a Mattia nedokážu nadväzovať kontakty s okolím. Navyše ich rodinné zázemie je  nedostatočné. V jednom prípade absolutistický otec a chorľavá matka, v druhom rozhádaný manželský pár, ktorý prejavuje viac  záujmu o ich obchod s kožušinami ako o vlastné deti, trpiace psychickými problémami.

Geniálny, ale takmer nehovoriaci Mattia žije ponorený do vlastného tragického tajomstva, o ktorom sa s nikým nemôže a ani nechce porozprávať. Osamelá krívajúca Alice, ponižovaná  spolužiačkami pre svoj vzhľad, by sa im chcela vyrovnať. Na chvíľu sa upne k zdanlivému  priateľstvu ku krásnej spolužiačke Viole a jej vzburu voči otcovi predstavuje malé tetovanie. Keď ju Viola sklame, chcela by sa kerky zbaviť, ale je poznačená už aj na duši.

Osamelosť 5 resizeRozprávanie  dodržuje istú postupnosť datovanú rokmi (ak si odmyslíme vysvetľujúce návraty do detstva a mladosti), ktorá sa prakticky delí do štyroch častí. V prvej majú Alice a Mattia osem rokov. V druhej ich sledujeme na strednej škole ,kde sa prvý raz stretli. V tretej sú už obaja priateľmi a Alice už zamestnaná v otcovej firme ako fotografka  na svadbách, kým Mattia študuje na vysokej škole fyziku a dostáva  ponuku  na stáž v Nemecku.  Štvrtá časť  sa odohráva po siedmich rokoch :Alice je  po rozvode s lekárom Fabiom a na hranici normálnosti, ale  ich cesty sa opäť pretnú. Majú ešte nádej na záchranu a možno spoločné šťastie?

Osamelosť 4 resizeJe to pozoruhodná  skladačka  psychologicky prekreslených scén s minimom slov i otrasných situácií, ktoré si vyžadujú herecké i divácke sústredenie Mnohé sa odohráva akoby pod povrchom, útržok slov, náznakov, pohľadu.
Na rozdiel od knihy sú vo filme ostatné postavy a ich motívy zredukované, ale  výsledok je pôsobivý. Aj zásluhou hereckého obsadenia. Napríklad  v postave Mattiovej matky  spoznávame stále pôvabnú a herecky výbornú Isabellu Rossellini.  Najväčšiu pozornosť však na seba sústreďuje ústredná dvojica  problematická Alice a málovravný Mattia, ktorých v dospelom veku predstavujú Alba Rohrwacherová a debutujúci Luca Marinelli. Vytvárajú charaktery  psychicky postihnutých ľudí, ktorí sa pohybujú na hranici normálnosti. Lenže aj ich okolie má v sebe psychopatické prvky.

Osamelosť 9 resizeNečudo, že režisér Costanzo  charakterizuje svoj film ako „romantický horor, ktorý sa sústreďuje na pocity, rodinu a nemožnosť emancipácie ústredného páru.“ A možno povedať, že je to naozaj kruté rozprávanie o neschopnosti  nájsť  priateľstvo, lásku, porozumenie. Výborná kamera Fabia  Cianchettiho sleduje všetko akoby z istého odstupu. Chladne, nezúčastnene. Divák je pozorovateľ  a to, čo vidí ho zaujme, otrasie ním, lebo niektoré okamihy sú naozaj morbídne, priam vyžarujú negatívnu energiu a beznádej, ale videné emócie  ho sotva dojmú. I keď proti gustu žiadny dišputát.

V každom prípade, na rozdiel od záplavy mnohých  iných filmov, nás niektoré  scény z  diela Osamelosť prvočísel  sprevádzajú aj po opustení kinosály a nevdojak inšpirujú k zamysleniu sa nad vlastným životom,  rozhodnutiami a ich následkami.

Osamelosť 6 resizeOsamelosť prvočísel (La solitudine dei numeri primi), Francúzsko-Nemecko-Taliansko, 2010, 118 minút
Premiéra v SR: 16.2.2012
Réžia: Saverio Costanzo