V perine

V_perine_14_resizeČeské hudobné komédie patria pre milovníkov žánru už tradične  k niečomu, na čo sa len tak nezabúda. Stačí spomenúť  hoci aj tituly ako Starci na chmeli, Dáma na koľajniciach či Rebeli. Ale  hudobná komediálna rozprávka V perine, ktorá v polovici júna prichádza do našich kín,  má aj v tomto kontexte výnimočné postavenie: je prvým českým filmom, ktorý je kompletne pripravený v 3D.

Jeho režisérom a zároveň kameramanom je František Antonín Brabec (1954). Pôvodne chcel na FAMU študovať fotografiu, ale po niekoľkých neúspešných pokusoch mu odporúčali štúdium kamery. Už. na škole začal  spolupracovať s režisérom  Janom Svěrákom. Neskôr s ním nakrútil filmy Obecná škola, Akumulátor a Jazda, za ktorú získal v roku 1994 Českého leva.(Celkove  získal V_perine_10_resizeČeského leva za kameru trikrát – v roku 1996 za film Kráľ Ubu, ktorý aj režíroval , podobne ako v roku 2000 pôsobivú  adaptáciu balád z Erbenovej Kytice.)

Ako kameraman spolupracoval napríklad aj s Irenou Pavláskovou na filmoch Čas sluhov a Corpus Delicti, či s Jurajom Jakubiskom na filme  Báthory. Ako režisér sa podpísal pod tituly  Krysař, Bolero či  Máj na motívy K.H.Máchu. Pri kameramanskej práci na kontroverznom filme Kajínek sa zoznámil s producentom Igorom V_perine_13_resizeKonyukovom, ktorý mu ponúkol spoluprácu a z troch navrhovaných tém sa rozhodol pre  muzikálovú rozprávku  pre dospelých - V perine.

Jej východiskovou situáciou je skutočnosť, že v pôvabnom mestečku (nakrúcalo sa v Písku) sídli na námestí úspešný rodinný podnik - čistiareň peria,  ktorá dokáže vyčistiť  periny aj od zlých snov. To sa však nepozdáva vykladačke snov Hilde, ktorá sa práve prisťahovala do domu oproti, lebo nedostatok zlých snov ju pripravuje o zákazníkov. Keď sa pri čistení Hildinej periny čistička pokazí a jediný človek, ktorý by ju vedel opraviť  - deduško, čo objavil skrytý svet snov v perinách a tie zlé vedel odfiltrovať – záhadne zmizne – prepukne medzi  majiteľmi oboch živností nenávisť na život a na smrť a príbeh sa komplikuje. Tu niekde je však, zdá sa, najväčšia slabina  celého filmu: príbeh je príliš rozkúskovaný a  scenár Miroslava Adamca dej  nezjednocuje, nevedie k oblúku, ale akoby iba naznačoval jednotlivé charaktery a situácie.

V_perine_9_resizeF.A.Brabec -  známy  aj ako tvorca reklám a hlavne pôsobivých hudobných videoklipov s poprednými osobnosťami našej hudobnej i filmovej scény, sa však práve tu cíti ako ryba vo vode. Pohráva sa s jednotlivými motívmi, komediálno-fraškovitými momentmi, prelína snovú i reálnu rovinu, ohuruje farebnosťou i choreografiou – hoci aj roztancovaným námestím, alebo blúdením vo svete snov v perine. Výsledok však  divák vníma nie ako súvislé rozprávanie, ale skladačku videoklipov, v ktorých sa objavujú známe tváre v nezvyklých polohách.

Napríklad hviezdna Lucie Bílá, s ktorou  F.A.Brabec často spolupracuje nielen ako so speváčkou, ale i herečkou (Kráľ Ubu)  vyhlásila, že v jeho filmoch je ochotná hrať kedykoľvek, aj  keby sa mala na plátne iba mihnúť. Postavu mamy Zděnky si  vychutnala po hereckej, speváckej i tanečnej stránke a navyše jej vraj 37_resizezovňajškovo pripomína  vlastnú mamičku. Podobne jej filmový  partner - popredný český  predstaviteľ  psychologických či charakterových úloh-  herec Karel Roden  sa objavuje v úplne nezvyklej komickej polohe a maske  s hrdzavou parochňou a fúzikmi. Jeho krajčírsky majster  túži vytvoriť  vetrovku  z husacieho peria pre polárnikov a zvíťaziť nad svojím strachom z výšok. Spolu s dvojicou suverénnych detí Andulkou a Matejom (Amelie Pokorná a Matěj Převrátil) a starými rodičmi, inak majiteľmi čistiarne (deduška vynálezcu a jeho manželku  stvárňujú Eliška Balzerová  a Bolek Polívka) symbolizujú milujúcu rodinu. Jej svojským členom je aj večne ospalý podnájomník  Karel (Jiří Mádl).  Sníva o dievčati z plagátu (Nikol Moravcová, ktorej v spievaných častiach prepožičala hlas Helena Zeťová) a nevníma skutočnú lásku svojej susedky krajčírky Betky (Anna  V_perine_11_resizeStropnická). Obsadenie vôbec patrí k silným stránkam filmu, Veď i v menších úlohách  sa objavuju známe osobnosti. Napríklad Arnošt Goldflam  ako  svojský policajt, Dara Rolins ako veselá pani učiteľka, Marek Vašut a Milan Šteindler v postavách krčmových kumpánov Bolka Polívku a ďalší.

Predovšetkým v pamäti  diváčok asi  utkvejú  pôvabné farebné kreácie známej kostýmovej návrhárky Jaroslavy Pecharovej, inak režisérovej životnej partnerky.  Všeobecne do pamäte divákov sa však asi zapíšu piesne. Je ich 22 a ktohovie, či niektorá nebude ašpirovať na letný hit. Veď je medzi nimi i melódia, ktorú zložil špeciálne pre tento film ešte nebohý hitmaker Karel Svoboda a dve skladby sú od skupiny Kabát. 96_resizeHlavným tvorcom hudby je však René Rypar z kultovej českej kapely Support Lesbiens, s ktorým F.A.Brabec   spolupracoval už pri filme Máj.

Rozprávka sa nezaobíde bez istého  mravného posolstva. V tomto prípade to môže byť  hoci aj myšlienka   o dobrých snoch ako odmene za dobré skutky. Či o tom, že niekedy túžime po tom, čo nemáme, a neceníme si to, čo máme. Spievajúci a tancujúci herci či hrajúci speváci v 3D  však pravdepodobne zaujmú divákov  viac. Akú vekovú kategóriu, to ukáže budúcnosť. Koniec-koncov, režisér vyhlasuje, že chcel najmä pobaviť  a priniesť publiku film plný hudby, fantázie, radosti zo života a leto plné úsmevov.

V_perine_12_resizeV perine   (Česká republika, 2011)
Réžia  a kamera: F.A.Brabec
Scenár: Miroslav Adamec