Ceny českej filmovej kritiky za rok 2011
Českí filmoví kritici považujú za najlepší český hraný film roku 2011 drámu Rodina je základ státu režiséra Roberta Sedláčka. V rámci druhého ročníka Cien českej filmovej kritiky mu udelili štyri ocenenia – za najlepší film, réžiu, scenár a ženský výkon vo vedľajšej role. Občianske združenie Filmpress snímku uviedlo v novembri 2011 ako súčasť prehliadky Minority Film Festival v Trenčíne. Po dve ceny sa ušli filmom Poupata Zdeňka Jiráského a Nevinnost Jana Hřebejka, Alois Nebel získal len ocenenie za hudbu a horúci favoriti ako Dom Zuzany Liovej či Perfect Days Alice Nellis nepremenili ani jednu nomináciu.
NEJLEPŠÍ FILM
Rodina je základ státu, producent Produkce Radim Procházka, režie Robert Sedláček
NEJLEPŠÍ DOKUMENTÁRNÍ FILM
Pod sluncem tma, producent Hypermarket Film, režie Martin Mareček
NEJLEPŠÍ REŽIE
Rodina je základ státu, Robert Sedláček
NEJLEPŠÍ KAMERA
Poupata, Vladimír Smutný
NEJLEPŠÍ SCÉNÁŘ
Rodina je základ státu, Robert Sedláček
NEJLEPŠÍ PŮVODNÍ HUDBA
Alois Nebel, Petr Kružík, Ondřej Ježek
NEJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON V HLAVNÍ ROLI
Poupata, Vladimír Javorský
NEJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON VE VEDLEJŠÍ ROLI
Nevinnost, Hynek Čermák
NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON V HLAVNÍ ROLI
Nevinnost, Anna Geislerová
NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON VE VEDLEJŠÍ ROLI
Rodina je základ státu, Simona Babčáková
CENA RWE PRO OBJEV ROKU
Českí filmoví kritici už po druhý rok chápu svoje výročné filmové ceny ako suverénnu, sebavedomú, samostatnú a nezávislú záležitosť. Vďaka Českej filmovej komore, o.p.s., ktorá ceny organizuje, nemá však právo zasahovať do rozhodovania – a rovnako i vďaka Českej televízii, ktorá vyhlasovaniu nominácií i udeľovaniu cien venuje dôstojný priestor vo vysielaní – tak vzniká odbornejšia a solídnejšia protiváha cien Českej filmovej a televíznej akadémie. Odborná verejnosť Českým levom čoraz dôraznejšie vyčíta, že o ich udeľovaní rozhodujú akademici len podľa povrchných úsudkov a dojmov, často podľa vlastnej osobnej zaangažovanosti, sympatií, antipatií, zákulisných tlakov alebo aj bez toho, že by filmy vôbec videli. Na hlasovaní o cenách českej filmovej kritiky sa však napríklad nezúčastňujú kritici, ktorí sú akýmkoľvek spôsobom, komerčne či osobne spätí s niektorým z filmov, alebo dobre nepoznajú všetky nominované filmy.
Ako vidno, o veľký kus pred nami je nielen česká filmová tvorba.
