MFF Bratislava predstavuje novú nesúťažnú sekciu

IFFBlava_resizeSekcia Panoráma: “Tu a Tam” na 12. medzinárodnom filmovom festivale Bratislava (5. – 11. november 2010) prinesie filmy, ktoré buď ležia blízko Slovenska, alebo sú nám naopak veľmi vzdialené. Cieľom sekcie je upozorniť na kinematografie, ktoré väčšinou prehliadame, kvôli tomu, že ich máme priamo pod nosom alebo na ne nedovidíme, pretože sa nám strácajú za horizontom.

Budapeste brazílskeho režiséra a kameramana Waltera Carvalha, sa odohráva zároveň „tu“ v Strednej Európe – presnejšie v Budapešti – a ‘tam' v Brazílii. Táto adaptácia bestselleru Chica Buarqua sleduje, ako sa brazílsky spisovateľ, ktorý sa živí písaním kníh pod cudzím menom, zamiluje do Budapešti a maďarského jazyka. Pri predstavovaní toho najlepšieho zo súčasnej strednej a východnej Európy nemožno obísť Rumunsko. Okrem filmov v súťažných sekciách budú kvalitu a rôznorodosť rumunskej budapeste_resizekinematografie dokazovať Tuesday, After Christmas od režiséra Radu Munteana a Principles of Life Constantina Popescu. Tieto dve výborné rodinné drámy premiérované v Cannes a San Sebastiane ukazujú schopnosť súčasnej rumunskej kinematografie neustále prichádzaťs originálnymi nápadmi a objavovať nové spôsoby rozprávania. Scenár k obidvom filmom napísal skúsený autor Razvan Radulescu.

Veľmi príjemným prekvapením tohto roku je aj kvalitná srbská kinematografia. Film White White World Olega Novkovica, ocenený v Locarne za najlepší ženský herecký výkon, je jeden z piatich srbských titulov premietaných tento rok na MFF Bratislava. Táto pozoruhodná dráma z malého baníckeho mesta, dokázala vystavať veľkolepé tragické scény vďaka netradičným muzikálovým prvkom. Za svoj druhý celovečerný film The Christening získal Marcin Wrona zaslúžene cenu za najlepšiu réžiu na filmovom festivale v Gdyni. Úspešne bol uvedený tiež na prestížnych festivaloch v Toronte a San Sebastiane. Tento drsný film o dvoch priateľoch odohrávajúci sa v prostredí súčasného varšavského podsvetia bude určite na MFF Bratislava diváckym hitom a dúfame, že si nájde cestu aj do slovenskej kinodistribúcie.

Veľmi blízko Bratislavy sa odohráva dlho očakávaná „dokumentárna komédia“ od tvorcov Českého sna. Český mír Víta Klusáka a Filipa Remundu ironicky komentuje plánovanú výstavbu americkej radarovej základne v Českej republike. Je to veľmi konkrétna ukážka tohoako rozhodnutia „tam“ ovplyvňujú život ľudí „tu“.

chrzest_resizeZábery zo vzdialených horizontov do sekcie “Tu a Tam” prinesú najmä príbehy z Dubaja, Teheránu a Šanghaja. Hoci sú ich prístupy k téme a žánre rôznorodé, City of Life, Tehran has no more pomegranate, a I Wish I Knew sú vo svojej podstate portrétmi miest, v ktorých sa jednotlivé príbehy odohrávajú. City of Life Alího F. Mustafu ponúka strhujúcu mestskú drámu, ktorá pripomína oscarovú snímku Paula Haggisa Crash. Odohráva sa v Dubaji, jednom z najatraktívnejších miest nového milénia. Zaujímavé je, že je to prvá produkcia, financovaná výlučne z peňazí zo Spojených arabských emirátov bez akejkoľvek zahraničnej účasti. I Wish I Knew je veľkolepý pohľad na nedávnu históriu rýchlo sa meniaceho Šanghaja, ktorú režíroval jeden z najtalentovanejších čínskych a zároveň svetových režisérov, Ťia Čang-kche. Portréty ázijských veľkomiest uzatvára Tehran has no more pomegranate Masúda Bachšího. Je to nekonvenčné a filmovo odvážne vyznanie lásky mestu, ktoré nezvláda vlastný rozmach.
Výber filmov v sekcii uzatvára cesta do exotického prístavu Manggar v Indonézii. The Dreamer Riri Rezu je príjemné rozprávanie o malomestských tínedžeroch, ktorí snívajú o tom, že odídu z Indonézie a pôjdu študovať na parížsku Sorbonne. Tento indonézsky divácky hit vystihuje jednu z myšlienok, ktorá stála pri zostavovaní sekcie „Tu a tam“: tráva je u suseda vždy zelenšia. Režiséri Masúd Bachší, Marcin Wrona a Constantin Popescu potvrdili účasť na festivale a uvedú osobne svoje filmy.

Viac informácií na www.iffbratislava.sk

Foto: Zábery z filmov Budapeste a The Christening

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.