O 27. medzinárodnom filmovom festivale v Sofii

IFFSofia23logo resizePre organizátorov akéhokoľvek kultúrneho podujatia, najmä ak ide o medzinárodný festival, nie je jednoduché pokračovať po niekoľkoročnej nútenej prestávke. Ale v Sofii sa to tento rok podarilo s veľkým úspechom. Na 27. ročníku Sofijského medzinárodného filmového festivalu sa premietlo 170 filmov z 53 krajín. 300 zahraničných účastníkov, domáci tvorcovia, veľký záujem divákov, diskusie pred plátnom, ale najmä neformálne rozhovory tvorcov vytvorili výbornú atmosféru. Bez nej by festival nebol festivalom. Generálny manažér festivalu Štefan Kitanov a jeho tím môžu byť spokojní.

Otvorenie festivalu s novým opusom Volkera Schlöndorffa The Forest Maker (2022) bolo impozantné. Bol tiež prvým, kto začal novú tradíciu festivalu TheFprtestMakers resizezasadiť strom v parku v Sofii na počesť 27. ročníka festivalu. Členovia všetkých porôt a známe osobnosti, ktoré sa zúčastnili festivalu, neskôr zasadili ďalšie stromy. Na záver sa premietol film Jessicy Woodworthovej Luka (2023). Okrem súťaží v jednotlivých kategóriách sa konali prezentácie diel takých filmových majstrov ako Krzysztof Zanussi, Ján Svěrák, Bille August, Milčo Mančevski, Dito Tsintsadze, Georgi Djulgerov, ale aj tých, ktorí už nie sú medzi nami ako Viera Chytilová či Slatan Dudow. Okrem hlavnej súťaže boli udelené ceny v kategóriách: Najlepší balkánsky film, Najlepší bulharský hraný film, Najlepší bulharský krátky film, Najlepší dokumentárny film (medzinárodný). Ceny udelili aj bulharskí filmoví kritici, diváci, mladí tvorcovia a kritici a, samozrejme, FIPRESCI.

Cenu mesta Sofia za najlepší film v medzinárodnej súťaži pre prvý a druhý film získal film Red Shoes (Geraldine resizeČervené topánky, 2022 - Mexiko, Taliansko, foto z filmu) režiséra Carlosa Eichelmanna Kaisera, ktorý bol osobne prítomný a stal sa hviezdou večera. Za ten istý film získal aj Cenu mladej poroty a Cenu FIPRESCI. Hlavnú cenu si prevzal z rúk Geraldine Chaplin a Radoslava Spasova, bulharského filmára, spisovateľa a producenta. Víťazný film hovorí o príbehu zbedačeného farmára, ktorý odchádza do Mexico City za svojou dcérou, čo je jeho posledná nádej na lepší život. Ale brutálny svet má svoje pravidlá...

Poroty takto zhodnotili víťazný film Červené topánky: Medzinárodná porota: „Jednoduché, so zameraním na ľudskosť. Filmárske remeslo je originálne a bezproblémové“. Porota FIPRESCI: „Strhujúci príbeh o starom mužovi, ktorý bol nútený opustiť svoj dom na vidieku a odísť do Mexico City. Naturalistický a dojímavý výkon hlavnej postavy vtiahne diváka do tohto tragického príbehu. Posolstvo filmu je univerzálne, ale umocnené špecifickým kultúrnym kontextom.“

Výberová komisia nemala ľahkú úlohu. Z množstva prihlásených filmov vybrala do hlavnej súťaže 12 diel. Z Jovonyar resizemôjho pohľadu skoro všetky filmy boli na dobrej úrovni, ale ani jeden nepriniesol so sebou efekt údivu a pokory, ktoré zažívame, ak nás umelecké dielo mimoriadne nadchne, vyruší z komfortnej zóny, prinúti premýšľať, uvažovať a vyvoláva v nás ďalšie a ďalšie otázky aj po nejakom čase. Najbližšie mal k tomu film gréckeho tvorcu Vasilisa Katsoupisa Inside (Vnútri, 2023), ale myslím si, že jednoduchšia cesta k výpovedi, by presvedčila viac o svojej pravde. Podnetné, zaznamenávajúce krutú realitu v tak rozdielnych krajinách ako je Irán – No end (Bez konca, 2022) režiséra Nader Saeivara a The Good driver (Dobrý šofér, 2023) bulharského tvorcu Tonislava Hristova a Cold as Marble (Chladný ako mramor, Azerbajdžan, 2022) Asifa Rustamova, majú mnoho spoločné, dokonca i s našou súčasnou realitou. Ďalšie tri diela sú vyslovene sociologickými snímkami  o mladej generácii, hľadajúcej svoje miesto v spoločnosti, ukotvenia hodnôt, ktorým veria, ale v realite si ich musia neraz doslova vybojovať. Ide o diela The Art of Falling (Umenie padnúť, Bulharsko, 2022) režiséra Orlina Milčeva, Summer to come (Leto prichádza, Maďarsko, 2022, foto z filmu), réžiséra Györgya Móra Kárpátiho a Nichtwatch (Nočný pohľad, Nemecko, 2022) režiséra Joachima Neefa. Americký príbeh poľskej emigrantky Sary, Rowing Woman (Tuláčka, 2022) nakrútený poľským tvorcom v USA Michałom Chmielevskim je ďalším road mowie, aj keď mnohé reálie sú zaznamenaná sviežo a nápadito, neprináša nič mimoriadne.

Buduceleto resizeIzraelská režisérka Ma'ayan Rypp debutovala psychologickou sondou do vzťahov dvoch žien (manželky a milenky), ktoré dal dohromady jeden muž, divadelný režisér, ktorý náhle zomrel.  Názov filmu The Other Widow (Druhá vdova, 2022 – Izrael-Francúzsko) presne vystihuje jeho vyznenie. Pri posledných troch filmoch by sme našli aj spoločné súvislosti, hodnotové orientácie, no sú to v oveľa väčšej miere individuálne výpovede, presahujúce zobrazovanú realitu. To the North (Na sever, Rumunsko a iní koproducenti, 2022, foto z filmu) režiséra Mihaia Mincana vychádza zo skutočnej udalosti – úteku dvoch mladých chlapcov v roku 1996 z Rumunska do vysnívaného New Yorku na kontajnerovej lodi, ktorej velí thajský kapitán. Filipínsky člen posádky, oddaný katolík, pomáha prichýliť jedného HereckaRedShoes resizepreživšieho... pátranie po pravde sa končí tragicky. Má život jednotlivca a pomoc jedného človeka druhému ešte zmysel? Za akú cenu? Moje obľúbené filmy, boli na prvý pohľad dva veľmi odlišné príbehy. Film Cloves and Carnations (Klinčeky a hrebíčky, Turecko, Belgicko, 2022) nakrútil turecký filmár Bekir Bűlbűl. Musa, starý muž, utečenec, sa rozhodol splniť želanie svojej mŕtvej manželky a pochovať ju v rodnej dedine. Spolu so svojou vnučkou cestuje so svojím nezvyčajným nákladom po rozbitých cestách juhovýchodnej Anatólie. Na ceste stretáva množstvo ľudí a s ich pomocou pokračuje vo svojej ceste. Príbeh má akési vnútorné napätie, jeho rytmus a pomalé tempo, skromné dialógy akoby umocňovali tragiku cesty starého Musa za cieľom, no jeho záver je tragikomický. Druhým je už spomínaný víťažný film Červené topánky (na obrázku hlavná predstaviteľka  Natalia Solián.)

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.