O 28. MFF v indickej Kalkate

Kalkatalogo resizeNajprv trocha zemepisu a histórie, aby bolo jasné, kde presne sa v Indii medzinárodný festival odohrával. Kalkata je hlavné mesto indického štátu Západné Bengálsko. Východnú časť tohto kultúrne jednotného celku tvorí štát Bangladéš. K rozdeleniu došlo v roku 1947, keď sa oddelili územia, obývané väčšinovým moslimským obyvateľstvom. Vznikol tak Pakistan na severe a jeho súčasťou bol tvz. Východný Pakistan, časť Bengálska, exteritoriálne územie, ktoré sa v roku 1971 po dramatickom zápase s pakistanskou armádou osamostatnilo a vznikol Bangladéš. Kalkata bola v časoch britskej koloniálnej vlády hlavným mestom celej Indie.

Hlavné postavy bengálskeho kina, na rozdiel od Keraly, o ktorej som písala v súvislosti s festivalom v hlavnom meste Trivandrum začiatkom tohto roku, sú viac než známe. Je to slávna trojica zakladateľov, režiséri Satjádžit Ráj (1921-1992), Mrinal Sen (1923-2018) a Bimal Roj (1909-1966). Názov Tollywood, ktorým sa obvykle označuje bengálske kino, je odvodený od časti Kalkaty Tollygunge, niekdajšieho centra výroby filmov.

Kalkatafoto resizeFilmové centrum Nandan v Kalkate je spojené s menom prvého majstra, pripomína ho i logo nad vchodom do kinosál. Počas festivalu boli vždy do prasknutia plné. Filmy sú v Indii masovou záležitosťou a lístky na všetky predstavenia boli zdarma. Úvodný ceremoniál na obrovskom štadióne pre osem tisíc divákov bol plný a jeho priebeh musel uviesť do varu aj tých najotrlejších festivalových účastníkov svojou tanečnou i vizuálnou dynamikou, ale najmä reakciou na dve megahviezdy indického filmu, Amitabhom Bachchanom a Sharu Khanom. Prítomná bola i premiérka Západného Bengálska Mamata Banerjee a rad ďalších populárnych režisérov, hercov a hudobníkov. Publikum od svojich miláčikov žiadalo naživo repliky z ich filmov. Mnohé naozaj zazneli a podľa nadšených reakcií bolo jasné, že zlatý fond filmových titulov natrvalo zľudovel.

Národná súťaž

Filmové zastúpenie v nej mal značný počet indických štátov, našincovi známych i menej známych a naša trojčlenná porota – afghánský režisér žijúci vo Francúzsku Siddik Barmak, autor filmu Osama (Zlatý glóbus, 2003) a kazachstánska filmová kritička Gulnara Abikejeva, umelecká riaditeľka festivalu Eurasia, vyberala zo štrnástich súťažných filmov.

Sympatie a cenu za najlepší film si získal film Muthayya (2022) režiséra Bhaskhara Maurya. Odohráva sa v dedinke v štáte TMuthayya resizeelangana na juhovýchode Indie. Je príbehom statného sedemdesiatnika Muthayyu, ktorý si za pomoci miestneho opravára bicyklov, podnikavého mladíka Malliho, plní svoj celoživotný sen. Vždy chcel byť hercom a tak sa jeho skromná kariéra za pomoci všadeprítomných technológií stáva skutočnosťou. Indovia dokázali popri bezkonkurenčných roztancovaných melodrámach v bollywoodskom štýle, vygenerovať ďalší žánrový typ príťažlivých príbehov, naplnených humorom, melancholickým poetickým podtextom a najmä realizmom, odkazujúcim k tradícii vyššie spomenutých filmových patriarchov. Iste si v tejto súvislosti môžeme pripomenúť film Cudzí obed (2013) Ritesha Batru, ktorý sme videli aj v našej distribúcii.

Cenu za najlepšiu réžiu udelila porota filmu Naneera (2021) režiséra Deepankara Prakasha. Naneera 1 resizeZastupoval farby štátu Maharashtra a pochádza z Mumbai, sídla mocného Bollywoodu, ale film sa nesie v prísne realistickom tóne. Rozpráva príbeh mladého chlapca Manisha. Umrie mu otec a túto stratu nesie ťažko. Široká rodina sa stará o jeho matku a jemu naordinujú sňatok, nájdu nevestu, ale Manisha sa vzpiera. Zamiloval sa totiž do svojej sesternice. Schádzajú sa potajomky až dovtedy, kým všetko praskne. Je to zaujímavý pohľad na vzájomné vzťahy a ich hierarchiu, kde rozhodujúce právomoci patria otcovým bratom. Mladá generácia je v ich kruhu prakticky bezbranná.

Zvláštne ceny poroty si odniesli dva filmy. Prvým bola poetická Terasa (Chhaad, 2022) režisérky Indrani Chakrabarty. Mitra je Terasa resizevydatou učiteľkou v miestnej škole, vzdelanou, s literárnymi ambíciami. Jej manžel nemá pre tento druh plánov príliš porozumenie, ale Mitre sa podarí uverejniť poviedku v literárnom časopise. V dome, kde býva, patrí jeden s bytov s krásnou terasou, príbuzným. Pestuje tam kvety a svojím spôsobom je to jej azyl. Všetko sa zmení po odchode rodiny. Byt sa uzamkne a prístup na terasu sa uzavrie. Krehký svet mladej literátky nie je v zovretí tradičných názorov na miesto ženy v domácnosti jednoduchý, ale akosi si poradí a o terasu cielene bojuje. Filmu chýbala presnejšia stavba i prepracovanosť motivických línií medzi jednotlivými postavami, ale režisérke sa darilo vybudovať poetickú atmosféru uzavretého sveta s akcentom na ženský osud a skúšky, ktorým je v tradičných rodinách vystavený.

Film Keby stromy mohli hovoriť (Sikaisal, 2022) patrí svojim obsahom k modernizačnému úsiliu o Sikaisal 2 resizevzdelávanie zaostalých oblastí, ktorý je zrejme v Indii stále v kurze. Odohráva sa v autonómnej oblasti Karbi Anglon štátu Assam na severovýchode Indie. Starnúci učiteľ Maheshwar Patar vlastnoručne vybudoval v dedinke školu a učí v nej deti. Dozvie sa však, že nemá nástupcu a škole hrozí zánik. Snaží sa zo všetkých síl presvedčiť patričných úradníkov o potrebe prístupu k vzdelaniu. Režisérka Bobby Sarma Baruah s doktorským titulom, sa podľa všetkého venuje zabudnutým severným oblastiam a dôsledne mapuje miestne reálie, ale filmu chýbala dôslednejšia štruktúra a v mnohom pripomínal skôr dokumentárny film.

Ďalšie súťažné filmy nemali výraznejšie profesionálne scenáristické i režijné kvality a boli zaujímavé viac ako kultúrno antropologické ukážky miestnych tradícií, alebo historicko-politických pojednaní. Vo filme Miznúce stopy (Faded Footprints, 2022) putujú bengálskou krajinou dvaja novomanželia. Na hlavách majú biele svadobné čelenky zo šoly, vyrezávanej rákosovej dužiny, typickej pre bengálske zvyky a objavujú sa často na turistických obrázkoch z tejto oblasti. Krajinopis Západného Bengálska, ale i susedného Bangladéša určuje delta rieky Gangy, rozsiahla a najväčšia na svete. Je tu stále vlhko a Kalkataobecentstvo resizekomáre vás v Dhake spoľahlivo doštípu i v januári, keď sa tu koná filmový festival. Dvojica si svoj skromný majetok nesie so sebou. Ponáhľajú sa na autobus, ale ten zmeškajú a ich cesta je portrétom krajiny i osudov, poznamenaných chudobou. Vo filme Farby mladého rebela (Colours of a Rebel Sprout, 2022) dvanásťročný syn assamského revolucionára nájde doma vlajku jeho odbojnej skupiny, zápasiacej s policajným dohľadom, ale postupne pochopí, že tá správna je celkom iná, štátna, s ktorou na záver filmu odhodlane máva, režisér demonštruje svoje politické postoje, alebo sa o to dosť nemotorne snaží, inde sa tvorcovia púšťajú do akýchsi úvah o globálnych trendoch, alebo náboženských analýz. V tomto obore bol pozoruhodný film Soľ zeme (Salt of the Earth, 2022), odohrávajúci sa v kresťanskom kláštore, kam príde mladá vedkyňa skúmať osud Márie Magdalény. Časť osadenstva vrátane mladých mníchov jej oddane pomáha. Proti ním stojí zamračené stelesnenie inkvizítora. Kráska s okuliarmi, ktoré sa tu považujú za znak učenosti, je preň jednoznačný diablov výsadok.

Úspešnejšie vzorky domácich filmov sa zrejme objavujú na najprestížnejšom festivale v Goa, aspoň tak to interpretovali kuloáry. V každom prípade mal kalkatský festival vyššiu mieru pozerateľných filmov, ako to bolo na festivale v Kerale a porota nemusela pri výbere tých najlepších dlho váhať. Je zaujímavé, že takmer všetky filmy sa odohrávali v prostredí chudobných ľudí a tento výber zrejme demonštroval ľavicové sympatie politického miestopisu. Podobne ako v Kerale je ti tu stále pri moci ak nie komunistická, tak iste vždy socialistická vláda. Nechýbal ani nacionalistický akcent, pred každým filmom sa hrala indická hymna. Jej slová sú v bengálčine a ich autorom je kalkatský rodák, spisovateľ a prvý ázijský nositeľ Nobelovej ceny Rabíndranáh Thákur. Na plátne plápolala indická zástava a všetci diváci, vrátane troch členov jury, vždy úctivo povstali.

Medzinárodné súťaže a panorámy

Do kinosály sme každodenne vstupovali cez galériu, kde bola výstava, venovaná Jean-Luc Godardovi. Vyhrávali tam francúzske šansóny a dotvárali tak Chaplin resizeatmosféru pestrého multisveta. Kontrovali mu vtipné koláže výberu z najznámejších svetových filmových hitov, doplnené tvárami indických hereckých hviezd. Dominoval im záber z filmu Kid, kde vedľa Charlie Chaplina sedí indický chlapček s čelenkou, podobného partnera má i Forest Gump alebo Al Pacino zrejme z Krstného otca.

Na sledovanie medzinárodnej súťaže už akosi chýbala časová kapacita, preto len stručne, víťazné filmy boli dva, španielska dráma Upon Entry (2022) a bangladéšsky film The Golden Wings of Watercocks Mohammada Quayyuma. Cenu za najlepšiu réžiu získala Virna Molina a Ernesto Ardito za film Hitler´s Witch. Je to talentovaný pokus o zobrazenie vnútorného sveta bývalých nacistov a ich rodín, začínajúcich v Argentíne nový život. Poetiku magického realizmu dopĺňa archívna faktografia, zacielená na koncentračné tábory a ich obludný svet, vrátane nemeckého „managementu“. Zvláštne uznanie iránsky film Silent Glory režisérky Nahid Hassanzadeh o žene, ktorú rodina vydá za starého vdovca. Odchádza s ním do jeho domu a zdieľa s jeho snahu o individuálny hlas v prísne kolektivistickej a nábožensky ortodoxnej spoločnosti. Hlavnou cenou bola soška bengálskeho tigra v skoku.

Na zozname medzinárodnej panorámy figurovali aj dva slovenské filmy Obeť Michala Blaška a Svetlonoc Terezy Nvotovej, bohužiaľ, bez osobnej účasti tvorcov. Slovensky však bolo možné konverzovať s členom poroty, absolventom VŠMU a študentom profesora Párnického Manom Khalilom, Kurdom, žijúcim vo Švajčiarsku. Premietal sa tu aj jeho nový film Susedia, ktorý sa bude mať premiéru aj v slovenských kinách.

Festival ponúkol i súťaž krátkych a dokumentárnych filmov. Do programu bola zaradená i sekcia Unheard India: Rare Language Films, filmy, nakrútené v menšinových jazykoch Indie. Domáhala som sa zo zvedavosti linkov k týmto filmom, ale zatiaľ nič nepríšlo. Je však jasné, že festival demokraticky otvára brány všetkým filmárom z tých najodľahlejších kútov rozľahlého teritória, ktoré nás neprestane zaujímať a vzrušovať, nech už do Indie dorazíme ako účastníci festivalu, alebo zvedaví turisti.

 

 

 

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.