Francúzsky film noir na Cinematiku

Cinematik 2012 logo resizeMedzinárodný filmový festival Cinematik ponúkne tento rok svojim návštevníkom aj sekciu Francúzsky film noir – poetikazločinu. V rámci nej bude uvedených osem ťažiskových kriminálnych filmov, ktoré vznikli v priebehu takmer 30 rokov – od polovice 50. rokov minulého storočia do začiatku 80. rokov. 7. ročník festivalu Cinematik sa uskutoční 7. – 13. septembra v Piešťanoch.

Aj keď sa označenie film noir spája predovšetkým s americkou kinematografiou 40. a 50. rokov, tento fenomén ovplyvnil aj tvorbu v ďalších krajinách. Keďže vo Francúzsku má kriminálna literatúra i film silnú tradíciu, nemožno sa čudovať, že práve tu vzniklo množstvo pozoruhodných diel, ktoré možno označiť prívlastkom noir.  Zámerom bolo zachytiť bohatosť tejto oblasti kinematografie a umožniť tak návštevníkom festivalu spoznať rôzne prístupy k žánru, ale i tematické motívy, kľúčových hercov a režisérov.

 

Touchez pas au grisbi 2 resizeDo výberu bol zaradený film Nesiahajte na prachy (Touchez pas au grisbi; 1954) Jacquesa Beckera, jedného z mála režisérov, ktorého uznávali aj tvorcovia novej vlny. Film rozpráva príbeh starnúceho zločinca na odpočinku Maxa.  K remeslu sa musí vrátiť po tom, čo ho podviedli a jeho priateľa uniesol konkurenčný gang. Nesiahajte na prachy dodal druhý dych hereckej kariére Jeana Gabina a bol taktiež jedným z prvých filmov Jeanne Moreau.

 

Tá sa stala hviezdou po Výťahu na popravisko (Ascenseur pour l’échafaud; 1957) Louis Malla. Ide o skvelo rozohranú drámu, kde všetky plány mení osud: stačí, ak po úspešnej vražde ostane vrah nešťastne zaseknutý vo výťahu... Film je slávny aj vďaka hudbe Milesa Davisa a spôsobu, ako dokázal zachytiť nočný Paríž.

 

Kriminálny film vo Francúzsku sa asi najvýraznejšie spája s menom Jean-Pierre Melville. Hlavným hrdinom jeho Udavača (Le doulos; 1962) je na slobodu práve prepustený zlodej Maurice. Ihneď plánuje ďalšiu lúpež, pri ktorej však zahynie jeho komplic a on sám sa dostáva späť do väzenia. Pochopiteľne, plánuje pomstu – avšak, nie je celkom jasné, kto ho zradil...

 

Alphaville (1965) Jeana-Luca Godarda zastupuje francúzsku novú vlnu a je príkladom toho, ako sa dá invenčne pracovať so žánrovými schémami. Godard opakovane vychádzal z kriminálneho žánru, v tomto prípade ho spojil so sci-fi. V Alphaville tajný agent prichádza do rovnomenného mesta, aby zvrhol tamojšiu tyranskú vládu postavenú na racionalizme a potláčaní akýchkoľvek prejavov emócií. Film získal na festivale v Berlíne hlavnú cenu Zlatého medveďa.

 

Jedným z režisérov, ktorí v 70. rokoch nadviazali na tradíciu francúzskeho filmu noir bol Alain Corneau. Medzi jeho prvé filmy patrí Čierna séria (Série noire; 1979) o neurotickom podomovom predavačovi Franckovi a mladej prostitútke. Tú na prostitúciu zneužíva jej vlastná teta, čo Franck nemôže vystáť.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.