Francúzsky film noir na Cinematiku
Medzinárodný filmový festival Cinematik ponúkne tento rok svojim návštevníkom aj sekciu Francúzsky film noir – poetikazločinu. V rámci nej bude uvedených osem ťažiskových kriminálnych filmov, ktoré vznikli v priebehu takmer 30 rokov – od polovice 50. rokov minulého storočia do začiatku 80. rokov. 7. ročník festivalu Cinematik sa uskutoční 7. – 13. septembra v Piešťanoch.
Aj keď sa označenie film noir spája predovšetkým s americkou kinematografiou 40. a 50. rokov, tento fenomén ovplyvnil aj tvorbu v ďalších krajinách. Keďže vo Francúzsku má kriminálna literatúra i film silnú tradíciu, nemožno sa čudovať, že práve tu vzniklo množstvo pozoruhodných diel, ktoré možno označiť prívlastkom noir. Zámerom bolo zachytiť bohatosť tejto oblasti kinematografie a umožniť tak návštevníkom festivalu spoznať rôzne prístupy k žánru, ale i tematické motívy, kľúčových hercov a režisérov.
Do výberu bol zaradený film Nesiahajte na prachy (Touchez pas au grisbi; 1954) Jacquesa Beckera, jedného z mála režisérov, ktorého uznávali aj tvorcovia novej vlny. Film rozpráva príbeh starnúceho zločinca na odpočinku Maxa. K remeslu sa musí vrátiť po tom, čo ho podviedli a jeho priateľa uniesol konkurenčný gang. Nesiahajte na prachy dodal druhý dych hereckej kariére Jeana Gabina a bol taktiež jedným z prvých filmov Jeanne Moreau.
Tá sa stala hviezdou po Výťahu na popravisko (Ascenseur pour l’échafaud; 1957) Louis Malla. Ide o skvelo rozohranú drámu, kde všetky plány mení osud: stačí, ak po úspešnej vražde ostane vrah nešťastne zaseknutý vo výťahu... Film je slávny aj vďaka hudbe Milesa Davisa a spôsobu, ako dokázal zachytiť nočný Paríž.
Kriminálny film vo Francúzsku sa asi najvýraznejšie spája s menom Jean-Pierre Melville. Hlavným hrdinom jeho Udavača (Le doulos; 1962) je na slobodu práve prepustený zlodej Maurice. Ihneď plánuje ďalšiu lúpež, pri ktorej však zahynie jeho komplic a on sám sa dostáva späť do väzenia. Pochopiteľne, plánuje pomstu – avšak, nie je celkom jasné, kto ho zradil...
Alphaville (1965) Jeana-Luca Godarda zastupuje francúzsku novú vlnu a je príkladom toho, ako sa dá invenčne pracovať so žánrovými schémami. Godard opakovane vychádzal z kriminálneho žánru, v tomto prípade ho spojil so sci-fi. V Alphaville tajný agent prichádza do rovnomenného mesta, aby zvrhol tamojšiu tyranskú vládu postavenú na racionalizme a potláčaní akýchkoľvek prejavov emócií. Film získal na festivale v Berlíne hlavnú cenu Zlatého medveďa.
Jedným z režisérov, ktorí v 70. rokoch nadviazali na tradíciu francúzskeho filmu noir bol Alain Corneau. Medzi jeho prvé filmy patrí Čierna séria (Série noire; 1979) o neurotickom podomovom predavačovi Franckovi a mladej prostitútke. Tú na prostitúciu zneužíva jej vlastná teta, čo Franck nemôže vystáť.