Barbakan ponúkne aj domácu filmovú tvorbu
Na medzinárodnom festivale Barbakan (3. - 6. októbra, Banská Bystrica) si na svoje prídu nielen fanúšikovia svetovej kinematografie, ale aj priaznivci slovenskej tvorby. Ani tento rok totiž na podujatí nebude chýbať tradičná sekcia Domáca úroda. Zostavovatelia programu do nej zaradili štyri celovečerné, prevažne dokumentárne slovenské snímky.
Svoje miesto si v nej našiel slovenský kandidát na Oscara - film Môj pes Killer režisérky Miry Fornay, dokument Zamatoví teroristi trojice režisérov Petra Kerekesa, Ivana Ostrochovského a Pavla Pekarčíka, očakávaný dokument Kauza Cervanová Roberta Kirchhoffa a tiež veľmi zaujímavá snimka Nový život Adama Oľhu. Návštevníci podujatia si budú môcť pozrieť aj dve pásma, v ktorých svoju tvorbu predstavia dvaja mladí dokumentaristi - Marek Janičík a Braňo Vincze. Janičík sa bude v pásme Pod plátnom prezentovať krátkymi portrétmi známych slovenských výtvarníkov - Fera Liptáka, Arpáda Pála, Milana Lukáča a Juraja Čuteka. Vinczeho tvorba bude na Barbakane v pásme Hop šup trenky zastúpená dokumentom Just water z prostredia kenského slumu, hudobným reggae dokumentom God is real a snímkou Lagrimas negras o nahrávaní v jednom z najlepších havanských štúdií so skupinou Bellita y jazztumbata.
Film Môj pes Killer rozpráva príbeh jedného dňa na slovensko-moravskom pohraničí z pohľadu osemnásťročného Mareka a jeho psa. Snímka triumfovala na 42. ročníku MFF v Rotterdame, kde získala Hivos Tiger Award a nedávno sa dostala do širšej nominácie na Európsku filmovú cenu. Je tiež národným kandidátom na cenu americkej Akadémie filmových umení a vied, kde by v prípade nominácie mohla získať Oscara v kategórii Najlepší cudzojazyčný film.
Dokumentárna tragédia Kauza Cervanová o práve na spravodlivosť je osemročnou detektívnou výpravou režiséra Roberta Kirchhoffa do temných hlbín dodnes neuzatvoreného a medializovaného prípadu únosu, znásilnenia a vraždy mladej medičky Ľudmily Cervanovej. Dokument Zamatoví teroristi rozpráva príbehy troch romantických hrdinov, ktorí fyzicky žijú v prítomnosti, v spomienkach však stále bojujú s komunistickým režimom. Všetci boli odsúdení za paragraf 93 - teror, aj keď nikoho nezabili, nikomu neublížili.
V roku 2005 sa otec dokumentaristu Adama Oľhu rozhodol opustiť svoju ženu a šesť detí a začať nový život. Adam ako najstarší zo súrodencov a posledný muž v rodine v snímke Nový život skúma otcove staré obrazové záznamy, porovnáva ich zo súčasnosťou a pokúša sa zistiť, čo viedlo k tejto radikálnej zmene. Mapuje vzťah rodičov od jeho začiatku, odhaľuje problémy v komunikácii medzi mužom a ženou a pozoruje, ako sa problémy rodičov odrazili v živote jeho sestier.