Stále v kurze 1 - 3 seria (Hacks, TV seriál)
Z príbehov o etablovaných hviezdach talk show a stand upu sa možno pomaly rysuje nejaký subžáner, len pred pár rokmi sme v našich kinách videli film Late Night (2019) s Emmou Thompson v roli autoritatívnej Kate Newbury. Do jej scenáristického tímu nastupuje nová krv, Indka Moly Patel a sledujeme jej zápas so šéfkou, verne v stopách politiky uznania, do agendy ktorej patrí demolícia etnických predsudkov a presadzovanie menšín. Ale film bol aj o inom. Seriál Stále v kurze (Hacks) vzniká o dva roky neskôr a konfiškuje overené vzorce, dvojicu šéfky a podriadenej, zápasiacej o uznanie vo vysoko konkurenčnom prostredí. To samo osebe je v mnohých ohľadoch významotvorné, možno ako symbolický part, dokazujúci, že konzervatívne hodnoty stále platia a ako kapitalizmus, tak individualizmus nie sú toxické, ako sa nám najnovšie snažia dokazovať najrôznejšie orientovaní ľavicoví aktivisti. Optimizmus stále drží nad vodou viera v talent, ktorý má v týchto zemepisných šírkach ešte šancu, len musí mať trpezlivosť a šťastie. Aj o tomto je tu reč.
Deborah Vance (Jean Smart, známa aj z roly matky Helen v seriáli Mare z Eastownu) je hviezdou stand upu, pevne usadenou na výslní i vo svojich luxusných domoch a drahých autách. V úvode sa dozvedá, že majiteľ kasína, kde doposiaľ vystupovala, chce obmedziť dátumy jej výstupov. Potrebuje ich pre nejakú mladú kapelu Pentatonix. Deborah je pobúrená a tablet s ukážkou tvorby konkurencie nahnevane odhadzuje do bazéna. Približne v tom istom čase prichádza za svojim agentom Jimmym (Paul W. Downs, dabovaný do češtiny moderátorom Liborom Boučkom) scenáristka Ava Daniels (Hannah Einbinder, rovnako stand up komička, jej show je zhliadnuteľná na HBO Max). Vyhodili ju z práce kvôli tweetu s vtipom na senátora. Kúpila práve dom a nutne sa potrebuje zamestnať. Jimmy ju pošle za Deborah do Las Vegas. Má to byť len formálna záležitosť, ako argument pre majiteľa kasína s prísľubom, že v kvalite stand upov Debory dôjde k omladzujúcemu efektu. Hviezda Avu vyhodí, nepáčia sa jej jej topánky na drahom perzskom koberci. Prudká reakcia iritovanej a výbušne úprimnej Avy v nej však vyvolá záujem a miesto novej scenáristky je spečatené.
Okrem toho, že príbeh troch sérií sleduje priebeh zápasu o miesto na výslní komičky Deborah a zároveň generačný konflikt dvoch ambicióznych žien, dáva nahliadnuť aj do procesu tvorby vtipu, humoru, vlastného žánru stand upu, založenom na nešetrnej, útočnej satire namierenej do všetkých smerov, od politiky až k najrôznejším úrovniam spoločenských tém, genderovú nevynímajúc. Deborah má zmysel pre ostrý humor a Avin scenáristický servis dokáže dopracovať a zároveň poučiť svoju prekvapenú sparring partnerku. „Ak musíte vysvetľovať, je to vtipné pretože, tak to asi nie je. Vtip musí mať pointu...“ Bisexuálka Ava, prototyp modelu, zastupujúceho všetky pulzujúce trendy oslobodeného libida, od stravovania až k názorom na zastaralé delenie pohlaví, argumentuje tým, že „tradičná štruktúra vtipu je príliš mužská. Sústreďuje sa na koniec a vyvrcholenie“.
Druhá séria začína novým štartom. Deborah vzdala pravidelné vystúpenia v kasíne a chystá turné s novým programom. Ava po facke, ktorá ukončila ich hádku napíše e mail britskej produkčnej spoločnosti, pripravujúcej seriál s titulom Krava premiérka s podrobným popisom jej prešľapov a označuje ju za tyranku najhoršieho kalibru. Keď však Deborah príde na pohreb jej otca a uzavrie mier, snaží sa všetko stornovať. Veľmi sa jej to nedarí, prizná sa a má to patričné dôsledky, vrátane čítania celej správy a žaloby za porušenie mlčanlivosti. To príde v momente, keď Ave všetko odpustí.
Je to i príbeh o sláve, o tom, ako si ju udržať. Chce to nielen zohraný tím, do ktorého patrí jej manažer Marcus (Carl Clemons-Hopkins), alebo agent Jimmy s výraznou figúrou asistentky Kayly (Megan Stalter), nadrozmernou, otravnou a často vulgárnou osôbkou. Deborah sa venuje reklame i vlastnej značke, siaha po ďalších postoch, presadí sa i v nočnej talk show. Je zručnou a vynaliezavou vyjednávačkou, tvrdou a nekompromisnou. V závere druhej série donúti Avu k nečakanému odchodu. Vie kedy je na osamostatnenie vhodný moment, aj ona musí presedlávať a skúšať nové cesty. Zdá sa, že dobrá rada a následné rozhodnutie sa niekedy musí presadiť za cenu chladnej bezohľadnosti. „Chce to čistý rez,“ tvrdí Deborah.
Začiatok tretej série je v znamení stagnácie. Hviezda nespí a jej tím vie, že niečo nie je v poriadku, lebo noci trávi prestavovaním svojej rozsiahlej zbierky cukorničiek. Zisťuje, že ľudia sa smejú, nech povie čokoľvek. Akoby sa ocitla vo vzduchoprázdne. Všetci jej pochlebujú a chvália ju. Zaujímavá je scéna so štylistkou. Čaká ju s modelmi, ktoré poslali módne značky, Celine, Fendi, Dolce Gabana. Jej sa ale nič nepáči. Zavedie šokovanú štylistku do akéhosi hangáru, kde má obrovskú zbierku vlastných kostýmov. Kráľovná sa prebudila. Vyberie si otrasné šaty a pravdu jej dokáže povedať len Ava. Stretnú sa náhodne na odovzdávaní cien v luxusnom hoteli v Montreali. Ava pracuje v tíme programu Doba ľadová, píše o tepelných kupoliach a koralových útesoch. Žije s priateľkou, herečkou, stelesňujúcou Wolf Girl v nejakom seriáli. Deborah jej hodnotenie šiat vráti konštatovaním, „takže žijete s fenou“. Ava chce využiť trojmesačnú pauzu v produkcii jej seriálu a prisľúbi priateľke, že ju bude sprevádzať na Island, kde bude natáčať. Deborah ju ale privolá späť a Ava tak stratí milenku a ešte všeličo iné. Práca pre Deboru je slasťou i obeťou zároveň.
Okrem zaručenej zábavy je v seriáli ešte zopár vecí, nad ktorými sa profesionál iste zamyslí. Týkajú sa pravidiel práce nad úspešným globálnym hitom. Tým je program Late Night Show (fanúšikom Marcinovej talk show Neskoro večer vrelo túto časť odporúčam ako názorný príklad kopírovacích techník) . Deborah sa stane moderátorkou, ale Ava sa nestane jeho hlavnou scenáristkou. Zdá sa, že je to vo vzťahu oboch žien definitívny koniec, ale takto vlastne končí každá séria.
Asi najpozoruhodnejším poznatkom je fakt, že originálne a zbrusu nové nápady nikto z producentov nechce. Teda aspoň v Amerike, lebo s nádejou treba dúfať, že inde to ešte stále môže byť inak. Všetko funguje na základe filozofie mierneho obmieňania v presnom percentuálnom podieli starého, na ktorý sú diváci zvyknutí, a nového. Čím väčší hit, tým možnosti ako ho meniť slabnú. Môže sa len kopírovať, čo sa aj deje a to globálne.
Stále v kurze(TV seriál), USA, 2021-2025
Dĺžka: 18 h 39 min (Minutáž: 25–37 min)
Manažér projektu:Lucia Aniello, Paul W. Downs, Jen Statsky
Réžia: Lucia Aniello, Desiree Akhavan, Paul W. Downs, Trent O'Donnell, Jeff Rosenberg, Jessica Brunetto
Scenár: Lucia Aniello, Paul W. Downs, Jen Statsky, Joanna Calo, Andrew Law, Katherine Kearns, Ariel Karlin, Samantha Riley, Joe Mande, Guy Branum
Kamera: Adam Bricker
Hudba: Carlos Rafael Rivera, David Stal
Hrajú: Jean Smart, Hannah Einbinder, Carl Clemons-Hopkins, Kaitlin Olson, Christopher McDonald, Paul W. Downs, Mark Indelicato, Poppy Liu, Johnny Sibilly
Casting Nicole Abellera, Jeanne McCarthy
Strih: Jessica Brunetto, Ali Greer, Susan Vaill, Marissa Mueller, Jon Philpot, John Daigle, Rob Paglia, Janet Weinberg
Zvuk: John W. Cook II, Albert Romero, Brett Hinton, Ben Wilkins
Scénografia: Jon Carlos, James Bolenbaugh, Ellen Dorros, Alec Contestabile, Rob Tokarz, Jennifer Lukehart, Daniel Novotny, Denise Hudson, Jeffrey Kushon
Masky: Rachel Galey, Aubrey Marie, Robert C. Mathews III, Erin Rosenmann
Kostýmy: Kathleen Felix-Hager
Producenti: Melanie J. Elin, Samantha Riley, Ashley Glazier, Nate Young
Distribúcia: Max
Foto: ČSFD cz.