Kodaňský kovboj (Copenhagen Cowboy, TV seriál)
Dánsky režisér a scenárista Nicolas Winding Refn sa vo svojej rannej filmografii presadil kriminálnymi trilermi s prvkami sociálnej drámy. Z jeho portrétu dánskeho podsvetia vyčnieva najmä kultová trilógia Pusher, ktorá ho dostala do hľadáčika priaznivcov kvalitnej európskej kinematografie. V roku 2011, keď sa so svojou tvorbou presunul do USA, sa v jeho filmoch nezmenil iba jazyk a prostredie, ale aj režijný štýl. Kedysi surová, až dokumentárna forma, v ktorej vystupovali tváre “z ulice”, sa zmenila na štylizovanú, precízne komponovanú, v niektorých prípadoch až surrealistickú formu, pohltenú v neónových svetlách.
Témy ostali podobné, avšak optika akou sa na ne Refn pozerá, sa úplne zmenila. Jeho prvý americký film, kriminálny triler Drive s Ryanom Goslingom v hlavnej roli, ho celosvetovo preslávil. Drive bol mimoriadne kladne prijatý ako u radových divákov, tak aj u kritikov. Šlo o dokonalé spojenie artového a žánrového filmu, ktoré dokázal vstrebať každý. Refn vyhral za réžiu réžiu tohto filmu cenu v Cannes, čo mu otvorilo dvere do Hollywoodu dokorán. V hre boli ponuky na réžiu vysoko-rozpočtových trhákov. Avšak namiesto toho, aby Refn takúto ponuku prijal, bol jeho ďalším filmom krimi triler Len Boh odpúšťa, opäť s Ryanom Goslingom v hlavnej úlohe. Refn v tomto filme ubral na žánrovej zrozumiteľnosti a výrazne pridal na surrealistickom aspekte a šokujúcom násilí. Táto pocta surrealistickým snímkam režiséra Alejandra Jodorowskeho šokovala a rozdelila divákov. Po celosvetovo úspešnom Drive sa s týmto provokatívnym filmom jednoducho ukázalo, aký typ tvorcu Refn v skutočnosti je. A tak je tomu dodnes. Potvrdzuje to jeho ďalšia snímka The Neon Demon, seriál Too Old to Die Young a aj jeho najnovší seriálový projekt z produkcie Netflixu – Kodaňský kovboj.
V seriáli Kodaňský kovboj sledujeme príbeh záhadného dievčaťa s nadprirodzenými schopnosťami menom Miu (Angela Bundalovic), ktorá skríži cesty s albánskou a čínskou mafiou. Avšak jej najväčším nepriateľom ostáva na zámku prebývajúci, psychopatický sériový vrah Nicklas (Andreas Lykke Jørgensen). Refn sa s týmto seriálom vracia po takmer 20 rokoch späť do Dánska, ku svojim koreňom. Objavia sa v ňom dokonca známe tváre z trilógie Pusher, ako napríklad Zlatko Burić a Slavko Labovic. Seriál je bizarnou kombináciou konceptov celej Refnovej filmografie. Svojou vysoko štylizovanou formálnou stránkou pripomína jeho posledné filmy, avšak je tu vidieť aj jeho začiatky z komornejších kriminálnych trilerov. Zo seriálu je cítiť, aj vďaka nižšiemu rozpočtu, absolútnu tvorcovskú slobodu, čo vytvára z Kodaňského kovboja jeho zatiaľ najexperimentálnejší a divácky najmenej prístupný projekt. Čo hovorí pri pohľade na Refnove posledné diela veľa.
Kodaňský kovboj sa odohráva akoby v inom svete, čo platí pre veľa Refnových filmov, avšak v tomto prípade je to ešte zreteľnejšie. Seriál pripomína svojou atmosférou a surrealistickým prevedením tvorbu Davida Lyncha, alebo Alejandra Jodorowskeho. Refn opäť prináša klasické žánrové koncepty a ikonografiu. V seriáli môžeme vidieť prvky akčného filmu s kung-fu bojovými scénami, sci-fi, trileru, kriminálneho filmu, sociálnej drámy, alebo dokonca aj gotického hororu na zámku. Avšak skôr ako o žánrovosť doslovnú, ide o meditáciu nad ňou, pri ktorej sa jej štylistické prvky prispôsobujú Refnovej fantázii. Surrealistické vedenie deja a nejednoznačnosť postáv, vytvára z príbehu seriál, ktorého zápletka sa nedá hodnotiť podľa zaužívaných noriem. Môžeme ho porovnať s podobnými dielami, analyzovať jeho významy, avšak pri takýchto projektoch ide o veľmi subjektívny zážitok, ktorý rozhodne nebude pre každého. Seriál je o atmosfére, jednotlivých, surrealistických scénach, ktoré sa kúpu v svetle modrých a červených neónov, zatiaľ čo v ich pozadí hrá výborný, syntetizátorový soundtrack, ktorý iba umocňuje zážitok.
Kodaňský kovboj je projektom tak experimentálnym, že pravdepodobne rozdelí aj verných Refnových fanúšikov, ktorí jeho surrealistické “úlety” normálne prijímajú s otvorenou náručou. Nehovoriac o radových divákoch, pre ktorých bude tento seriál neznesiteľnou nočnou morou, čo bol pravdepodobne aj zámer. Seriál sa dá ľahko označiť ako ego projekt namysleného tvorcu, ktorý tvorí umenie sám pre seba, ale aj ako geniálnu postmodernú provokáciu s hypnotickou atmosférou a výnimočným režijným štýlom. Posúďte sami. Všetkých šesť epizód seriálu je dostupných na streamovacej službe Netflix.
Kodaňský kovboj (Copenhagen Cowboy , TV seriál), Dánsko, 2022
Dĺžka:5 h 15 min (Minutáž: 47–56 min) Manažéri projektu: Nicolas Winding Refn, Sara Isabella Jønsson Vedde
Réžia: Nicolas Winding Refn
Scenár: Sara Isabella Jønsson Vedde
Kamera: Magnus Nordenhof Jønck
Hudba: Peter Kyed, Cliff Martinez, Julian Winding
Strih: Olivia Neergaard-Holm, Olivier Bugge Coutté
Zvuk: Kristian Eidnes Andersen, Jonas Langkilde, Kjetil Mørk, Jacques Pedersen, Johannes Elling Dam, Mikkel Sørensen
Scénografia: Gitte Malling, Camilla Bjørnvad, Thomas Karlsen
Masky: Bettina Lervig
Kostýmy: Jane Whittaker
Producent: Lene Børglum
Hrajú: Angela Bundalovic, Dragana Milutinovic, Ramadan Huseini, Zlatko Burić, Fleur Frilund, Mikael Bertelsen, Mads Brügger, Peter Belli, Lola Winding Refn, Suad Demirovic, Maria Erwolter, Slavko Labovic, Nicolas Winding Refn, Valentina Dejanovic, Besir Zeciri, Leif Sylvester, Allan Holmberg, Hideo Kodžima, Liv Corfixen
Distribúcia: Netflix
Foto: Netflix