Pinocchio Guillerma del Tora (Guillermo del Toro's Pinocchio)
Keď sme už ako diváci začínali mať pocit, že príbeh Pinocchia nemôže priniesť na filmové plátno nič nové, témy sa chopil uznávaný režisér temných filmov Guillermo del Toro a predstavil nám prostredníctvom spoločnosti Netflix svoju verziu pod názvom Pinocchio Guillerma del Tora. Spolu s režisérom Marcom Gustafsonom zasadili príbeh, netradične, do Talianska v období druhej svetovej vojny. V ich rukách sa teda Pinocchio opiera o starý známy príbeh, no ten obohacujú o nové skutočnosti a nový historický kontext.
V predchádzajúcich adaptáciách (aj v literárnej predlohe) bol starý muž Geppetto samotárom, pre ktorého bola drevená bábka akousi náhradou za syna, o ktorom sme nemali žiadne predchádzajúce informácie, a ktorý možno ani nikdy neexistoval. V del Torovej verzii je Pinocchio priamym nástupcom za mŕtveho syna Carla. Ten sa objavuje v úvode filmu, no zakrátko sa stáva obeťou bombardovania. Táto skutočnosť dodáva Geppettovmu príbehu pozadie, prehlbuje jeho motiváciu vlastniť aspoň symbolicky dušu svojho mŕtveho syna v drevenej bábke. Samozrejme, že netuší, že bábka pod vplyvom mágie ožije a náhrada za syna nadobudne svoju živú podobu. Hlúpy a naivný Pinocchio síce spočiatku nedokáže nahradiť Geppettovi strateného syna, ponúka však po tragickom úvode istú úľavu, potrebné rozptýlenie a možnosť prichýliť vo svete stratené a dezorientované stvorenie.
O temné momenty nie je núdza ani neskôr, zvlášť, keď si ako diváci uvedomíme, že sa nachádzame v neprívetivom prostredí Mussoliniho fašistického Talianska. Del Toro necháva Pinocchia dokonca zomrieť. Niekoľko ráz. Nemožno ho však zabiť. Je to drevený človiečik a svojim spôsobom nesmrteľný, pokiaľ teda nezhorí na popol v ohnivej peci. Táto jeho nesmrteľnosť napokon zaujme aj fašistického pohlavára, ktorý s plnou vážnosťou uvažuje, že by ho mohol nasadiť do bojov na strane fašistov, čo, samozrejme, nedovolí svedomitý tatko Geppetto. Aj napriek počiatočným sympatiám fašistických funkcionárov, sa z Pinocchia postupne stáva nespútaná figúrka voľnomyšlienkara. V rukách riaditeľa cirkusu sa síce istý čas stáva nástrojom Mussoliniho propagandy, no po tom, čo si uvedomí absurditu vojny aj celého totalitarizmu, zohrá pred samotným Mussolinim satirickú scénku a postará sa o škandál. Prítomný Mussolini vo filme nenaháňa strach, je skôr svojou vlastnou karikatúrou. Je drobný a prihlúply s pomalým spôsobom vyjadrovania. Po predstavení dá Pinocchia v hneve zastreliť, no ten, ako aj v predchádzajúcich prípadoch, ožije znova. Na to, aby sa stal skutočným chlapcom, však bude musieť jedného dňa svoju nesmrteľnosť obetovať.
Del Torove temné príbehy sú napokon často umiestňované do obdobia druhej svetovej vojny alebo sa aspoň udalostí druhej svetovej vojny nejakým spôsobom dotýkajú. Je tomu tak v prípade jeho komiksovej adaptácie Hellboy, kde je titulný (anti)hrdina pôvodne zbraňou v rukách nacistov, krátko pred vypuknutím druhej svetovej vojny sa odohráva aj jeho duchársky horor Diablova chrbtica a priamo do vojnových udalostí umiestňuje aj svoj fantastický príbeh Faunov labyrint. Akoby svoje temné príbehy ešte posilňoval atmosférou pravdepodobne najtemnejšieho obdobia v histórii moderných dejín.
Animácia ponúka vrchol toho, čo dokáže technika stop-motion ponúknuť. Pinocchio vyzerá skutočne ako drevená bábka a chlapca pripomína len veľmi vzdialene, iba ak správaním a naivitou neskúseného vo svete zablúdeného stvorenia. Pinocchiovou drevenou podobou akoby sa del Toro vyhraňoval voči Disneyho rozprávkovému poňatiu, čo napokon činí aj historickým zasadením. Pinocchio Guillerma del Tora nadobúda teda až politický presah, je výstrahou voči totalitarizmu a drevená bábka v ňom predstavuje akúsi švejkovskú postavu nevedomého rebela. Táto zmena je zaujímavá najmä spočiatku, potom sa však Pinocchio azda príliš vyvlieka zo svojho rozprávkového kabáta, čo mu úplne nesvedčí. Napriek tomu je Pinocchio Guillerma del Tora pozoruhodným filmom, o ktorom sa dajú vzápätí viesť zaujímavé diskusie. Z príbehu Carla Collodiho síce zostali len záchytné body, ale azda si Pinocchio po nespočetných adaptáciách zaslúžil menšiu zmenu, i keď tá možno nastala na škodu milovníkov predlohy a na škodu detského diváka, ktorý sa paradoxne lepšie orientoval v rozprávkovom svete Walta Disneyho.
Pinocchio Guillerma del Tora (Guillermo del Toro's Pinocchio), USA, Francúzsko, 2022
Dĺžka: 114 minút
Réžia: Guillermo del Toro, Mark Gustafson
Predloha: Carlo Collodi (kniha)
Scenár: Guillermo del Toro, Patrick McHale, Matthew Robbins
Kamera: Frank Passingham
Hudba: Alexandre Desplat
Hrajú: Ewan McGregor, Tilda Swinton, Christoph Waltz, Ron Perlman, David Bradley, Cate Blanchett, Finn Wolfhard, John Turturro, Tim Blake Nelson, Burn Gorman, Gregory Mann
Producenti: Guillermo del Toro, Alexander Bulkley, Corey Campodonico
Strih: Ken Schretzmann
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.