Dcéra (La hija/The Daugther)
Hlavnou hrdinkou španielskeho psychologického trileru Dcéra, dostupného na HBO Max, je pätnásťročná Irene. Problematické dievča býva v nápravnom zariadení pre mladistvých a otehotnie so svojou tínedžerskou láskou. Východiskom zo situácie sa zdá útek zo zariadenia, následky tohto unáhleného činu budú však pre Irene priam osudové. V skutočnosti ide o pomerne dobre premyslený plán. Tehotné dievča sa ukryje v horskom sídle svojho vychovávateľa Javiera. Jeho manželka nemôže mať deti a podvodná adopcia Ireninho dieťaťa by mohla urobiť jeho manželstvo naplneným a Irene s priateľom by si navyše výrazne finančne polepšili. Spočiatku prebieha všetko podľa plánu, až na záujem dotieravého policajta, mimochodom Javierovho kamaráta.
Vo filme režiséra Manuela Martína Cuencu sa dočkáme viacerých zvratov, zmien nálad a atmosféry, ako aj preklenutia z viac menej psychologickej drámy do dramatického survival trileru. Prvá polovica snímky sa vyznačuje postupným budovaním atmosféry a odkrývaním toho, ako majú postavy premyslený svoj plán aj jednotlivé kroky. Od istého momentu sa však bude musieť improvizovať, čo sa bude týkať všetkých zúčastnených, ak to preženieme, tak aj vrátane psov. Tých je v komornom príbehu minimum, výsledkom čoho sa dej zbytočne nekomplikuje a na konci sa všetko relatívne uspokojivo uzavrie.
Mnohým divákom môže prekážať pomalšie tempo, predovšetkým v prvej polovici dvojhodinového diela, až do istého zásadného zvratu. Tajomná atmosféra a horské prostredie a, samozrejme, aj interiér domu, však dokážu diváka prikovať k obrazovke. A to predovšetkým vďaka neustálemu komplikovaniu situácie. Návštevy policajta na pozemku sú samostatnou kapitolou v budovaní napätia, keď sa zdá, že všetko bude náhle prezradené, ale skúsený divák vie, že na tie skutočné konfrontácie si bude musieť počkať až do záverečného dejstva.
Väčším kameňom úrazu, než obhájiteľné pomalé tempo, sú skôr až príliš jednoducho napísané dialógy prebiehajúce medzi protagonistami. Javier v podaní skúseného Javiera Guttieréza by niekedy mohol vyberať tie správnejšie slová a repliky a tak menej upozorňovať na to, že predovšetkým v jeho réžii prebieha utajený zločin. Otázna je aj jeho motivácia, divák musí skrátka pristúpiť na fakt, že ústredné želanie a šťastie jeho manželky mu stoja za všetky riziká, pretože je zamilovaný. Napríklad hrozba väzenia, či prípadného odstraňovania nepohodlných svedkov. Javier sa ukazuje byť svojou misiou stále viac a viac posadnutý, i keď navonok pôsobí chladným a odťažitým dojmom.
Javier a jeho manželka si zrejme širšie divácke sympatie nezískajú, tie budú patriť predovšetkým Irene v úlohe obete, alebo staršiemu a smrteľne chorému vyšetrovateľovi. Nejde však o klasické rozdelenie postáv na póloch kladný a záporný hrdina, čo je dané už faktom, že Irene vyrastá v nápravnom zariadení. Záverečné dejstvo patrí najmä jej činom a odvahe, kde jej zrejme budete držať palce, ale na druhej strane sa bude viac prejavovať aj temnejšia stránka jej charakteru. Ambivalentné postavy sú však pre žánre trileru a psychologickej drámy omnoho výživnejšie, než jednorozmerne napísané figúrky.
V záverečnom dejstve sme svedkami preklenutia psychologicky ladeného príbehu na čistokrvný survival triler. Tento prechod sa však uskutoční vzhľadom na vývoj situácie pomerne elegantne a uveriteľne. Problémom môže byť skôr to, že odpovede na položené otázky nemusia uspokojiť každého, zjednodušene napísané sa všetko „iba“ logicky uzavrie, ale do istej miery predsa len s otvoreným koncom. Nečaká nás žiadne špeciálne odhalenie, prípadne otočenie deja o 180 stupňov, ako sme zvyknutí napríklad pri sledovaní tvorby španielskeho trilerového špecialistu Oriola Paula. Dcéra však na obľúbenú španielsku trilerovú a hororovú vlnu nadväzuje a chcela by byť jej dôstojným zástupcom. Do istej miery sa jej to podarilo, konkurencia je však, nielen na domácej španielskej pôde, skutočne veľká a výsledok je predsa len skôr uspokojivý, než že by šlo o väčšiu žánrovú udalosť sezóny.
Dcéra (La hija/The Daughter), Španielsko, 2021
Dĺžka: 122 minút
Réžia: Manuel Martín Cuenca
Scenár: Manuel Martín Cuenca, Alejandro Hernández
Kamera: Marc Gómez del Moral
Strih: Ángel Hernández Zoido
Zvuk: Mayte Cabrera, Gabriel Gutiérrez, Eva Valiño
Producenti: Fernando Bovaira, Manuel Martín Cuenca
Hrajú: Javier Gutiérrez, Patricia López Arnaiz, María Morales, Darien Asian, Irene Virgüez
Distribúcia: HBO Max
Foto: ČSFD cz.