Morská príšera (The Sea Beast)
Malá Maisie (v pôvodnom znení Zaris-Angel Hator) rozhodne na more nezanevrela, napriek tomu, že ju pripravilo o oboch rodičov. S nosom nadšene vnoreným medzi stránky kníh popisujúcich najmä starú námornú históriu a už stovky rokov prebiehajúci boj s nebezpečnými morskými tvormi, pútavo zabáva ostatné deti v sirotinci. Zatiaľ, čo verná svojej rebelskej povahe plánuje útek – v najlepšom prípade rovno na palubu lode Inevitable obdivuhodného kapitána Crowa (Jared Harris), už asi tridsať rokov na vlnách poľujúceho po tajomnom Červenom besovi. Crow už v službách kráľovskej koruny zabil nejednu príšeru ohrozujúcu lode na najdôležitejších námorných trasách. Najhľadanejšej z nich však nikdy neodpustil, že ho pripravila o oko.
Je tak trochu ako posadnutý kapitán Ahab z Bielej veľryby Hermana Melvilla. Vie však kedy sa svojho večne unikajúceho úlovku neúnavne držať ako protagonista novely Starec a more Ernesta Hemingwaya, a kedy ho pustiť napríklad pre záchranu životov ohrozenej posádky spriatelenej lode. Jeho družka Sarah Sharpeová (Marianne Jean-Baptiste) je akýmsi ženským černošským ekvivalentom piráta Johna Silvera z Ostrova pokladov Roberta Louisea Stevensona. Chýba jej snáď už len papagáj na ramene a tiež necedí pomedzi zuby to svoje typické „Argh!“ pri každej príležitosti. Čo sa neskôr ukáže byť dôležité najmä pri porovnaní toho, čo sa deje na stránkach populárnych kníh a „reálnych“ zážitkov na palube Inevitable... A potom je tam ešte hrdinný harpunár Jacob Holland (Karl Urban), kapitánov adoptívny syn s mohutným hrudníkom a „hrivou“ blonďatých vlasov, čo za každých okolností dokáže správne povzbudiť posádku aj v tých najťažších chvíľach a po ulovení Červeného besa má zdediť velenie na Crowovej lodi. Je tiež skvelým mediátorom, obzvlášť keď treba trochu krotiť kapitánovu prchkú povahu voči dosť arogantnému prístupu kráľa (Jim Carter) a kráľovnej (Doon Mackichan). Vinou nekalých „politických“ plánov totiž majú byť všetci, čo sa cítia byť doma len na palube Inevitable - z tvorivého hľadiska nie neúmyselne pripomínajúci posádku Pirátov z Karibiku (2003) režiséra Gorea Verbinského - už čoskoro nahradení novým plavidlom zvaným Imperátor vyzbrojeným najnovšími delami...
Morská príšera režiséra Chrisa Williamsa je nádherným animovaným dobrodružstvom prevoňaným morskou soľou, dynamicky sa kolísajúcim na vlnách prepracovanej počítačovej grafiky a bez symptómov morskej choroby na po dobrodružstve večne vyhladovaný žalúdok filmového diváka brázdi rozbúrené vody od jedného pobrežia, či literárneho alebo filmového odkazu k druhému. Scenár Chrisa Williamsa a Nella Benjamina sa snaží príbeh zabývať povedomými charaktermi, východiskovými situáciami a zvratmi. Nezabúda sa ale tiež nadšene pohrávať s diváckymi očakávaniami, ponúknuť nové významové súvislosti medzi niektorými scénami a sem-tam sa dopracovať aj k nejednej prekvapivej pointe. K slovu sa dostanú aj narážky na Čeľuste (1975) Stevena Spielberga, Pinocchiovu plavbu v bruchu veľryby alebo obdobnú plavbu biblického Jonáša, podmorské bádanie v duchu 20 000 míľ pod morom Julesa Vernea v akomsi „živom“ Nautile kapitána Nema. Boj príšer pripomenie zápasy „kaiju“ z novodobých filmov o Godzille (1954) pôvodne japonského režiséra Ishira Hondu. A samotný Červený bes svojim konaním nemá veľmi ďaleko od Bezzubky z iného veľmi populárneho animovaného dobrodružstva Ako si vycvičiť draka (2010)... Dokonca komické hašterenie sa malej Maisie s Jacobom, ktorí vo filme predstavujú ústredný charakterovo nerovnorodý pár neochotne spolupracujúci po tom, čo ich k tomu prinúti nebezpečná situácia, akoby vypadol z typických „Buddy Movies“. Postavy nie sú tak jednoznačné, akoby sa mohlo na prvý pohľad zdať. Pútavo sa vyvíjajú s neúnavnou odhodlanosťou zaslúžiť si záujem publika o to, ako to s nimi celé dopadne. Dej je síce poskladaný z motívov, ktoré sme už mali možnosť vidieť v iných filmoch, prípadne nájsť ich na stránkach kníh, nie však samoúčelne a povrchne.
Dobrodružstvo samé o sebe má veľký potenciál osloviť detského diváka, no nezabúda ani na to malé dieťa skryté niekde v duši dospelého. Práve nadšenie nielen z prežívania, ale aj z prerozprávania príbehov hrá v Morskej príšere dôležitú rolu. Knihy, spísané legendy, zážitky prerozprávané ústne od ucha k uchu, od jednej generácie k druhej... Porovnávanie zažitého s tým, čo zdobí popísané stránky, spochybňovanie, či prehodnocovanie vekom skostnatených „právd“, prípadne až zdedených predsudkov. To všetko obohacuje dobrodružný príbeh v srdci samotného animovaného filmu, dodáva mu novú významovú vrstvu a myšlienkovo, či pocitovo ho prehlbuje. Hoci, priznajme si to, v závere môže publikum aj trochu rozdeliť v závislosti na tom, či divák bude chcieť za konaním kráľovského páru vidieť aj nejaké tie „politické“ – niekedy netfixovskou produkciou zdravo, niekedy nezdravo hájené postoje presahujúce príbeh a životné osudy jednotlivých charakterov. Ťažko totiž povedať, či naozaj vyplynuli z príbehu tak nejako samovoľne a prirodzene...
„Kamera“ sa v CGI animovanej podobe dynamicky potuluje po palube Inevitable často v kompozične zložitých viacplánových záberoch, kde postavy, rekvizity, či prostredie zostávajú statickými len veľmi vzácne. Rešpekt budiace morské tvory majú svoju pútavú, ľahko odlíšiteľnú podobu a, samozrejme, bola by tiež škoda, ak by tvorcovia nepriviedli na scénu aj nejaké to prvoplánovo zábavné, roztomilé mláďa pre odľahčenie vážnejších momentov. Veľmi príjemným detailom je stvárnenie nenápadných odleskov, či odrazov od hladiny vody a to, že medzi ľudskými postavami ťažko nájsť dve, čo by sa sami sebe výraznejšie podobali. Strih Joyce Arrastie dodáva akcií aj napínavým konfrontáciám ľahkosť a umožňuje divákovi, aby sa nestratil v podmanivo stvárnenom imaginárnom priestore, pôsobivo navrhnutom autormi výpravy Matthiasom Lechnerom a Kingom Tri-Zim.
Hudba Marka Mancinu pripomenie, že vo svojej tvorbe vždy inšpiračne čerpal z produkčného vplyvu Hansa Zimmera. Neraz tak zaznejú melódie, ktoré si divák môže spájať s inými najmä pirátskymi filmovými dobrodružstvami – vrátane už spomínaných Pirátov z Karibiku. Pričom svoje špecifické čaro zahrané tóny naplno prejavia obzvlášť vo chvíľach, keď sa ozvú gajdy. Morská príšera je sympatickým animovaným dobrodružstvom, ktoré nevychádza ani z produkčného vplyvu štúdia Walta Disneyho, ani z iných aktuálne preferovaných štúdií chrliacich svoje produkty ako na bežiacom páse. Možno práve preto trochu uniká takej diváckej pozornosti, akú by si skutočne zaslúžila. O to viac, že okrem tradičného a veľmi obratného prerozprávania pútavého príbehu dokáže aj to, čo sa v dnešnej dobe animovaným filmom veľmi nedarí – nenápadne postrčiť detské publikum k tomu, aby naozaj premýšľalo.
Morská príšera (The Sea Beast), USA, 2022
Dĺžka: 115 minút
Réžia: Chris Williams
Scenár: Chris Williams
Hudba: Mark Mancina
Strih: Joyce Arrastia
Zvuk: Richard King
Kostýmy: Michele Clapton
Producent: Chris Williams
Hrajú: Karl Urban, Zaris-Angel Hator, Jared Harris, Marianne Jean-Baptiste, Benjamin Plessala, Somali Rose, Kaya McLean, Davis Pak, Helen Sadler, Xana Tang, Alex Wyndham, Brian T. Delaney, Ian Mercer, Shannon Chan-Kent, Max Mittelman, Paul Chowdhry, Jim Carter, Doon Mackichan, Dan Stevens, Kathy Burke, Emily O'Brien, David S. Lee, Mark Rhino Smith
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.