Honor Society

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Society resizeZdá sa, že na tínedžerov zamerané a mladistvým určené coming of age filmy predstavujú jeden z mála večných, univerzálnych a aktuálnych žriediel pre filmové príbehy. Mladá izraelská režisérka Oran Zegman sa po sérii ocenených študentských filmov pre svoj debut rozhodla zavítať práve do tohto subžánru. Jej film Honor Society, podľa scenára Davida A. Goodmana, v úvode prekvapuje formálnou prepracovanosťou a istou mierou odklonenia sa od schém daného typu snímok.

Ambiciózna a sebavedomá stredoškoláčka Honor (Angourie Rice, ktorú si možno pamätáte z filmu Správni chlapi), pohŕdavo vnímajúca a ironicky komentujúca svoje okolie, si vykonštruovala osobnosť, ktorej jediným cieľom je dostať sa na Harvard. Samozrejme, za predpokladu, že najskôr získa Society2 resizevytúžené odporúčanie od svojho poradcu, pána Calvina (Christopher Mintz-Plasse) Jednoznačne tu badať vplyvy podobných, stredoškolsky zameraných filmov ako napríklad Kto z koho (1999) či Rushmore (1998). Uletený, trochu slizký poradca Honor zaskočí nepríjemným prekvapením, totiž, že je v skutočnosti len jednou zo štyroch študentov, ktorí sa uchádzajú o jeho odporúčanie pre Harvard, kde je miera prijatia 4,6 %. Honor, ochotná urobiť čokoľvek, vymyslí machiavelistický plán, ako poraziť svojich troch najlepších študentských konkurentov, až kým sa veci nezmenia a nespozná outsidera Michaela (Gaten Matarazzo).

Honor naoko dokonale spĺňa rolu všestranne nadaného dobrého dievčaťa milovaného prijímacími komisiami – má milujúcich rodičov, založila klub karate, rediguje študentské noviny, vedie volejbalový tím, stará sa aj o sociálne znevýhodnených. A to všetko pri udržiavaní svojich známok. Od počiatku je rozprávanie filmu zakotvené v nej, Honor sa pritom neustále prihovára divákom, búra štvrtú stenu, v poslednej dobe trochu nadmerne používaný tróp a naratívna barlička. Tu, našťastie, ako tak funguje, Society3 resizenejde len o čistý formalizmus, ale v podstate o kľúčový naratívny filter, skrze ktorý sa dozvedáme všetko, skutočnú povahu jej myšlienok voči okoliu a kamoškám Emme (Avery Konrad) a Talie (Kelcey Mawema), vidíme poza oponu zdvorilého úsmevu, je nám známy každý jej chameleónsky čin v službách jej posadnutosti Harvardom.

Angourie Rice, ktorá nedávno zaujala ako dcéra Kate Winsletovej v seriáli Mare of Easttown, je presvedčivá v každej scéne a je si vedomá, že sympatickosť je ďaleko od toho, čo má jej postava Honor evokovať, napriek tomu, čo spoločnosť očakáva od usmievavých dievčat v jej veku. Takže si kreuje svoj falošný charakter s performatívnou fasádou a nemilosrdne využíva okolie pre vlastné účely. Film sa snaží vykreslením jednotlivých charakterov a ich vzťahov o komentár na tému sexuality, rodu a triedy, robí to však pomerne povrchným, rýchlo kvaseným spôsobom. Tonálne rozkolísanejšia druhá polovica, v ktorej Society4 resizeHonor začína (vcelku nevierohodne) súcitiť s introvertným Michaelom, sa snaží vyvážiť cynickú a vypočítavú prvú polovicu akýmsi rastom a výkvetom osobnosti Honor. Záverečná tretina filmu však vyžaduje od titulnej postavy extrémnu, a tak nie príliš uveriteľnú charakterovú premenu, ktorá by bola priveľkým skokom aj pre vrstevnatejšiu postavu.

Hoci sa film snaží vykreslením protagonistky do istej miery odbočiť od zaužívaných tínedžerských hrdiniek coming of age filmov, zostáva v konečnom dôsledku v príliš banalizovanej rovine kázania o pravých hodnotách a samaritánstve. Čo však nemusí byť pri zohľadnení cieľovej skupiny filmu práve negatívum. Istý temný zvrat (ktorý však nie je úplne prekvapivý) ku koncu filmu, mierne otriasajúci naratívnou loďou, zavedie film do dospelejších rovín. Vzápätí sa však sujet akoby spamätáva a onedlho prichádza návrat do triezvosti, pričom sa dominantným tónom stáva neškodne pozitívne a prehnane doslovné zavŕšenie jednotlivých vzťahov a dejových liniek.

Society5 resizeHonor Society, USA, 2022
Réžia: Oran Zegman
Scenár: David A. Goodman
Kamera: Topher Osborn
Hudba: Daniel Markovich
Scénografia: Benoit Waller
Kostýmy: Beverley Huynh
Producent: Michael Lewen
Hrajú: Gaten Matarazzo, Angourie Rice, Christopher Mintz-Plasse, Avery Konrad, Kerry Butler, Miku Patricia Martineau, Armani Jackson, Michael P. Northey, June B. Wilde, Kelcey Mawema
Distribúcia: Netflix
Foto: Netflix

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.