Ozark - 4. séria (Ozark, TV seriál)

Hodnotenie používateľov: 5 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívne
 

Ozark 1Záverečnej, 4. sérii oceňovaného seriálu Ozark, predchádzal šokujúci záver. Šéf mexického kartelu Omar Navarro (Felix Solis) totiž pred očami dvojice Marty (Jason Bateman) a Wendy Byrd (Laura Linney) zastrelil svoju právničku Helen (Janet McTeer). Čo sa dialo ďalej?

V úvode novej kapitoly poveruje Byrdovcov zložitou úlohou, vyjednať mu s USA dohodu, ktorá by jeho rodinu i majetok ochránila a zabezpečila mu v krajine legálny pobyt. Stále ambicióznejšie sa prejavuje Omarov synovec, syn jeho sestry Camilly (Veronica Falcón). Javi (Alfonso Herrera) má americké školy, je inteligentný a bezohľadný. Dostane sa do konfliktu s Darlene Snellovou (Lisa Emery), drsnou „trigger - happy“, ako ju vtipne nazval jeden z kritikov, majiteľkou pozemkov, farmárkou a hlavne obchodníčkou s heroínom, ktorý i vyrába. Odmieta predávať svoje drogy Martymu, nájde si nových partnerov, mafiu z Kansas City. Pravidelný prísun Ozark 2však musia zabezpečiť pre istú farmaceutickú spoločnosť a tak ich od mafie odkúpia. Byrdovci to nemajú jednoduché ani s ďalšími spolupracovníkmi. Z väzenia dokvitne do tábora karavanov, kde Ruth (Julia Garner), ďalšia Martyho spolupracovníčka býva , jej otec, darebák, odhadnuteľný na prvý pohľad. Usúdi, že sa síce môže zamestnať, ale nebude pracovať a Marty mu to musí platiť, vzhľadom k tomu, koľko o ňom jeho dcéra vie. Ruth si kúpi hotel a veselo obchoduje s drogami. Martyho syn Jonah (Skylar Gaertner) jej robí účtovníka. Umiera Buddy (Harris Yulin), svojrázny starec, majiteľ domu, do ktorého sa Byrdovci nasťahovali po príchode k jazeru Ozark, „vyprali“ prvých Navarrových 8 miliónov a zachránili si tak životy. Buddy ich pred smrťou prosí, aby v momente, kedy bude stáť kasíno, so vznikom ktorého majú Mat a Wendy toľko starostí, okamžite zmiznú, najlepšie do Austrálie. Dostanú doporučenie na mestečko Mullambimby. Tam budú v bezpečí.Ozark 3

Sledujeme tak urputný zápas ústrednej dvojice o vznik kasína. Má vzniknúť na pozemkoch Snellových a Darlene je odhodlaná okamžite streliť kam treba. Vychováva dieťa rodičov, ktorých odpravila na druhý svet a do jej rodiny pribudne aj bratranec Ruth, Wyatt (Charlie Tahan) a funguje niekde na rozhraní úloh syna a manžela. Pozícia Navarra sa rieši, všetky strany sú čoraz bližšie k dohode o tom, že sa vzdá kartelu, nahradí ho synovec Javi a namiesto Byrdovcov s nimi bude spolupracovať niekto z FBI. Než k dovŕšeniu tejto konštrukcie dôjde, agentka FBI Maya zatkne Navarra a odpraví ho do väzenia. Javi bez varovania navštívi Darlene a spolu s Wyattom ich na gauči odstrelí.

Po tomto úseku (7 dielov) nasledovala pauza a na zvyšných 7 dielov sme si museli pár mesiacov počkať. Ďalej nasleduje pomsta Ruth - vie, kto jej príbuzného zabil a urobí všetko, aby skončil rovnako. Ozark 4Navarro pošle Martyho do Mexika, aby tam obnovil jeho vedenie kartelu a zároveň zistil, kto zabil Javiho a kto naň spáchal atentát, vo väzení sa ho snaží ubodať jeden z väzňov. Kombinácia možností sa zužuje a je jasné, že niekto musí z kola von. Byrdovci sa snažia dostať Navarra do Mexika, do vedenia nastrčiť Camillu a zároveň zorganizovať spoluprácu s FBI. Nič z toho sa úplne nepodarí. Navyše riešia i spor s Wendiným otcom. Neprestal totiž hľadať syna Benyho a preto najal detektíva Mela Sattena (Adam Rothenberg). Ten hľadal bezvýsledne právničku Helen, lebo jej manžel sa s ňou chcel rozviesť, aby sa pustil do pátrania po Benym. Všetci pochopia, že na jeho smrti má nejaký podiel aj Wendy a tak sa otec rozhodne, že požiada súd o možnosť odviezť deti so sebou. Wendy je zúfalá, ale jej manipulačné plány zaberajú perfektne.

Niektorí kritici porovnávajú Ozark s dnes už kultovým titulom Breaking Bad (slovenský názov Perníkový tatko Ozark 5kopíruje nevydarený český variant) z rokov 2008-2013, kde k vstupu do kriminálnej zóny dochádza z nie celkom dobrovoľných pohnútok. Zdieľajú nielen dokonalú profesionálnu, ako scenáristickú, tak filmársku realizáciu, prekvapujúce dejové piruety a celý rad sugestívnych postáv. Oba sa pohrávajú s variantom faustovského zapredania sa zlu, spočiatku kvôli strachu, ale neskôr prechádza táto nedobrovoľná účasť prekvapujúcim „morfingom“, mení sa všetko, ich postavenie v karteli, ale aj rodina a jej vzťahy, to, na čom dvojici Wendy-Marty najviac záleží. Omnoho intenzívnejšie hypnotickému kúzlu žonglovania s veľkými peniazmi i veľkými ľuďmi podlieha Wendy. Ak sme ju v úvode celej série videli, ako sa zúfalo a neúspešne uchádza o prácu s vedomím svojich schopností a zručností najmä v oblasti politického marketingu, v závere je jasné, že tento talent expandoval do obludných rozmerov. Je si vedomá, že Ozark 6môže všetko. Z každej náročnej situácie dokáže nájsť východisko a kúpiť si kohokoľvek. Zdá sa, že vo svojom víťazoslávnom cvale za úspechom necháva v pozadí aj Martyho.

Aj tu sa môžeme pýtať na cenu za túto manipulačnú dokonalosť a hlavne spoločenský, politický, alebo kultúrny systém, ktorý takéto figúry generuje, ak teda prijmeme predpoklad, že predobrazom tejto dvojice je nejaký viac menej pravdepodobný ľudský model. S trochou ľavicového korenia by sa možno dalo tvrdiť, že ide o nekompromisnú moc kapitalizmu a teda kapitálu, schopného prielomu do akokoľvek pevnej morálnej barikády. Okrem peňazí ale potrebuje hlavne ľudí, presne takých, akými sú Marty, geniálny finančná eskamotér a Wendy, rovnako disponovaná politická lobistka, schopná vytriasť z každého, čo treba. Proti nim sa však postavia ľudia, ktorí to aspoň skúsia, ako napríklad agentka FBI Millerová, ktorá neplánovane usadí Navarra za mreže.

Ozark 7Bez ľavicovej optiky je možné uvažovať o súvislostiach, spojených s princípom slobody a uctievaným ľudským individualizmom, zakotveným v takmer všetkých západných filozoficko-politických demokratických doktrínach. Seriál nám modeluje situáciu, kedy je potenciál individuálneho talentu jednotlivcov mocný natoľko, že im zachráni život, ale poučený šialenou skúsenosťou totálne extrémnej situácie, ďalej rastie a zdokonaľuje sa až natoľko, že dokáže limitovať akékoľvek šance iných individualít, ľudí s rovnakými právami, aj keď nie schopnosťami a možnosťami. Kde je tu garancia, že všetko bude štát regulovať a dohliadať na to, aby sloboda bola distribuovateľná všetkým a za akýchkoľvek okolností? Aj preto chce Wendin otec odviesť z tohto toxického prostredia deti Byrdovcov, ale je jasné, že má pre nich pripravený iný chomút, tentokrát náboženský, s božskými právomocami nad ich ohrozenou morálkou.

Ozark 8Zaujímavý je vstup FBI do mocenskej štruktúry mexického kartelu. S Omarovou sestrou Camillou sa dokonca stretnú a padne i dohoda. Čo vlastne seriál takýmto spôsobom naznačuje nie je úplne jasné, nato by asi bolo potrebné študovať celkom iný druh dokumentov. Otázky však ostávajú. Aký iný druh záujmov než snahu kartely zlikvidovať by mala mať v tomto prostredí štátna organizácia? Je to niečo ako šachová hra na počet figúriek, zaisťujúcich presadzovaniu dlhodobých strategických záujmov kontinuitu a výkonnosť?

Dokonalosť techník na dosiahnutie najrôznejších cieľov je v americkom prostredí značná a často je i témou filmových a seriálových príbehov, kde iste takmer bezkonkurečne kraľuje Frank Underwood z Domu z kariet (2013-2018), v o čosi pozitívnejšom tóne vystupujú rafinovaní,inteligentní a takmer všemocní agenti a ich šéfovia v seriáli V mene vlasti (2011-2020), ale aj mnohých ďalších, plných postáv kmitajúcich v mocenských koridoroch.Ozark 9

Gradácia kvalít tých najlepšie napísaných postáv smeruje od Wendy a Martyho rozhodne k Ruth Langmorovej. Julia Garner (seriál Neskutočná Anna) vytvorila akýsi hraničný profil medzi dvoma pólmi, anjelským i diabolským, Ruth, s drobnou postavou, blond kučeravými vlasmi a melancholickým pohľadom plný ľútosti nad všetkým, čo jej neradostné detstvo s otcom kriminálnikom a ožranom vzalo a nikdy nevrátilo, je rovnako chladnokrvným zabijakom a bezohľadnou vyjednávačkou. Svoju osobnú pomstu vykonáva s revolverom v ruke a vidno na nej, oveľa viac než na Byrdovcoch zo 4. série, že túži byť iná a inde.

Ozark je seriál, ktorý môže kľudne slúžiť aj ako študijný materiál pre študentov politológie, sociológie i kulturológie a, samozrejme, je ukážkou vyjednávacích stratégií všetkého druhu, nátlakových, korupčných i charitatívnych. Emituje okrem iných kvalít i excelentnú znalosť prostredí a zároveň ľudských typov, ktoré ich osídľujú. Čo by sa muselo stať, aby sa v našom prostredí „urodila“ aspoň nejaká príbuzná zo štvrtého kolena, si nedokážem ani predstaviť.

Ozark 10Ozark - 4. séria (Ozark), USA, 2022
Dĺžka: 14 h 4 minút (Minutáž: 52–72 min)
Manažéri projektu: Bill Dubuque, Mark Williams
Réžia: Jason Bateman, Melissa Hickey
Scenár: Chris Mundy
Kamera: Ben Kutchins, Armando Salas, Shawn Kim
Strih: Cindy Mollo, Vikash Patel. Heather Goodwin Floyd, Eliott Eisman
Hudba: Danny Bensi, Saunder Jurriaans
Hrajú: Jason Bateman, Laura Linney, Skylar Gaertner, Sofia Hublitz, Bruno Bichir, Jason Davis, Julia Garner, McKinley Belcher III, Charlie Tahan, Lisa Emery, Patricia French, Alfonso Herrera, Adam Rothenberg, Rodrigo Rojas, Nelson Bonilla, Damian Young, Felix Solis, Eric Ladin, CC Castillo, Lee Spencer, John Bedford Lloyd, Joseph Sikora, Robert Tinsley, Bruce Davison, Donna Biscoe, Lucas Hicks, Brian Hilario, Madison Thompson, Alex Livinalli, Joshua Mikel, Stephanie Dunnam, David Alexander
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.