Temná dcéra (The Lost Daughter)

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Dcera resizeTemná dcéra od talianskej spisovateľky Eleny Ferrante nie je pokračovaním jej štyroch známych románov o priateľstve Eleny a večne nepokojnej Lily, ale v istých momentoch ich pripomína. Dať tomuto románu filmovú podobu sa rozhodla v rovnomennej snímke režisérska debutantka Maggie Gyllenhaal. Dej namiesto slnečného Talianska preniesla do Grécka a zmenila aj národnosť aktérov. Skoro 50- ročná Leda Caruso (Olivia Coleman), britská profesorka porovnávacej literatúry, si prišla na krásnu grécku pláž oddýchnuť. Chce mať len pokoj a nechce sa nikým a ničím dať vyrušovať. Čo čert nechce zaujme ju krásna Nina (Dakota Johnson) a jej trojročná dcéra Elena - neposedné dieťa a matka túžiaca po zmysluplnejšom živote. V Nine vidí samú seba, a to ju viac znepokojí akoby si pripustila.

Pri čítaní predlohy som skonštatovala, že Temná dcéra je rozvláčnejšia, ako predošlé dejom nabité romány, ale rozprávačský talent sa Dcera3 resizespisovateľke uprieť nedá. Žiaľ, tá rozvláčnosť však prešla aj do filmu a bolo len na rozhodnutí Maggie Gyllenhaal, že s tým niečo urobí. Nestalo sa. Ku cti jej však slúži, že s citom vystihla ducha románu. Psychologická dráma odhaľuje dve tváre materstva a zamýšľa sa nad tým, kto je dobrý a zlý rodič. Veľa žien nájde zmysle svojho života v materstve, ale istá časť ho z rôznych príčin stratí. Niekto dokáže obetovať svoju kariéru, svoje sny a spokojnosť v manželstve, nieto nie. Úvaha, či obetovať kvôli deťom celý život a na staré kolená potom vyplakávať nad zničeným životom, je téma stále aktuálna a niet na ňu uspokojivá odpoveď.

Leda Caruso, vynikajúco ju hrá Olivia Coleman, je komplikovaná osobnosť – na jednej strane pôsobí ako vyrovnaná, ale i neurotická a nostalgická žena, na druhej ako škriepna, Dcera12 resizeneurotická bytosť, pre ktorú materské pudy nie sú samozrejmosťou. Nina je zasa v područí žiarlivého a vlastníckeho manžela a hysterické dieťa jej na šťastí nepridá. No je to oveľa jednoduchšia osobnosť ako Leda. Po menšom incidente, ktorý vyvolala neústupčivá Leda, sa rodina Niny s ňou spriatelí a obe ženy sa zblížia vďaka tomu, že nájde jej stratenú dcérku Elenu. Čím viac sa spoznávajú tým viac sa Lede vracajú spomienky na manželstvo, dve dcéry, Marthu a Bianku, a moment, keď kvôli láske a kariére na dlhší čas opustila rodinu. Mladú Ledu spoľahlivo zahrala Jessie Buckley a výrazne dokreslila jej charakter. Presvedčivo zdôraznila jej neústupčivosť, túžbu uspieť a takisto hlad po plnohodnotnom vzťahu, vrátane sexu, ktorý v manželstve nenaplnil jej predstavu. Prečo nakoniec jej veľká láska skrachovala, sa nedozvieme, Dcera6 resizefaktom je, že sa vrátila k deťom, ktoré jej, usudzujúc z telefonátov, zrejme odpustili. No neodpustila si sama, Trápi ju jej zlyhanie možno aj preto, že vie, že by to urobila znovu.

Dej plynie pomaly (stopáž je pridlhá), ženy sú si si každým dňom bližšie, Elena neustále fňuká za stratenou bábikou, Leda sa spriatelí so správcom penziónu Lylom (Ed Harris v epizódnej úlohe), Nina miluje svojho manžela, ale zvodom zrejme neodolá a Leda je stále nepokojnejšia. Spomienky sa nástojčivo vynárajú a privádzajú ju do zúfalstva, ktoré si potom kompenzuje v nezmyslenej zlosti, ba až krutosti. Nálady strieda ako aprílové počasie a zrejme to nebolo inak ani v mladosti. Dilema a odpoveď na otázku, či je dobrá alebo zlá matka sa strieda podľa nálady, no v konečnom dôsledku si vždy povie, že dobrá Dcera10 resizenebola v nijakom prípade. Odhalenie dvoch stránok rodičovstva a odvaha vypovedať aj o odvrátenej strane materstva, že rodičovské pudy nie sú u každej ženy samozrejmosť, bola odvaha a zároveň aj záslužný čin. Nie všetky zaužívané a stáročiami za samozrejmosť považované považovanie životné normy sú pravdivé. A nie je to dané len dnešnou dobou, len sa predtým o tom nehovorilo – bolo to jednoducho tabu.

Temná dcéra je komplikovaný príbeh ambicióznej, talentovanej a vzdelanej ženy, ktorá sa aj po rokoch neustále obviňuje zo zlyhania. Trpí preto, že sa rozhodla ako slobodný človek ísť za hlasom svojho srdca a v neposlednom rade nezahodiť svoje talent a budovať si kariéru, na ktorú mala všetky predpoklady. Je to hriech ? pýta sa komplikovane a zdĺhavo aj autorka, aj režisérka filmu. Tá má najväčší podiel na tom, že Dcera5 resizemnohých bude tento veľavravný a pálčivý príbeh chvíľami aj nudiť, mohla ho zhutniť a akcentovať len tie najdôležitejšie momenty. Nestalo sa a je to veľká škoda už aj pre reprezentatívne herecké obsadenie. Muži v príbehu nehrajú veľkú rolu. Mihne sa na malej ploche aj Ed Harris, Peter Sarsgaard, Paul Mescal a Jack Farthing. O to väčšiu plochu dostali ženy. Predovšetkým je to tvárna a spoľahlivá Olivia Coleman, ktorá zahrá všetko. Jej Leda je rapsodická, zlostná, zlá, ale aj osamotená, smutná, chápajúca a túžiaca po porozumení. Dakota Johnson, okrem toho, že je mimoriadne pekná, zahrala svoj part aj veľmi presvedčivo. Vynikajúco doplnila hereckú trojicu Jessie Buckley ako mladá Leda, ktorá s citom, presvedčivo a plasticky dokreslila charakter hlavnej hrdinky.

Dcera8 resizeAko prvotina je psychologická dráma Temná dcéra vcelku vydarený prepis románu známej spisovateľky. S krásami pláže a mora sa pekne pohrala aj kameramanka filmu Hélène Louvart. Mala čo snímať, no pritom nezabudla ani na detaily tvárí hlavných aktérov, akcentujúc ich pocity, chvíle radosti i nepokoja. Maggie Gyllenhaal mala zasa možnosť zhutniť a trochu dopracovať predlohu, napríklad odkiaľ sa z ničoho nič berie taká nepochopiteľná zloba v tejto podstate slušnej žene. Nepohrala sa s týmto motívom dostatočne ani autorka, ani režisérka, a je to „zakliate“ vo vzťahu Ledy s matkou, čo je v románe ako-tak jasné, vo filme len jednou vetou naznačené. Škoda, bolo by to zaujímavé a veľa by to vysvetľovalo. No aj napriek niektorým výhradám je Temná dcéra výrazným obohatením repertoáru, ale skôr pre náročnejších divákov.

Temny2 resizeTemná dcéra (The Lost Daughter), USA, Izrael, Veľká Británia, Grésko, 2021
Dĺžka: 121 minút
Režie: Maggie Gyllenhaal
Predloha: Elena Ferrante (kniha)
Scenár: Maggie Gyllenhaal
Kamera: Hélène Louvart
Hudba: Dickon Hinchliffe
Strih: Affonso Gonçalves
Scénografia: Inbal Weinberg, Christine Vlachos
Kostýmy: Edward K. Gibbon
Producenti: Maggie Gyllenhaal, Osnat Handelsman-Keren, Talia Kleinhendler, Charles Dorfman
Hrajú: Olivia Colman, Dakota Johnson, Peter Sarsgaard, Jessie Buckley, Paul Mescal, Oliver Jackson-Cohen, Ed Harris, Dagmara Dominczyk, Jack Farthing, Alba Rohrwacher, Panos Koronis, Nikos Poursanidis, Vassilis Koukalani 
Distribúcia: Netflix
Foto: Netflix a ČSFD cz.

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.