Láska a anarchia (Kärlek & Anarki/Love and Anarchy – TV seriál)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Anarch resizeObrazmi bláznovstva, veselej provokácie, okorenej výzvou šablónovitému svetu, s jeho minimálním zmyslom pre improvizáciu a kreativitu napríklad v umení životného štýlu, švédsky film a iste aj ostatné druhy umenia tradične veľmi nehýrili, aj keď tvorba Roya Anderssena (Holub, ktorý sedel na konári a premýšľa o živote, 2014) i povedzme Rubena Ostlunda (Štvorec, 2017) je v tomto obore výrazne inovatívna. Seriál Láska a anarchia sa síce šetrne, ale predsa len pohráva s ídeou bláznivej provokácie a nazýva ju honosne anarchia.

Základnú topografiu príbehu tvorí Štokholm a jedno knižné vydaveteľstvo. Prichádza doň oborníčka na digitalizáciu Sofie Rydman (Ida Engvoll, známa okrem iného aj z detektívneho seriálu Rebecka Martinsson). Okrem riaditeľa ju vítajú stohy kníh v archíve a napätá pozornost Anarch2 resizeosadenstva, obávajúceho sa radikálnych úsporných opatrení. Sofie má rodinu a žije sporiadaným životom až na malú neresť. Rada tajne masturbuje pri pornografických klipoch a úchytkom si výrazne uľavuje. Obvykle sa uchyľuje na toaletu, ale osudným sa jej stane tento pôžitok priamo na pracovnisku. Prichytí ju mladý ajťák Max ( debutant  Björn Mosten) a pohotovo nahrá na mobil. Vykúpiť sa môže obyčajným obedom. Max jej ponúkne veľkorysý delete a dokonca pripomenie, že ho treba vymazať aj z koša. Sofie je pohotová a mobil si požičia s tým, že na oplátku chlapec vykoná to, čo mu prikáže. Začína sa tak riskantná a vyzývavá hra, ktorá vrcholí na knižnom veletrhu. Sofie sa má na akomsi koktaili predstaviť najvýznamnejšej švédskej nakladateľke ako autorka a ponúknuť jej svoj nový román, Maxovi zase káže urobiť niečo, čo si všimne celý veletrh, alebo má nabúrať nudu kolektívneho obeda. Primieša teda do dezertu marihuanu a Anarch3 resizenásledná tlačovka, pri ktorej literárny riaditeľ Friedrich (Reine Brynolfsson) a PR manažerka Denise (Gizem Erdogan) predvedú netradičnú show. Čerstvá akvizičná investícia do vydavateľstva sa tak v nasledujúcom škandále kymáca v základoch.

Dôsledkom tejto provokačnej série je milostný vzťah Sofie a Maxa, bláznivý a toxický. Prejaví sa aj pri jeho návšteve rozvedenej a znovu vydatej matky. Otčim má narodeniny a Max jej autokratickým metódam vzdoruje plne v rámci novoobjavenej odvahy. Ku spoločnej fotografii s hosťami oslavy sa dostaví nahý. Obrat k vytriezveniu sa dostaví, Sofie usúdi, že už na dynamiku hry a hriešneho vzťahu nemá kapacitu. Jej manžel, filmový režisér má šancu dostať prácu v Londýne a chce tam odsťahovať rodinu. Sofie Anarch8 resizerýchle pochopí, že ju čaká rola domácej pani a rázne sa takémuto riešeniu postaví s čerstvou anarchistickou vervou.

S istým odstupom sa v pozadí tohoto „experimentu“ črtá karnevalový princíp degradácie a zosmiešnenia existujúcej spoločenskej situácie a jej reprezentantov vrátane Sofie. Jej dispozícia k neštandardnému správaniu je naznačená rodinne, otec rovnako nemá zábrany postupovať proti zaužívaným zvykom, čo demonštruje výstupom na oslave narodenín vnučky. Sofie vystupuje ako súčasť meštiackej morálky a životného štýlu, s jasne stanovenou sociálnou hierarchiou. I preto nie je nadšená, keď ju akási jej známa vidí pri fastfoodovom obede s Maxom, kdesi v nákupnom centre. Do literárneho sveta, vyžarujúceho akúsi starosvetskú dôstojnosť, vtrhne nielen digitalizácia fondov, ale aj nový Anarch7 resizevietor e kníh a streamovania textov, čo nielen autori, ale aj ich vydavatelia prijímajú s nevôľou. Tento „čelný“ náraz starých a nových pravidiel tvorcovia artikulujú s rezervou a ohľaduplne. Sústreďujú sa viac na mechanizmus bláznivej love story. Možno by sa pri väčšej odvahe nabrať na vidly pokryteckú spoločenskú korektnosť a skostnatelé meštiacke maniere, odohral i jasnejší spoločensko-kultúrny presah a obraz „anarchie“ by získal na váhe.

Čoho vlastne, akej stránky švédskej identity sa príbeh dotýka, pochopíme viac z knihy britského autora, žijúceho v Dánsku Michaela Bootha Almost Nearly Perfect People ( Takmer perfektní ľudia, 2014) s podtitulom Pravda o nordickom zázraku. Okrem iného sa zaujíma aj o vzájomné vnímanie severských národov. Švédov pokladajú Dáni za Anarch9 resizepedantov, posadnutých dodržiavaním pravidel, nemotorných, nedôverčivých a poslušných. Radi mlčia, ako kedysi poznamenala americká spisovateľka Susan Sontagová, ktorá žila vo Švédsku dvanásť rokov, „Ticho je švédska národná neresť.“ Táto kolektívna charakterová črta ústi do nechute voči konverzácii , kde by hrozilo riziko, že ktosi povie čosi, čo sa tomu druhému nepáči. Treba „ udržiavať peknú, zdvorilú atmosféru“. Kombinácia lutheránskych doktrín, vedúcich k umiernenosti, pokore, racionálnej férovosti a kolektívnemu úsiliu sa v švédskom prostredí kríži s vikingskou drsnosťou, odvahou až drzosťou. Možno aj v takejto kultúrnej deskripcii môžme sledovať dramatizované a personalizované tlaky a protitlaky tohoto seriálu, zápas demonštrujúci hodnoty a vzory, oslobodené od všeobecného diktátu spoločne zdieľanej poslušnosti a nechuti k radikálnym zmenám.

Anarch10 resizeDo švédského filmu sa takéto „infúzie“ provokácie a totálneho odhalenia, z času načas napustili. Do začínajúceho bergmanovského opusu z konca 50. rokov sa v 60. tych infiltrujú napríklad filmy Vilgota Sjomana, jeho Som zvedavá žlto (1968) a Som zvedavá modro (1968), a sporadicky nachádzajú spojencov. Je to súčasť tradície, ktorá umožňuje spolužitie a iste i synergiu kontrastných tendencií, klasizujúcich, pretrvávajúcich a tých, ktoré im vzdorujú. Ak by sme čosi podobné chceli pomenovať v našich kultúrnych vodách, asi by sme sa zapotili. Pláva sa tu iný štýl a platia iné rekordy.

Seriál bol nominovaný na švédsku cenu Kristallen v kategórii najlepší komediálny seriál.

Anarch6 resizeLáska a anarchia (Kärlek & Anarki/Love and Anarchy – TV seriál), Švédsko, 2020
Dĺžka: 3 h 56 min. (Minutáž: 26–34 min.)
Manažérka projektu: Lisa Langseth
Réžia: Lisa Langseth
Scenár: Alex Haridi, Amanda Högberg, Antonia Pyk, Lisa Langseth
Kamera: Ulf Brantås
Hudba: Kristian Selin Lidnes Andersen, Adam Nordén
Strih: Elin Pröjts, Henrik Källberg
Zvuk: Nicklas Lindh, Tom van Heesch, Per Sundström
Scénografia: Karin Myrenberg Faber
Masky: Daniela Mengarelli, Emelie Henriksson, Sara Hogg, Ingela Larsson
Kostýmy: Denise Östholm
Producenti: Frida Asp, Fatima Varhos
Hrajú: Ida Engvoll, Björn Mosten, Carla Sehn, Reine Brynolfsson, Gizem Erdogan, Björn Kjellman, Ruben Lopez, Johannes Bah Kuhnke, Elsa Agemalm Reiland, Disa Östrand, Ejke Blomberg, Lars Väringer, Yasmine Garbi, Lisette Pagler, Benjamin Shaps, Bengt C.W. Carlsson, Nova Waldfogel, Mira Eklund, Ludde Hagberg, Akar Karami, Malin Levanon, Karin Bertling, Pontus Djanaieff, Lena Endre, Suzanne Ernrup, Eva Gedin, Jessika Gedin, Cyril Hellman, Jacob Hirdwall, Johan Jonason, Olle Knape, Oskar Knape, David Lagercrantz, Stig Larsson, Stefan Lindberg, Camilla Läckberg, Karolina Ramqvist, Ala Riani, Fredrik Silbersky, Joel Valois, Lisa Langseth, Nathalie Söderqvist, Luzia Catomeris Medina, Polly Stjärne, Sinead Daly, Angela Kovács, Fredrik Hammar, Ulrika Teilus, Andreas Wijk, Erik Dahlin, Sebastian Morad Adegren
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.

 

 

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.