Posledný žoldnier (Le dernier mercenaire / The Last Mercenary)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Zoldnier resize„Jahňacie je von z mrazničky!“ znie správa, ktorá dorazí na mobil Richarda Brumérea (Jean-Claude Van Damme), legendárneho francúzskeho tajného agenta, práve vo chvíli, kedy zachraňuje syna ukrajinského oligarchu z pazúrov únoscov. Útočníci sú zväčša už zneškodnení, lenže zachránený mladík v panike vráža do všetkého, čo sa mu dostane do cesty... Zarazený prijatou správou agent sotva dokáže zabrániť tomu, aby si jeho „cudzí“ chránenec spôsobil ešte väčšiu fyzickú ujmu, než na akú sa vôbec zmohli jeho protivníci. Dokáže po tom všetkom ochrániť tiež svojho vlastného odcudzeného syna Archibalda (Samir Decazza) pred problémami, ktoré mu zrejme práve hrozia?

Kedysi dávno v temných 90. rokoch sa Dym, ako znela jeho špiónska prezývka, niekde stratil. Po krku mu totiž šli nielen nepriatelia, ale aj Zoldnier2 resizevlastní – vrátane majora Jouarda (Patrick Timsit), ktorému – samozrejme, kvôli ochrane krajiny - spal so ženou. V kritickej chvíli tak nemal inú možnosť, ako opustiť manželku aj malého syna. Výmenou za svoju mlčanlivosť v otázkach štátnych tajomstiev, mal následne Archie získať štátnu ochranu, diplomatickú imunitu aj mesačnú apanáž. Lenže prehnane snaživý byrokrat Alexandre Lazare (Alban Ivanov) po dlhých rokoch všetko zrušil vinou svojho manipulatívneho podriadeného na ministerstve Paula Lesueura (Eric Judor). Ten totiž Archibaldovu identitu aj s výhodami „predal“ arogantnému fanúšikovi Al Pacinovej Zjazvenej tváre - Simyonovi Novakovi (Nassim Lyes), ktorý by si rád užíval života mimo zákonom stanovených pravidiel. Richardovi tak nezostáva nič iné len pokúsiť sa Archiemu pomôcť s démonmi svojej špiónskej minulosti a popri tom skúsiť vyriešiť ich dlhoročnou odlúčenosťou spôsobený problematický vzťah. Kto vie, čo z toho bude pre nich oboch tým Zoldnier3 resizeťažším?

Jean-Claude Van Damme, ktorý svojho času Krvavým športom (1988) a ako Kickboxer (1989) prebral od Rockyho Balbou Sylvestra Stalloneho štafetu regulérnej hviezdy arénových bojových filmov, si vydobyl ešte väčšiu popularitu svojou legendárnou dvojrolou – Dvojitý zásah (1991) režiséra Sheldona Letticha. Tam útočil zo zeme, zo vzduchu aj spod vodnej hladiny (znalci trailerov z dávnych VHS spoločnosti Intersonic vedia) ako charakterovo protikladní bratia-dvojčatá herecky od seba odlíšení snáď len tým, že jeden mal vždy napomádované vlasy a druhý nosil zásadne len hodvábne slipy... Nemecký blockbusterový imigrant Roland Emmerich si vďaka nemu potvrdil svoje šance stať sa najväčším poameričteným tvorcom katastrofických filmov druhej polovice 90. rokov tým, že ho prizval v čiastočne robotickej podobe bojovať s Dolphom Lundgrenom v Univerzálnom vojakovi (1992). Zatiaľ, čo v úlohe bluesovo-melancholického Zoldnier4 resizeza peniaze loveného bezdomovca v Živom terči (1993) prilákal do Hollywoodu hongkongskú režisérsku legendu „krvavých baletov“ Johna Woo. Van Dammeovo cestovanie časom v réžií Petera Hyamsa ako Timecop (1994) si, zdá sa, obľúbili aj tí, ktorí ho nemali nikdy veľmi v láske. A na tomto mieste zoznam žánrovo „sviežejších“ položiek jeho filmografie na veľmi dlhú dobu končí...

Nebyť životopisne mystifikačnej festivalovej tragikomédie na francúzsky spôsob JCVD (2008) Mabrouka El Mechriho – kde jednak predviedol asi najvyčerpávajúcejší fyzický výkon svojej kariéry v rámci jediného dlhočizného nezostrihaného záberu, zároveň tiež efektne prerazil štvrtú stenu a neváhal osloviť publikum vlastnou, dojemne úprimnou desaťminútovou spoveďou, prípadne dabingovej úlohy nafrneného páva v animovanej dobrodružnej komédií Kung Fu Panda 2 (2011) a čisto nostalgického stvárnenia Zoldnier5 resizeantagonistu v druhom dieli Nezničiteľných (2012), pravdepodobne by si naňho už nik v tomto storočí ani nespomenul. Ale je tu stále s novoobjaveným zmyslom pre humor a v opäť francúzskom Poslednom žoldnierovi režiséra Davida Charhona zaňho úspešne hrajú aj vrásky, ktoré sa mu s vekom a životnými peripetiami vyryli do tváre, či hrča na hlave odmietajúca stále spľasnúť. Síce zaňho v akčných scénach dynamicky nasnímaných kameramanmi Thierrym Arbogastom a René-Pierreom Rouauxom vo svižnom rytme hitových piesní rôznych interpretov občas musí zaskočiť niekto mladší, dôkladne zakrývajúci tvár pod šiltovkou, roznožka mu ide ako nikdy pred tým. Rodná reč mu nerobí žiadne problémy, dokonca mu pomáha nájsť správne komediálne načasovanie. A ani to herectvo nie je tento raz úplne na zahodenie, keď nemusí ako „svaly z Bruselu“ so všetkými tými efektne preklepávanými Zoldnier8 resizeantagonistami bojovať tiež so svojím neskrotiteľným prízvukom.

Scenár Davida Charhona a Ismaëla Sy Savané necháva ústrednú hereckú hviezdu stať sa súčasťou väčšieho týmu charakterovo rôznorodých postáv. Nie je to typický „vandammeovský“ akčný film, ale skôr dôkladne „neamerická“ komédia, kde každá rana, každý jeho chvat pokorne slúži slapstickému humoru vždy, keď si to dej vyžaduje. Motív zámeny identity ženie dej vpred v rokmi, ak nie desaťročiami preverených zápletkách. Nijako zvlášť neprekvapí, ani nič inovatívne do svojho žánru neprinesie. Dovolí však divákovi nostalgicky si zaspomínať na časy, keď sa vo vždy atraktívnych francúzskych kulisách pri riešení podobne ľahkovážne stvárnených, prekombinovaných životných Zoldnier11 resizekatastrof, premávali napríklad Louis de Funès, Jean-Paul Belmondo alebo Pierre Richard.

Posledný žoldnier stojí na hrane medzi jemne parodickým špionážnym dobrodružstvom a komediálnou fraškou so všetkými plusmi aj mínusmi, ktoré to spravidla prináša. Sledu komických situácií dominuje v prvom rade príjemná bezstarostnosť a fakt, že divák sa zvrat od zvratu – bez toho, žeby dej nutne potreboval dávať nejaký zmysel – ani nemá kedy sa začať nudiť. Nik z obsadenia sa spomínaným hereckým ikonám svojimi kvalitami nedokáže rovnať. To však nevadí. Ako čisto žánrové figúrky rozohrávajúce vlastnou absurdnou povahou rôzne dej komplikujúce podzápletky, si dokážu získať sympatie diváka už len svojím často osobitým výzorom. A pokiaľ ide o Jean-Claudea, jeho prítomnosť v Poslednom žoldnierovi určite poteší nejedného diváka, ktorý na jeho krkolomných fyzických kreáciách vyrastal – aj to, že ešte stále žije a dobre sa mu darí...

Zoldnier9 resizePosledný žoldnier (Le dernier mercenaire/The Last Mercenary/, Francúzsko, 2021
Dĺžka: 110 minút
Réžia: David Charhon
Scenár: David Charhon, Ismaël Sy Savané
Kamera: Thierry Arbogast
Strih: Yann Malcor
Kostýmy: Emmanuelle Youchnovski
Producenti: Olias Barco, David Charhon, Jean-Charles Lévy, Nicolas Manuel
Hrajú: Jean-Claude Van Damme, Valérie Kaprisky, Miou-Miou, Ouidad Elma, Eric Judor, Patrick Timsit, Assa Sylla, Alban Ivanov, Michel Crémadès, Alexej Gorbunov, Nassim Si Ahmed, Rocco Narva, Samir Decazza, Djimo (méně)
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.