In the Earth

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

In resizeBen Wheatley patrí medzi najzaujímavejších a najkultovejších (nielen) britských tvorcov súčasnosti. V roku 2011 šokoval festivalové publikum sektárskym hororom a zároveň drámou o nájomnom zabijakovi s názvom Zoznam smrti, hororovými prvkami oplývala aj historická dráma Polev Anglicku. Hviezdne obsadenie malo sci-fi odohrávajúce sa v obrovskom obytnom komplexe High Rise a podobne obsadená slávnymi menami bola aj jeho adaptácia románu Daphne Du Maurier Rebeka z minulého roku. Zdá sa tak, že Wheatley sa na striedačku, ako mu postupne rastie medzinárodná reputácia, venuje ako komerčnejšie ladeným, tak výsostne autorským nízkorozpočtovým projektom. Po „netflixovskej“ vysokorozpočtovej Rebeke, s bohatými kostýmami a úchvatnou výpravou, tak nastal čas opäť na niečo menšie, šokujúcejšie a experimentálnejšie. A všetky tieto kritériá spĺňa jeho tohtoročná novinka s názvom In the Earth. Po nej by mal režisér nakrútiť prekvapivo prvýkrát v kariére blockbuster, pokračovanie oceánskeho hororu Meg v americko-čínskej produkcii.

In the Earth je komornou drámou, zároveň ale aj trilerom a postupom času aj hororom odohrávajúcim sa vnútri jedného lesa vo Veľkej Británii. In2 resizeSprostredkovane sa z úst niekoľko málo postáv sujetu dozvedáme, že vo svete sa rozšírila nebezpečná pandémia, čím Wheatley explicitne odkazuje na aktuálnu realitu. Tým však spojitosť s koronavírusom končí a príbeh začína vstupom dvoch hlavných protagonistov do lesa žiť vlastným životom. Ide o Martina, vedca z mesta a Almu, správkyňu parku. Tí sa vydávajú do lesov na obchôdzku a kontrolu prístrojov. Nie sú však jedinými profesionálnymi pracovníkmi na tomto území, každý však bude mať na podivné udalosti odohrávajúce sa v prírodnom prostredí vlastný názor, a tak konfrontácie nenechajú na seba dlho čakať. Už vzťah medzi Martinom a Almou sa ukazuje byť ako problematický, Martin je totiž podľa vlastných slov mestský typ a bez pomoci praktickejšej kolegyne by si nepostavil ani stan.

Prekvapivo podobne vtipné bonmoty sa ukazujú byť v závere kúskami tvoriacimi myšlienkový oblúk celého filmu. Wheatley má celkom jasno v In3 resizetom, o čom chce rozprávať, aj ako chce reflektovať dnešnú urbanistickú spoločnosť, jeho film však ani zďaleka nie je pre každého. Martin aj Alma sa začínajú stretávať s osobami, ktoré nemajú ďaleko k násilným riešeniam situácií a režisér nemá problém zdroj každého fyzického utrpenia aj explicitne ukázať na plátne/obrazovke. V istých momentoch sa inšpiruje v subžánri slasheru, dôležitejšia je však preňho mystická mytológia krížiaca sa s najmodernejšími vedeckými metódami výskumu našej planéty. Postavy sa musia konfrontovať s neviditeľnými, ale prístrojmi zaznamenateľnými nadprirodzenými silami pôsobiacimi v miestnom lese a jednou z odpovedí na nevysvetliteľné by mohli byť aj knižné záznamy zo 17. storočia.

In the Earth každou minútou po tom, čo postavy stretávajú istého staršieho pána tváriaceho sa ako ich záchranca, poriadne graduje, až do In4 resizevyhroteného finále. V ňom sa však ukazuje mierne problematicky rozvinutý konfrontačný vzťah vedy s folkovými mytológiami a samotná pointa môže na mnohých divákov pôsobiť príliš vlažne. Najmä v spojitosti s vyhrotenými emóciami predošlých desiatok minút. Nemusíte sa však obávať, príbeh vypointovaný v skutočnosti rozhodne je, len nejde o klasický šokujúci twist, to iba hlavné postavy v závere pomerne netradičným spôsobom vyriešia svoju dramatickú potrebu.

Wheatley si dáva záležať, aby jeho novinka pôsobila skutočne autorským dojmom a obohacuje monotónne zábery lesa o mnohé vizuálne koláže a rapidmontáže, ktoré však nie sú prvoplánové, ale ich využitie je v deji jasne motivované. Môžeme tak vďaka nim onálepkovať film ako dielo sebestredného autora, túžiaceho po šokantnosti za každú cenu, ale nebolo by to spravodlivé. Mimochodom už kvôli In5 resizefaktu, že jeho predposledný film bol obrovskou produkciou, sa niet čo diviť, že tentokrát „uletel“ možno ešte viac než obvykle.

In the Earth boduje aj po hereckej stránke, v hlavných úlohách sa predstavili známe tváre, ako Joel Fry a Hayley Squires. Zámerne ide o ten typ hercov, ktorých mená nepoznáte, ale viete, že ste ich už viackrát „niekde“ videli. Frya napríklad v Game of Thrones alebo Cruelle, Squires v Ja, Daniel Blake či Krásnych nových šatách. In the Earth je pomerne netradičný príspevok do subžánru prírodného hororu (spomeňme napríklad nedávny, relatívne podobný britský Rituál), má svojskú atmosféru podobajúcu sa máločomu v rámci konkurencie. Tým pádom rozhodne nesadne každému, čo treba však chápať viac ako recenzentský kompliment než kritiku.

In the Earth, Veľká Británia, 2021
Dĺžka: 100 minút
Réžia: Ben Wheatley
Scenár: Ben Wheatley
Kamera: Nick Gillespie
Hudba: Clint Mansell
Produkcia: Andrew Starke, Tom Quinn
Hrajú: Hayley Squires, Joel Fry, Reece Shearsmith, Ellora Torchia, Mark Monero
Distribúcia: Hulu
Foto: Hulu

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.