Vedúca katedry (The Chair, TV seriál)
Vedúcou katedry na prestížnej univerzite sa po prvýkrát stala žena. Ba čo viac, „woman of color“. Sandra Oh sa v novom pôvodnom seriáli streamovacej spoločnosti Netflix snaží splniť závratné požiadavky a vysoké očakávania vedenia v rámci nepopulárneho anglického odboru. Herečke, známej vďaka postave doktorky z Kliniky Grace či seriálu Na muške, v tejto dramedy sekundujú aj Jay Duplass, Bob Balaban, Holland Taylor či David Morse.
Vedúca katedry rozvíja niekoľko naozaj zaujímavých a dôležitých tém. Svet akademickej obce a všetky témy s ním spojené. Starnutie, sexizmus či komplexnosť generácie, ktorú najlepšie vystihuje slovné spojenie „cancelled culture“. Práve táto zaniknutá kultúra je najrýchlejším spôsobom, ako minimalizovať výzvu vyplývajúcu z odlišností v činnosti a v názore človeka. Seriál tiež skúma zložité rodinné témy ako transrasovú adopciu, jazykovú bariéru i to, aké je to byť pracujúcou matkou a ženou.
Aj keď každá zo šiestich epizód seriálu má len niečo okolo tridsiatich minút, Vedúca katedry nevytvára dojem, že ide o klasický sitcom. Príbeh v jednotlivých častiach sa neustále vyvíja, napreduje a vytvára pútavý komplexný príbeh. Je jedno či seriál sledujeme v celku alebo po kúskoch. Separátne, ale aj všetky časti spolu, rozoberajú niekoľko zaujímavých tematických okruhov typických pre akademickú pôdu prakticky kdekoľvek na svete. Jednou z nich je starnutie pedagogického zboru veteránov. Tí kvôli obrovskej generačnej medzere stratili pozornosť a záujem zo strany študentov. Oproti ním stojí mladá generácia žiakmi obľúbených profesorov. Ich snahou je vyučovať tvorivým a interaktívnym spôsobom a vytvoriť tak najlepšie miesto pre vyučenie mladej generácie. Medzi týmito dvoma diametrálne odlišnými skupinami stojí práve vedúca katedry v podaní Sandra Oh. Profesorka sa urputne snaží vytvárať prechodný most medzi týmito dvoma svetmi. Snaží sa byť za dobré s každým a zachovať si politický balans tak, aby žiadnu zo súperiacich skupín nerozoštvala proti inej alebo proti sebe. Napokon však pochopí, že tadiaľto cesta rozhodne nevedie. A to je iba zlomok z roztrúseného puzzle, ktoré musí mladá profesorka držať pokope.
Zmätok vládnuci v jej profesionálnom živote zohráva pomerne podstatnú časť aj jej súkromného života. V tom jej najväčšie problémy spôsobuje jej adoptívna dcéra. Práve ona je zdrojom sladko-trpkej rodinnej tragikomédie, a zároveň zjemňuje charaktery niekoľkých postáv. Toto nadpriemerne inteligentné dieťa ich podnecuje k tomu, aby v sebe objavili svoje sympatickejšie verzie. Navyše, jednotlivé postavy v nás vyvolávajú pocit, že ide o bežné postavy v našom živote. Ktorý z nás nejakú buď veľmi dobre pozná, alebo ich minimálne má vo svojom okolí. Mladá ambiciózna žena, ktorá rezignuje nad nefungujúcou katedrou. Vyhorená starnúca profesorka, ktorá je vedením školy nedocenená a odsunutá do pivničného kabinetu. Stroskotanec, ktorý tragicky prišiel o svoju rodinu a utápa sa vo fľaši dobrého alkoholu s jointom v ruke. V týchto pohnutých časoch, keď budúcnosť katedry visí doslova na vlásku, sa cítia maximálne neistí, no musia udržať pokope svoju životnú i profesionálnu situáciu. Niekedy tak robia v zásade so svojimi osobnými hodnotami, no inokedy z nich čo-to povolia a nechávajú sa unášať davom.
Maximálna autentickosť postáv je vždy zásluhou pútavých a pôsobivých dialógov. Tie sú preplnené situačným humorom, ktorý sa vždy preklenie do väčšinou trpkej pravdy. Jednotlivé rozhovory sú síce svižné, no medzi riadkami v sebe zahŕňajú množstvo sociálnych komentárov. Tvorcovia tak postupne vytvárajú vyhrotené situácie prinášajúce potrebné emócie. Čo však z dialógov často nevyčítame, sú niektoré konania jednotlivých postáv. V niektorých momentoch by sa nám tak zišlo možno o trošku viac kontextu. Konzekvencie konania postáv tak dostávajú omnoho väčší priestor než samotný kontext. Často ani len nevieme, prečo konali tak, ako konali. Je jasné, že je to efektívna skratka ako dospieť do nejakého záveru. Avšak, mohlo by to byť spracované s rovnakou relevanciou a efektom, ale s dodatočným vysvetlením, prečo tak konali.
Je zaujímavé sledovať Sandru Oh, ako prepláva celou svojou funkciou na tak krátkom časovom priestore. Je prvou ženou a farebnou predsedníčkou oddelenia angličtiny na univerzite a my pozorne sledujeme, s čím všetkým sa musí prejsť, aby ju vôbec niekto začal brať vážne. Snaží sa udržať nažive svoj anglický department a uspieť vo výzvach, do ktorých je neustále tlačená. Na katedre jej v podstate dali do ruky tikajúcu bombu, aby keď sa anglický kabinet rozpadne, mala ho na starosti ona, lebo je žena. Osciluje nielen medzi problémami v profesionálnom, ale aj osobnom živote, pričom tieto dva svety sa vždy prirodzene preplietajú. Má ešte právo prežiť romantiku v strednom veku s kolegom Billom bez toho, aby ju to diskreditovalo a ublížilo jej už beztak problematickému vzťahu s dcérou? Nájde cestu k svojej rebelujúcej adoptívnej dcére? podarí sa jej skĺbiť kariéru s materstvom aj napriek tomu, že je slobodná matka?
Vedúca katedry (The Chair, TV seriál), USA, 2021
Dĺžka: 3 h (Minutáž: 30 min)
Manažér projektu: Amanda Peet
Réžia: Daniel Gray Longino
Scenár: Amanda Peet, Annie Wyman
Kamera: Jim Frohna
Hudba: Stephanie Economou
Strih: Jay Deuby
Scénografia: Grace Alie, Ali Rubinfeld
Masky: Rachel Geary
Hrajú: Sandra Oh, Holland Taylor, Bob Balaban, Jay Duplass, David Morse, Nana Mensah, Mallory Low, Marcia DeBonis, Ron Crawford, Everly Carganilla, Bob Stephenson, David Duchovny a ďalší
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.