Nevina (El inocente, TV seriál)
Španielsky režisér a scenárista Oriol Paulo sa v poslednej dekáde vyprofiloval ako špecialista na mysteriózne trilery okorenené prekvapivou pointou. V tomto smere, bez preháňania, je v rámci európskej kinematografii absolútnou špičkou a niet divu, že jeho filmy sa stali postupne známymi a vyhľadávanými po celom svete, nevynímajúc Slovensko. A to dokonca aj bez toho, aby ich niektorý z distribútorov zaradil do plánov premiér. Možno sa to ale zmení po jeho seriálovej novinke s názvom Nevina, ktorá mala tento rok premiéru na streamovacom kanáli Netflix a ktorá si ihneď vyslúžila povesť nesmierne kvalitného diela s kultovým potenciálom.
Vráťme sa však ešte na chvíľu k Paulovej kariére, pretože Nevina má so svojimi predchodcami množstvo styčných prvkov a zároveň by bola škoda, ak sa rozhodnete pozrieť celú osemdielnu sériu, nezoznámiť sa postupne aj s nimi. Oriol Paulo režijne debutoval mysterióznou detektívkou Telo v roku 2012, kde policajný vyšetrovateľ začne pátrať po tele, ktoré záhadne zmizlo z márnice. V trileri Contratiempo je úspešný mladý podnikateľ obvinený z vraždy svojej milenky a najíma si pre svoju zdanlivo neriešiteľnú obhajobu skúsenú právničku. V Záhadnej búrke z roku 2018 si vyskúšal aj komplikované hrátky s časovými paradoxmi, v jadre príbehu je však opäť vražda a jej vyšetrovanie. Každá snímka končí šokujúcim záverom a podobný charakter majú aj ďalšie dva Paulove scenáre, Oči Júlie a Únos, tie však napísal pre iných režisérov.
Nevina je v rámci Paulovej kariéry jeho najambicióznejším dielom. Po prvé sa na ploche ôsmich epizód, venovaných tragickému životu tridsiatnika Matea Vidala a jeho manželky Olivie, môže vyjadriť obšírnejšie k viacerým témam než v celovečerných filmoch, po druhé seriálový pôdorys rozprávania sa ukazuje byť najvhodnejšou voľbou pre jeho obľúbený mozaikovitý štýl výstavby sujetu. Nevina nás v prvej epizóde v úvodnej flashbackovej rapidmontáži v krátkosti zoznamuje s niekoľkými rokmi v Mateovom živote. Po nešťastnom zabití kamaráta si musí ísť odsedieť štyri roky do väznice, medzičasom mu pri automobilovej nehode umierajú rodičia, brat podľahne mŕtvici, zoznamuje sa so svojou životnou láskou a po odsedení si trestu nastupuje do bratovej právnickej firmy. Má teda obrovské šťastie, napriek záznamu v registri trestov si žije výrazne nad pomery v luxusnom byte, má krásnu ženu a spoločne očakávajú potomka. Jedného dňa však Isabela odchádza na služobnú cestu do Berlína a niekoľko správ z jej mobilu mu prevráti život naruby. Postupne odhaľuje desivú pravdu o manželkinej minulosti a je nútený vrátiť sa aj k tzv. kostlivcom v skrini vlastnej minulosti. Dodajme, že seriál z produkcie Netflixu bol nakrútený na motívy románu Harlana Cobena, napriek tomu výsledok pôsobí ako rýdze Paulovo autorské dielo.
To, čím Nevina ihneď zaujme, je premyslený spôsob dávkovania informácií. Príbeh založený na mnohých dejových zvratoch nám v úvode každej epizódy predstavuje krátky profil jedného z dôležitých protagonistov (či antagonistov) série. Určitá časť dielu sa teda vždy zameriava na jednu z množstva postáv deja, avšak nie je výhradne venovaná iba jej dejovej línii. Zámerom je ukázať niektoré udalosti fabuly z novej perspektívy. Logicky sme tak svedkami množstva flashbackov a opätovných rýchlych návratov do súčasného diania. Napriek tomu Nevina nikdy nepôsobí zmätočne, v každom momente a po každom zvrate ma pozorný divák v príbehu jasno a ak by sa občas stratil, tak si môže byť istý, že ho v ďalších epizódach bude čakať priebežné zhrnutie deja vďaka rozprávaniu ďalšej postavy a jej vnímania celkovej situácie. Iste, určitá časť publika môže pociťovať tento spôsob dávkovania informácií za repetetívny, je však motivovaný tým, že každá epizóda má vždy svoju novú hlavnú postavu.
Ak budeme cielene hľadať nedostatky, tak tie budeme nachádzať predovšetkým v časopriestorovej kauzálnej logike, niektoré scény sú takpovediac pritiahnuté za vlasy a nie je príliš jasné, ako by sa tá ktorá udalosť mohla v skutočnosti odohrať presne tak, ako je ukázaná na obrazovke. Problémom môže byť aj široký rozsah informácií. Častokrát toho vieme vopred oveľa viac, než napríklad ústredná vyšetrovateľka prípadu Lorenza Ortis a prekvapenie tak neprichádza spoločne s jej spojením si viacerých súvislostí do jedného celku. Ide však o problém čisto subjektívneho charakteru, sledovanie jej krokov a spájanie si určitej časti mozaiky divákovi dávno známej skutočnosti môže taktiež prinášať divácke potešenie. Scenár však stále ponúka dostatočný počet prekvapivých momentov a zvratov poskytujúcich úplne nový pohľad na celkový obrázok, vrátane záverečnej pointy. Najväčším kladom celého projektu je zrejme absolútne uzavretie všetkých dejových línií, zodpovedanie všetkých položených otázok a niekoľko momentov katarzie. Záverečný dovetok, tak trochu v sentimentálnom štýle „neslávne preslávenej“ záverečnej minúty Spielbergovho Minority Report, ale, našťastie.,neuzatvára všetko dokonale harmonicky.
Nevina je polemikou nad podstatou a povahou pojmu explicitne obsiahnutom v samotnom názve, ďalej sa zamýšľa nad povahou páchaného násilia, ako voči ženám, tak vo všeobecnosti. S tým je implicitne spojená aj slasť z opojenia mocou a dielo sa snaží poukázať aj na komplikovanosťou uskutočnenia nových životných začiatkov a vysokej ceny, akú musíme platiť aj za svoje menšie, neúmyselne páchané hriechy. Utrpenie a radosť nie sú totiž v živote každého človeka zastúpené rovnomerne, o čom postavy Neviny vedia svoje a o to viac za tie ostrovy šťastia šťastnejšej budúcnosti bojujú.
Nevina (El inocente,TV seriál), Španielsko, 2021
Dĺžka: 7 h 47 min. (Minutáž: 50–71 min.)
Manažéri projektu: Oriol Paulo, Jordi Vallejo
Réžia: Oriol Paulo
Predloha: Harlan Coben (kniha)
Scenár: Oriol Paulo, Jordi Vallejo, Guillem Clua
Kamera: Bernat Bosch
Hudba: Fernando Velázquez
Strih: Guillermo de la Cal
Zvuk: Laura Díez Mora
Scénografia: Sylvia Steinbrecht, Gina Bernadó Muntané
Kostýmy: Miguel Cervera
Hrajú: Mario Casas, Aura Garrido, Alexandra Jiménez, José Coronado, Martina Gusmán, Juana Acosta, Susi Sánchez, Gonzalo de Castro, Ana Wagener, Anna Alarcón, Miki Esparbé, Josean Bengoetxea, Santi Pons, Oriol Vila, Mima Riera, Jordi Coll, Frank Feys, Victor Solé, Gary Antho-ny Stennette, Alejandro Albarracín, Ariadna Cabrol, Mireia Vilapuig, Cocó Salvador, Eudald Font, Pedro Hernández, Arnau Casanovas, Elena Vilaplana, Marc Rodríguez, Zoe Arnao, David Vert, Miquel Sitjar, Marc Barbena, Javier Beltrán, Òscar Intente, Asia Ortega, Isabel Rocatti, Isaac Al-cayde, Joan Sureda, Tània Sàrrias, Carlus Fàbrega, Toni Climent, Albert Pérez, Aleida Torrent
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.