Čierny medveď (Black Bear)
Obľúbená recenzentská fráza „radšej si vopred o filme nič nezisťujte“ pôsobí možno dnes už ako lacná výhovorka autorov textov a zaužívané klišé, každopádne častokrát ide o strohý fakt a recenzent tak v skutočnosti robí potencionálnemu divákovi prospešnú službu a nie medvediu, i keď o medveďa tentokrát aj v skutočnosti pôjde. To je aj prípad americkej nezávislej drámy Čierny medveď Lawrencea Michaela Levina, v súčasnosti dostupnej na HBO GO. Čierny medveď totiž od začiatku klame telom a diváka vôbec nepripravuje na to, čo ho v druhej polovici čaká.
Dá sa však predpokladať, že bez informácie o zásadnom zvrate sa množstvo článkov o tomto filme skrátka nezaobíde a áno, nie je vôbec jednoduché o ňom písať bez spoilerov. Nejde tu totiž o klasický prvý bod obratu, ktorý vídavame niekde v štvrtine deja a určuje nám, o čom film bude a je tak legitímne ho spomenúť. V tomto prípade ide skôr o scenáristické prekvapenie v polovici stopáže, hodné postmoderných majstrov artovej kinematografie typu Charlie Kaufman alebo David Lynch.
V expozícii snímky sú nám predstavené tri hlavné postavy príbehu, muzikant Gabe, jeho krásna tehotná manželka a bývalá tanečníčka Blair a ich nová návšteva, mladá režisérka nezávislých umeleckých filmov Allison. Tá prichádza do domu manželov situovaného uprostred lesov a na brehu malého jazera. Víkendová idyla sa tak môže začať, ale ako to už v konverzačných vzťahových drámach chodí, netrvá príliš dlho a na rad prichádza odkrývanie krutej pravdy o vzájomných citoch, názorových nezhodách a, samozrejme, o tom, kto sa chce s kým v skutočnosti vyspať. Témy ich rozhovorov odrážajú aktuálne spoločenské témy a pôsobia tak možno na prvý pohľad prvoplánovo, ďalší vývoj filmu však ukáže, že ich funkciou nie je explicitne vyjadrovať prostredníctvom postáv názory tvorcov na spoločenskú klímu. Jedným z najpozitívnejších zistení po skončení snímky je fakt, že jej témy sa odkrývajú pred divákom postupne. Veci, nad ktorými budete možno ešte dlho po záverečných titulkoch premýšľať, taktiež nepatria v kinematografii medzi príliš frekventované. Ide skôr (okrem iného) o úprimné nahliadnutie do mysle umelca a spôsobu, akým chce vyjadriť vlastné názory a pocity zo sveta okolo seba. Tomu je potom podriadená aj samotná, atypická štruktúra samotného diela.
V súvislosti v Čiernym medveďom sa hovorí predovšetkým o skvelom výkone predstaviteľky Allison, známej herečky Aubrey Plaza (Scott Pilgrim proti zvyšku sveta, Detská hra). Je pravda, že do svojej postavy dáva všetok svoj talent, príliš za ňou nezaostávajú ale ani Sarah Gadon ako Blair a Christopher Abbott ako Gabe. Všetky tri hlavné postavy však častokrát podliehajú vlastným negatívnym emóciám a nemajú problém ich naplno predviesť aj pred kamerou. Neželaným výsledkom môže byť aj strata ich sympatií u diváka a následného odmietnutia filmu, pretože skrátka niet komu fandiť. Spomínaná druhá polovica však začne robiť významné rošády a aj divák sa začne viac zameriavať na iné veci, než iba citové výjavy emocionálne nevyrovnaných umelcov s neschopnosťou prijať iný názor ako ten vlastný. Napríklad si určite začne všímať aj dialógy a rôzne bonmoty nových vedľajších postáv.
Potencionálny kameň úrazu však bude u mnohých predstavovať problematické zodpovedanie otázky, na čo v skutočnosti počas predchádzajúcej hodiny a trištvrte vlastne pozerali. Hľadanie kľúča k otvoreniu zmyslu takmer až experimentálneho diela bude nutne viesť k odpovedi, že tých kľúčov je skrátka viac a počet interpretácií sa môže rovnať počtu divákov, ktorí film videli. Na druhej strane takýto prístup bezpochyby mnohým sústredeným divákom prinesie dostatočný stimul na premýšľanie a k filmu sa budú radi vracať. Minimálne kvôli túžbe spojiť si množstvo ďalších, zdanlivo nepodstatných maličkostí do celkového obrazu. Dovetok posúva Čierneho medveďa ešte do ďalšej interpretačnej roviny a na záver nebude od veci skonštatovať, že aj vďaka nemu si ho najviac vychutnajú umelci pracujúci vo filmovej (ale aj divadelnej či literárnej) branži.
Čierny (Black Bear), USA, 2020
Dĺžka: 104 minút (Alternativne: 101 minút)
Réžia: Lawrence Michael Levine
Scenár: Lawrence Michael Levine
Kamera: Robert Leitzell
Hudba: Bryan Scary, Giulio Carmassi
Strih: Matthew L. Weiss
Scénografie: Tracy Dishman
Kostýmy: Allison Pearce
Producenti: Jonathan Blitstein, Richard J. Bosner, Julie Christeas, Marina Grasic, Sophia Takal
Hrajú: Aubrey Plaza, Sarah Gadon, Christopher Abbott, Lindsay Burdge, Alexander Koch, Jenni-fer Kim, Shannon Patricia O'Neill, Paola Lázaro, Grantham Coleman
Distribúcia: HBO GO
Foto: ČSFD cz.