Iba zver (Seules les bêtes/Only the Animals)
Dva roky stará francúzska snímka Iba zver je v súčasnosti k dispozícii na streamovacej službe HBO Go a poteší predovšetkým milovníkov obľúbených filmových mozaík prelomu starého a nového tisícročia, ako Babel, Amores perros – Láska je kurva či Crash. Režisér a scenárista Dominik Moll by sa asi príliš pri otázke, kde sa pri tvorbe filmu Iba zver inšpiroval, nevykrúcal a priznal by, že predobrazom mu boli diela autorskej dvojice Alejandro Gonzáles Iňárittu a Guillermo Arriaga. Štruktúrou má asi najbližšie k Amores perros (príbehy radené za seba s niekoľkými okamžikmi prepojenia), čo sa týka ústredných tém a náhodných prepojení udalostí na globálnej úrovni zase k Babel.
Sledujeme osudy viacerých postáv na francúzskom vidieku a zároveň aj v meste Abidžan v africkom štáte Pobrežie slonoviny. Film sa delí na päť kapitol a počas nich sledujeme vývoj nešťastných udalostí prostredníctvom jednej z viacerých hlavných postáv. V niektorých okamihoch tak vidíme niektoré scény z iného uhla pohľadu a postupne sa nám pred očami skladá pomerne smutná mozaika príbehu, na ktorého začiatku bolo zmiznutie ženy v strednom veku.
Tou ženou je Evelyne, ktorá si začne milostný románik so mladou servírkou Mairon. Pekná mladá žena sa zase stane objektom túžby miestneho chlapíka Michela, i keď okolnosti vývinu ich „vzťahu“ sú zdrojom prekvapení predovšetkým v druhej polovici snímky, keď sa značne mení atmosféra a môžete nadobudnúť pocit, že ste zrazu začali sledovať úplne iný film. Do hry sa zapája aj africký tínedžer Armando, ktorého najmocnejšou zbraňou je pripojenie na internet. Aj to však stačí, aby svojimi neuváženými činmi prispel k až antickej tragickosti celkovej mozaiky. V prvej hodine však môžeme za hlavnú postavu označiť Michelovu manželku, stále príťažlivú sociálnu pracovníčku Laure. Obaja sú vo svojom manželstve apatickí a príliš sa nestarajú o prípadné nevery svojho životného druha. Laure rieši manželskú nudu v náručí jedného zo svojich klientov, Josepha. Krátko po začiatku je práve on tou osobou, ktorá začne prinášať do záhady zmiznutia Evelyne trochu svetla. V dráme vystupuje ešte viacero nie príliš dôležitých vedľajších postáv, ale napríklad bez Armandovej kamarátky z Abidžanu by bolo celé puzzle nekompletné.
Napriek košatosti zápletky a rozmiestneniu deja na dva kontinenty pôsobí Iba zver pomerne komorným dojmom. Môže za to sústredenosť réžie na hlavnú postavu každej kapitoly, ďalej strohý zasnežený francúzsky vidiek a pomerne fádne exteriéry a interiéry nemodernej štvrte Abidžanu. Rozhodne nejde o výčitku, k tomuto záveru prichádzame najmä pri porovnaní s vyššie spomínanými drahšími produkciami. Sústredenosť na postavy dá vyniknúť takmer všetkým hercom, v tomto smere ale najviac zaujme asi skúsený Denis Ménochet (Striedavá starostlivosť, Vládca Paríža). Možno je to aj tým, že jeho neustále „četujúci“ Michele vďaka tejto činnosti umožňuje kamere snímať jeho tvár často v detailoch. Vďaka jeho výkonu sa do istej miery prekrýva aj menšia uveriteľnosť jeho dejovej línie. I keď iba z hľadiska uvedomelého, moderného človeka, každodenná skúsenosť z reálneho života prináša rôzne, málo pochopiteľné zážitky a informácie.
Prostredníctvom Michela sa dostávame aj k samotným témam umelecky ambiciózneho diela. Náhoda je jednou z nich, a to nielen v tomto filme, ale takmer v každej mozaikovitej štruktúre. Vo svete, kde je všetko so všetkým prepojené, navyše pôsobia náhody skôr ako logické dôsledky paralelne sa odvíjajúcich osudov ľudí a ich činov. Ústrednou témou a vlastne aj dominantou filmu je klamstvo a nevera. Tie predstavujú pre postavy únik pred nie príliš prívetivou skutočnosťou ich súčasných životov. Prinášajú však iba dočasné riešenie situácie a uvoľnenie napätia, z dlhodobého hľadiska však problémy naopak ešte exponencionálne navyšujú. Iba zver sa snaží zapojením moderných technológií do každodenného života pôsobiť, možno trochu nasilu, výsostne moderne, zároveň však prináša pohľad na zaostalé kúty sveta a ani obraz Francúzska nie je príliš lichotivý. Moll si zobral na plecia, našťastie, len toľko, koľko bol schopný uniesť a výsledkom je myšlienkovo aj dramaturgicky konzistentný film. Môže sa však stať, že jeho spomínaným náhodám proste neuveríte a neprijmete ich za jednu z tém snímky, ale budete ich vnímať skôr len ako barličku pre ďalší vývin deja smerujúceho tentokrát snáď až k prehnane nepravdepodobnému dodatku. Ide tak najmä o prístup diváka a jeho vôľu akceptovať tento autorský zámer.
Iba zver (Seules les bêtes/Only the Animals), Francúzsko, Nemecko, 2019
Dĺžka: 116 minút
Réžia: Dominik Moll
Scenár: Dominik Moll, Gilles Marchand
Kamera: Patrick Ghiringhelli
Hudba: Benedikt Schiefer
Strih: Laurent Rouan
Zvuk: Matthias Schwab
Kostýmy: Isabelle Pannetier
Producenti: Simon Arnal, Caroline Benjo, Barbara Letellier, Carole Scotta
Hrajú: Damien Bonnard, Bastien Bouillon, Valeria Bruni Tedeschi, Laure Calamy, Denis Méno-chet, Nadia Tereszkiewicz
Distribúcia: HBO GO
Foto: ČSFD cz.