Sexify (TV seriál)
Téma sexu a všetkých jeho biologických a možno i trochu spirituálnych stránok sa v poľských filmoch a seriáloch neustále vracia, z čoho možno usudzovať nasledovné : ide o pocit nedostatočne verejne distribuovanej a diskutovanej témy, vhodnej nielen na príjemné masírovanie prvej signálnej sústavy, ale aj ako vhodný Molotov koktail, nasmerovaný na konzervatívne, religiózne kruhy. Tie Poliaci radi provokujú, nútia k diskusii vo viere, že dôjde ku konečnému odhaleniu ich pokrytectva, zaostalosti a túžby ovládať a kontrolovať všetky ľudské potreby. Taký bol napríklad film Wojciecha Smarzowského Klérus (2018), ale aj Corpus Christi (2019) Jana Komasu. Ak je niekto zvedavý na pokračovanie, na Netflixe je ukážka erotického žánru, film 365 dní (2020), a rovnako erotiky v komediálnom podaní, v zastúpení filmu Umenie milovania (2017).
Na seriáli Sexify je zaujímavé najmä meno režiséra Piotra Domalewského, ktorý sa do pozornosti pozorovateľov seriózneho umenia uviedol filmom Tichá noc (2017), svojho času nositeľ domáceho ocenenia Orly ako najlepší film. Pozoruhodná digresia do odlišného žánrového výhonku je okrem iného i svedectvom zaujímavého procesu, keď sa umelecká zrelosť a uznanie režisérov nedokladuje len cenami na prvotriednych svetových festivaloch, ale zároveň komerčne konkurencieschopnými filmami, alebo seriálmi. Pre stručnosť je to napríklad cenami ovenčená americko-čínska režisérka Chloé Zhao. Bez mihnutia oka ide po oscarovom filme Krajina nomádov nakrúcať pre štúdio Marvel akúsi komiksovú sci fi „pecku“. Je to ostatne jeden zo zaujímavých javov globalizujúceho sa filmu, stieranie hraníc medzi tvz. elitným a masovým umením.
Na komédiu je v seriáli Sexify zamiesené dôkladne, tri študentky nejakej varšavskej vysokej technologickej školy dajú hlavy dohromady a vymýšľajú aplikáciu na vylepšenie ženského orgazmu. Jedna je panna, druhá radodajka do roztrhania tela a tretia ľahostane frigidná a navyše naivná katolíčka. Natália (Alexandra Skraba), Monika (Sandra Drzymalska), Paulina (Maria Sobocińska) sú predstavené s dôrazom na ich sociálny pôvod, Natália a Paulina ako reprezentantky strednej triedy, Monika je dcérou bohatého tatka (Cezary Pazura). Jej matka Joanna (Malgorzata Foremniak) sa venuje joginským kurzom na prebudenie ženskosti a má pre ambície dcéry a jej záujmu o ženský orgazmus hlboké pochopenie. Odvracia tak nenápadne otcove rázne výchovné kroky voči dcérinej študijnej letargii. V úvode jej zablokuje všetky platobné karty a pošle ju bývať na internát, kde sa sformuje cieľavedomé dievčenské trio. S ústrednou myšlienkou príde Natália, po zistení, že jej aplikácia napomáhajúca snovému režimu je nedostatočne konkurencieschopná a preto, ak chce zvíťaziť v celoštátnej súťaži, musí vymyslieť niečo, čo chcú a potrebujú naozaj všetci. Bujarý spoločenský život na internáte ju inšpiruje a plne sa oddá skúmaniu vrcholného triumfu sexuálnych potrieb, mocnému orgazmu. Spoločnému dielu sa stavia do cesty spolužiak Rafal (Kamil Wodka) a jeho konkurujúca aplikácia. Keď tuší, že záujem o návštevu „kopulatória“, medzi obyvateľmi internátu rastie, pošle dekanovi (Zbygniew Zamachowski) tajne vyfotené miesto neresti, čo má na osudy trojky fatálne dôsledky. Nemusia opustiť školu len pod podmienkou, že na aplikáciu zabudnú a nezúčastnia sa vytúženej súťaže. Dievčence však správne vytušia výrazný obchodný potenciál aplikácie a rozhodnú sa vykročiť z úzkeho a obmedzujúceho rámca školy do sveta, sľubujúceho viac než obligátny diplom.
Okrem zjavnej narážky na vzdelávací systém, neschopný podporiť talentované študentky, je do príbehu zapracovaná i genderová agenda prebúdzajúceho sa ženského sebavedomia. Jeho nositeľkou je najmä Paulína, oddaná katolíčka, smerujúca jasne k sobášu a rodinnému životu. Zistí, že chce byť sama sebou a cestu k oltáru rázne odkloní do neurčita. Natália si tiež z celej anabázy s vedeckou prácou, odnesie za asistencie istého Adama (Jan Wieteska), významné ponaučenie. A síce, že sexuálny život je viac než súbor vyhodnotených biologických dát, zaraditeľných do úžitkových algoritmov.
Dôraz na vzdelávacie zacielenie seriálu, určeného predovšetkým mladému publiku je zrejmý, aj preto je v recenziách často porovnávaný s britským seriálom Sex Education (2019-2021). Je natočený ohľaduplne, bez výraznej „frontal nudity“ , otvorených sexuálnych scén a kontroverzných detailov. Poľská filmová kritika oceňuje prácu s mladými hereckými predstaviteľmi i inscenovanie vcelku realistického rodinného zázemia, pripisovaného režijnej skúsenosti Piotra Domalewského. Recenzenti mu ale tiež vytýkajú plytkosť a príliš veľa zjednodušení, ktoré odkazujú na kalky naivných amerických formátov, alebo realitu videnú optikou instagramových vizuálov. Rovnako poukazujú na amatérsky popis vzniku aplikácie, založený na pochybných anketách.
Pravdou však je, že nejde o dokument, ale o komédiu, ktorá začiatočníkov možno poučí, staršiemu publiku nostalgicky pripomenie časy márnosti, trápnosti a zároveň radostných objavov. S obdivuhodnou profesionalitou plní predpoklady žánru a jeho prijateľnej pravdepodobnosti. Nemal byť a ani nie je realistickou sondou do spoločnosti, kde je sex pre určité vrstvy tabu a citlivým predmetom náboženských diskusií.
Sexify (TV seriál), Poľsko, 2021
Dĺžka: 5 h 56 min. (Minutáž: 38–51 min.)
Réžia: Piotr Domalewski, Kalina Alabrudzińska
Scenár: Piotr Domalewski, Kalina Alabrudzińska
Kamera: Mikołaj Łebkowski
Hudba: Radzimir Dębski
Strih: Sebastian Mialik, Aleksandra Gowin, Magdalena Chowańska
Zvuk: Aleksandra Pniak, Jerzy Murawski, Marcin Kasiński, … (více)
Scénografia: Jagna Janicka, Mirosław Koncewicz, Zofia Lubińska (s… (více)
Masky: Aneta Brzozowska
Kostýmy: Sandra Kowalska, Jarosław Grzelak
Producent: Jan Kwieciński
Hrajú: Aleksandra Skraba, Maria Sobocińska, Sandra Drzymalska, Małgorzata Foremniak, Cezary Pazura, Zbigniew Zamachowski, Bartosz Gelner, Piotr Pacek, Jan Wieteska, Wojciech Solarz, Sebastian Stankiewicz, Ewa Szykulska, Kamil Wodka, Marcin Bubółka, Nadim Suleiman, Wojciech Ziętek, Kalina Alabrudzińska, Ewa Konstancja Bułhak, Jacek Lenartowicz, Hanna Chojnacka, Aldona Jankowska, Michał Pietrzak, Mariusz Kabaciński, Tomira Kowalik, Karolina Kowalska, Vova Makovskyi, Leonardo Marques, Magdalena Schejbal, Artur Szczepański, Wojciech Szczygieł, Aleksander Talkowski, Edyta Torhan, Magda Celówna, Sylwia Achu, Justyna Suwala, Rafał Derkacz, Piotr Różański, Witold Oleksiak, Monika Cieciora
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.