Policajti a zlodeji (Cops & Robbers)

Hodnotenie používateľov: 5 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívne
 

Policajti resizeFilmová báseň Arona Manora a Timothyho Ware-Hilla Policajti a zlodeji (Cops & Robbers) je podľa záverečného titulku venovaná „všetkým čiernym mužom, ženám a deťom, ktoré sa stali obeťami rasistického profilovania, policajného násilia, straty života a inej nespravodlivosti, len preto, že boli sami sebou“. Ja osobne by som tento text rozšírila aj o druhú stranu spektra utláčaných, teda ich prenasledovateľov. Autoritatívnych, sociálno-ekonomických, politických, kultúrnych, inštitucionálnych či sociálnych, zahŕňajúcich opresie na základe práva, rasového útlaku, spoločenského postavenia, rodu, sexuality, náboženského či etnického prenasledovania, akejkoľvek nadvlády, odporu či v súčasnosti extrémne rozšírenej (kyber) šikany. A tak ďalej… Dôvod je jednoduchý. Krátke audiovizuálne dielo reflektuje urputnú snahu po zmene už zmeneného. Teda neprávosti, ktorá sa stala regulou, axiómou, platnou pred väčšinou pozemských súdov, na spravodlivosť pred každým súdom.

Väčšina diel slávnych umelcov, vrátane filmov, vznikla na podnet významnej alebo šokujúcej a neprijateľnej udalosti v spoločnosti. Impresionizmus bol reakciou na ateliérovú maľbu realizmu. Expresionizmus vznikol ako reakcia na nespokojnosť doby a protiklad k umeniu zobrazujúcemu skutočnosť. Dadaizmus bol revoltou proti hrôzam svetovej vojny. Aj idea vytvoriť filmovú báseň Policajti a zlodeji  vznikla v hlave afroamerického herca Timothyho Ware-Hilla ako reakcia na vraždu Ahmauda Arberyho príslušníkom policajného zboru v Spojených štátoch. Video, na ktorom behal s gimbalom v ruke po uliciach Policajti2 resizesvojho hoodu a recitoval slová básne, publikoval na sociálnych sieťach. Netrvalo dlho, video sa stalo virálnym a herca oslovil tvorca Aron Manor s nápadom vytvoriť filmovú báseň združujúcu umelcov, animátorov a VFX tvorcov z celého sveta – z Vancouvera, Toronta, L.A., New Yorku, Alabamy, Mississippi, Georgie, Uruguaja, Nemecka, Londýna a Francúzska. Každý z nich interpretoval báseň svojím animačným štýlom, technikou, prostredníctvom svojho uhla pohľadu.

Výsledkom sa tak stala maximalistická kompozícia stlačená do 4-minútovej rapidmontáže plnej obrazovej variability, akcelerácie a futuristickej dynamiky pohybu spojenej s rytmicky recitovaným slovom, ktorá podporovala naliehavosť reflektovanej témy. 2D animácia, 3D animácia, kreslenka, bábky, plastelína, skica. Hraný, dokumentárny, animovaný film. Koláž, mozaika, meditačný metapríbeh, grafika, písané slovo. To všetko v sebe spájajú štyri minúty metráže filmu. Zámerne píšem, že ide o štyri minúty, pretože zbytok filmu tvoria titulky s množstvom tvorcov, ktorí sa na výrobe tohto audiovizuálneho diela podieľali.snímka tak pôsobí ako výtvarné dielo avantgardy. Síce oslobodené od pevnej štruktúry, no vytvárajúce expresívne analogické vzťahy a súvislosti.

Budem sa opakovať, ale posledné animované filmy z kolekcie streamovacej spoločnosti Netflix nie sú obyčajné rozprávky pre deti. Vôbec nie! Ilustrujú smútok zo straty blízkeho počas streľby v škole (If Anything Happens I Love You, 2020), zo straty najmilovanejšej osoby v dôsledku nevyhnutného kolobehu života (Canvas, 2020) či rasovo motivované násilie (Cops & Robbers, 2020). Animačné techniky už dávno nie sú iba nástrojom pre masové šírenie milých detských dobrodružstiev vo fantasticky iluzívnom svete. Sú ideálnym nástrojom osvety, kde rôznorodé kreatívne prostriedky svätia účel zvyšovania povedomia o dlhodobom globálnom probléme. A TEN je v našej spoločnosti implicitne aj explicitne prítomný nie od čias vzniku Kukluxklanu, ale od vtedy, čo prvý homo sapiens začal utláčať a vyvražďovať iného homo sapiensa alebo akýkoľvek iný živočíšny druh.

Jeden z používateľov najväčšej filmovej databázy v našich končinách si myslí, že táto snímka je len obyčajný „odpad!“ a „jednostranná a neskrývaná politická agenda, ktorá nemá v priestore služby s globálnym dosahom čo robiť“. S prvým citovaným síce nesúhlasím, ale to druhé je objektívne nespochybniteľné. Pseudolegitímnym dôvodom, prečo by minoritné skupiny podľa ľudí s podobnými názormi mali v akomkoľvek smere mlčať je, že predsa tie majoritné nikdy tak nekričia. Nie je to však príliš plochý pohľad na túto problematiku? Možno by sme sa ňou teraz vôbec nemuseli zaoberať, keby sme ako spoločnosť nedopustili, aby sa minoritné skupiny museli domáhať svojich prirodzených práv a slobôd.

Musím uznať, že niektoré HLASné a hlučné ĽUDOVÉ skupiny ľudí naozaj predstavujú nebezpečenstvo. Dovolím si však tvrdiť, že majoritná väčšina všetkých belošských heterosexuálov, najlepšie takých, ktorí vyznávajú väčšinové náboženstvo a žijú v usporiadaných tradičných rodinách, nikdy nezažila utláčanie v tak dúhovom spektre ako tie menšinové. No offense, ale práve to je dôvod, prečo menšiny vychádzajú do ulíc, aby sa zúčastnili Prideu. Práve preto vzniklo decentralizované politicko-spoločenské hnutie protestujúce proti incidentom policajnej brutality a všetkým rasovo motivovaným ľuďom či organizáciám páchajúcim násilie na afroameričanoch Black Lives Matter (BLM). Preto slovenská environmentálna aktivistka Natália Pažická založila občianske združenie #EVERYINDIVIDUALMATTERS (EIM), kde pravidelne organizuje zbierku na podporu ľudí a zvierat. A napokon, práve preto vzniklo aj toto dielo, ktoré nie je výnimkou, ale je jedným z mnohých. Preto.

Policajti a zlodeji (Cobs and Robbers), USA, 2020
Dĺžka: 7 minút
Réžia: Arnon Manor, Timothy Ware-Hill
Scenár: Timothy Ware-Hill
Hrajú: Timothy Ware-Hill
Strih: Terilyn A. Shropshire
Producenti: Arnon Manor, Timothy Ware-Hill, Lawrence Bender
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.