Miluje ma, nemiluje ma (Anyone But You)

Nem resizeZáujem o romantické komédie by mal byť pre recenzenta pri rozsiahlej ponuke umelecky pôsobivejších titulov v podstate okrajovou záležitosťou. V tomto prípade to tak nie je a to z niekoľkých dôvodov. O žánri, na ktorom si brúsia svoje scenáristické i režijné zručnosti i domáci tvorcovia a zásobujú publikum reťazou prijateľných i menej prijateľných príbehov, toho vieme vzhľadom na jeho masovú obľubu dosť málo a nastavenie kritérií sa tak pohybuje v neukotvenom rámci emocionálnych náklonností k hlavným protagonistom a možno aj iným magnetickým momentom, exkluzivite prostredia a ďalším odkazom „herného poľa“. Patria medzi k nim impulzy z registra prvej signálnej a reč je pochopiteľne o sexuálnych medzihrách a tiež gurmánskych pôžitkoch v najrôznejších variáciách.

Podobne, ako je to v krasokorčuľovaní, musia povinné cviky alebo testy, obsahovať figúry, skok, piruetu a dohliada sa na kvalitu obratov a krokov. Nem2 resizeRomantická komédia je oborom, absolvovaným vo dvojici. Dnes je už genderová kombinácia vo voľnom štýle, ale najčastejšie sa jedná o tradičné muž-žena a ich spoločný vzťah, vystavený dramatickej ceste k záverečnej harmónii. Karneval atrakcií v našom príbehu lásky študentky práv menom Bea (Sydney Sweeney) a Bennyho (Ben Powell) vo filme Miluje ma, nemiluje ma je naprogramovaný s očakávaným rozmachom. Po zoznámení a spoločnej noci ráno Bea podľahne frivolnej panike a odchádza bez pozdravu, na ulici sa spamätá a vracia sa k Benovi a vypočuje si jeho urážlivo relativizujúci komentár, určený na jej adresu. Zdôveruje sa kamarátovi Petemu (GaTa). Bea sa otočí na opätku a zdá sa, že už nechce o Benovi nikdy počuť. Náhoda ich však dá opäť dohromady. Obaja sú pozvaní na svadbu jej sestry Halle a Peteho sestry Claudie, do Austrálie. Rodičia pozvali i jej bývalého Jonathana a je prítomná i Benova ex Margaret. Obaja signalizujú ochotu svoj záujem obnoviť. Ben a Bea teda uzavrú dohodu, simulujú vzájomnú afinitu. Tá podľa očakávania prerastie do láskyplného vzťahu.Nem3 resize

Voľná adaptácia Shakespearovej hry z roku 1599 Veľa kriku pre nič, kopíruje vzájomný odpor a snahu demonštrovať čo najúčinnejšie imunitu voči akýmkoľvek citom. A zároveň si tvorcovia požičali i mená dvojice – Beatrice a Benedikta. Dôvody jedného i druhého pre vzájomnú nenávisť sú zrozumiteľné, s komediálno-groteskným vybavením je to už horšie. Pomáhajú si crazy nešikovnosťou napríklad na svadobnej hostine, kde začne neplánovane horieť a nedobrovoľný striptíz tiež nie je čosi, na čom sa pobavíme. Okrem Shakespeara siahli režisér Will Gluck so scenáristkou Ilanou Wolpert aj do Titaniku a nič iné, ako pád cez palubu sa po romantickom defilé na prove lodi ani veľmi čakať nedá. Zladiť romantiku s humorom sa tu darí dosť upotene a asi netreba dodávať, že táto synchronizácia je Nem4 resizekľúčom k úspešnosti žánru.

Úpadok záujmu o romantické komédie registrovali kritici okolo roku 2010 a súvisel s krízou hollywoodskych tvz. mid-buget filmov, teda tých so strednou úrovňou rozpočtu, medzi 5 a 50 miliónmi dolárov. Oveľa častejšie sa siahalo po výrobe spektakulárnych blockbusterov s akčnými superhrdinami, alebo výpravnými fantasy ságami. Spodná hranica rozpočtu začínala pri 75 miliónoch dolárov. Táto situácia sa preniesla i do súčasnosti. Šancu mali v tomto obore remaky klasiky, alebo nejaké overené zahraničné frančízy. Na opačnej strane stáli nezávislé filmy s rozdielnymi finančnými nárokmi. K obráteniu tohto bezohľadného trendu, výstižne pomenovanému „go big or go home“, došlo v roku 2018 s rom- com To zariadime (Set It Up, pozreteľný na Netflixe), s Glenom Powellom a Zoey Deutch ako Harper a Charlie, ktorým sa podarí dať dokopy ich nepríjemných šéfov. Anyone But You, teda doslovne Ktokoľvek len nie ty, v češtine S tebou nikdy (slovenský názov je Nem7 resizev tomto ohľade trochu slaboduchý), mal teda byť ďalším krokom k prežitiu žánru. Odkaz na klasiku je v tomto prípade zrejme overeným ťahom.

Dôkladnejší pohľad do „tela“ romantickej komédie, zmienených povinných cvikov prevedenia, naznačuje nielen atraktívnu kulisu, najčastejšie dovolenkovú, ale i hľadanie sviatočnej situácie, v tomto prípade svadby, inde Vianoce, alebo oslava Nového roku, vlastne oslavy čohokoľvek, čo nejakým spôsobom vybočuje z každodennosti. Tu sme pri prvom bode opakovacieho efektu a bez problémov ho môžeme označiť za obohranú schému, ponúkajúcu sa všetkým recyklujúcim scenáristom. Najvýnosnejšou romantickou komédiou je podľa análov americko-kanadská Moja tlstá grécka svadba (2002), ktorá zrejme aj po úspechu Búrlivej svadby (2001) indickej režisérky Miry Nair spustila svadobnú „kopírku“.

Nem8 resizeRomantické komédie majú svoj pôvod kdesi v 18. storočí , kedy sa formovala tvz. komédia mravov (v angl. restoration comedy) a v 19. storočí ju ďalej formoval romantizmus a prispel do jej konštitúciemelodramatickými prvkami. Pestoval ju i Hollywood, ale po druhej svetovej vojne sa takmer z dramaturgických plánov takmer stratila. Jej vzlety a pády majú iste veľa spoločného so stavom spoločenského vedomia, najmä jeho predstáv o láske a šťastí.

Naše domáce modely sa dosť dlho držali červenej knižnice, príbehu, kde si sklamaná krásavica hľadá a nájde statného boháča, alebo aspoň lekára, skrátka zástupcu nejakej výnosnej profesie, ale vždy s dobrým srdcom. Hľadanie atraktívnych kulís sa z Vysokých Tatier postupne sťahuje do Chorvátska a iných prímorských lokalít. Čakáme na ďalší recyklačný reštart, so zamilovanou kuchárkou, alebo aspoň čosi okolo luxusných stravovacích zariadení. Iste nebudeme čakať dlho.

Nem9 resizeMiluje ma, nemiluje ma (Anyone But You), USA, 2023
Dĺžka: 103 minút
Réžia: Will Gluck
Scenár: Ilana Wolpert, Will Gluck
Kamera: Danny Ruhlmann
Hudba: Este Haim, Christopher Stracey
Strih: Tia Nolan
Zvuk: Nick Emond, Tateum Kohut, Greg Orloff, Jon Wakeham
Kostýmy: Amelia Gebler
Produkcia: Will Gluck, Jeff Kirschenbaum, Joe Roth
Hrajú: Sydney Sweeney, Glen Powell, Alexandra Shipp, Hadley Robinson, Dermot Mulroney, Rachel Griffiths, Michelle Hurd, Bryan Brown, Darren Barnet, Charlee Fraser, Joe Davidson, GaTa, Mia Artemis, Nat Buchanan
Distribúcia: Itafilm
Premiéra v SR: 22. fenruára 2024