Pán Blake k vašim službám! (Complètement cramé!/ Mr. Blake at Your Service!)

Bla resizePri pohľade na kariéru Johna Malkovicha sa nejeden divák musel v poslednej dobe chytať za hlavu. Prinajmenšom prekvapujúce bolo vidieť snímky smerujúce priamo na video, ktoré si v posledných rokoch doprial herec dvojnásobne nominovaný na Oscara. Hoci sa pred pár mesiacmi americký herec objavil ako filozof v nie príliš podarenom satirickom Senecovi, kde napriek tomu mohol predviesť svoj herecký talent, teraz sa veterán vracia na veľké plátno v snímke režiséra a spoluscenáristu Gillesa Legardiniera Pán Blake k vašim službám!. No hoci Pán Blake obsahuje aj humorné pasáže, tieto dva filmy možno len ťažko porovnávať.

Úspešný londýnsky podnikateľ Andrew Blake (John Malkovich) si po smrti svojej manželky potrebuje oddýchnuť. Vydá sa do Francúzska, presnejšie do Bla2 resizeluxusného sídla „Domaine de Beauvillier", kde stretol svoju manželku. Andrewov pobyt však prebieha inak, ako plánoval. Gazdinná Nathalie Beauvilier (Fanny Ardant) si myslí, že je novým komorníkom. A Andrew napokon skutočne vkĺzne do role domáceho sluhu a nečakaný vývin udalostí udržiava. Koniec koncov, ako zamestnanec môže bývať v budove pripomínajúcej zámok zadarmo. A netrvá dlho kým do každodenného života sluhov zasiahne svojim nekonvenčným chovaním a prístupom.

V ústraní luxusného francúzskeho sídla vytvára režisér Gilles Legardinier mikrokozmos obývaný ambivalentnými, vnútorne rozorvanými postavami. Navonok pôsobia silne a rezervovane, ale ich duše sú ranené a prešpikované emocionálnymi ujmami rôzneho druhu. Andrew si to uvedomuje a zdieľa tento osud okrem iného s domácou kuchárkou Odile (Émilie Dequenne) a gazdinou. Všetky tri postavy sú poznačené stratou milovanej osoby. Legardinier však odhaľuje momenty zamyslenia a melanchólie len v niekoľkých starostlivo vybraných detailoch. Často ide o drobné náznaky mimiky či jemné, krehké Bla3 resizegestá, ktoré odhaľujú skutočný vnútorný život postáv. Z arogantného Blakea sa stáva vzťahový poradca, životný kouč, mediátor, remeselník, pedagóg a obchodný poradca. Kade chodí, všetko opravuje. Zmierni emocionálnu strnulosť Nathalie Beauvillier a Odile z jeho iniciatívy reaktivuje svoj kuchársky talent. Pomôže tehotnej slúžke, ktorú opustil otec dieťaťa a osamelému záhradníkovi, ktorý ho striedavo oslovuje rôznymi prezývkami, otvára cestu späť do spoločenského života. V neposlednom rade odrádza od predaja nehnuteľnosti a ponúka sa svojou odbornosťou ako akýsi projektový manažér.

Režisér Gilles Legardinier sa zo svojích postáv nevysmieva, skôr k ním láskyplne pristupuje. Nie je pritom úplne jasné, čím chce film vlastne byť. Spočiatku divák nadobúda dojem, že má dočinenia s komediálnou premisou zámeny. Domnelý komorník Blake zrazu musí žiť v tých najzákladnejších Bla6 resizepodmienkach. Máme tu aj aspekt romantickej zápletky. Navyše, gazdiná, ktorá pomaly prichádza o majetok, musí odniekiaľ zohnať peniaze, aby si nehnuteľnosť mohla udržať. Bolo by zrejme funkčnejšie, keby Legardinier využil tieto motívy a vykrištalizoval nimi komediálnu líniu snímky, či zaviedol film do roviny spoločensko-politického komentára. Namiesto toho je francúzsko-luxemburská koprodukcia neškodným, pohodovým filmom, ktorého cieľom je na konci divákovi vyčarovať úsmev na tvári a vyvolať pocity šťastia. Dodatočne tomu nahráva i skutočnosť, že koniec zápletky rámujú Vianoce, ako aj fakt, že samotný film bol vo Francúzsku do distribúcie uvedený krátko pred začiatkom zimných sviatkov. Pán Blake k vašim službám! je príjemná komédia o podnikateľovi, ktorý predstiera, že je komorník, aby si pripomenul svoju mŕtvu manželku, pričom sa však románová adaptácia vlastne nevie rozhodnúť, čím chce byť. Pokiaľ vám neprekáža absencia akejkoľvek hĺbky či kritkckého podtónu, ste na správnom mieste. Niekedy stačí i malý kontemplatívny únik z reality.

Bla4 resizePan Blake k vašim službám! (Complètement cramé !/ Mr. Blake at Your Service!), Francúzsko, 2023
Dĺžka: 110 minút
Réžia: Gilles Legardinier