Chlapec a volavka (Kimitači wa dó ikiru ka/The Boy and the Heron)

Vol resizeVo svete filmu anime (pojem, ktorým sa označuje japonský animovaný film) azda neexistuje známejšia osobnosť ako Hajao Mijazaki. Možno bez preháňania skonštatovať, že každý z jeho filmov sa teší všeobecnej obľube nielen z pohľadu detí, ale aj dospelých. Dalo by sa teda povedať, že Mijazaki sa stal zárukou kvalitného a originálneho rodinného filmu, a preto sú na mieste vysoké očakávania, aj pri jeho (údajne) poslednom filme Chlapec a volavka. O tom, či bude film naozaj posledný, sa môžu viesť diskusie, faktom však ostáva, že sa nám Mijazaki prihovára filmom po dlhých 10 rokoch.

Režisér Mijazaki, ako jeden zo zakladateľov štúdia Ghibli, je stále hybnou silou tohto slávneho štúdia, a po hitoch ako Môj sused Totoro, Princezná Mononoke Vol2 resizeči Cesta do Fantázie, nasadil latku svojich animovaných filmov skutočne vysoko. Vzhľadom na povesť režiséra teda producenti odmietli v súvislosti s filmom Chlapec a volavka akékoľvek propagačné materiály či trailery. Tie totiž vôbec neboli potrebné a nový Mijazakiho film sa dostal do povedomia fanúšikov aj bez týchto reklamných pomôcok. Je to snímka, ktorá „prinútila“ Mijazakiho, aby sa vrátil zo svojho filmového dôchodku, snímka, ktorou chcel zanechať svojmu vnukovi ešte čosi pred tým, ako opustí náš pozemský svet.

Chlapec a volavka začína počas bojov druhej svetovej vojny, keď pri jednom z náletov prichádza o život matka hlavného hrdinu - chlapca Mahita. Mahito s otcom odchádzajú z Tokya na vidiek, kde si otec vezme Natsuko, sestru svojej mŕtvej manželky (manželstvo prezývané ako sororát, zrejme nie tak Vol3 resizenezvyčajný v Japonsku v prvej polovici 20. storočia). Mahito si k tehotnej Natsuko hľadá cestu, tá však jedného dňa zmizne a Mahito sa zoznámi so zvláštnou zlovestnou volavkou, ktorá ho dovedie do zvláštnej vežovitej stavby. V nej sa Mahito dostáva do akéhosi alternatívneho sveta, v ktorom uviazla aj jeho nevlastná matka. Na tejto zvláštnej imaginatívnej ceste sa napokon pokúša oslobodiť Natsuko, ale aj samého seba.

Napriek tomu, že film vychádza z knihy japonského spisovateľa Genzabura Jošina, zdá sa byť takmer nemožné vyrozprávať príbeh Mijazakiho snovej snímky výhradne slovami. Chlapec a volavka je totiž nasiaknutý rôznorodými obrazmi, silou Mijazakoho imaginácie a interpretáciami, ktoré odkazujú k Vol4 resizeMahitovmu vývinu z citlivého chlapca v bojovne založeného muža. Azda aj preto je výstižnejší pôvodný japonský názov Kimitači wa dó ikiru ka, ktorý by sme mohli preložiť otázkou „Ako žiješ?“ Napriek tomu, že žánrové zaradenie vopred vylučuje silnejšie autobiografické založenie filmu, sú časti príbehu do určitej miery ovplyvnený životom samotného režiséra. Mijazaki, podobne ako animovaný chlapec Mahito, prišiel o matku v plameňoch nemocnice, následkom čoho sa potom Mijazakho rodina odsťahovala na japonský vidiek. Nemožno byť teda pochýb, že režisér s chlapcom Mahitom sympatizuje a na jeho fantastickú cestu sa vydáva spolu s ním.

Aby som bol k Chlapcovi a volavke predsa len trochu kritický, po tom, čo som ocenil ohromujúcu Vol7 resizevizuálnu stránku a fantáziu tvorcov i režiséra samotného, možno mať niekoľko výhrad k štruktúre filmu. V Mijazakiho svete sa totiž priľahko stratíme, jeho neustále sa rozrastajúca zápletka, kumulovanie počtu postáv a dravý, nekompromisne fantaskný svet, môžu niektorí fanúšikovia milovať, na iných však môže pôsobiť mierne vyčerpávajúco. I keď je takáto intenzita rozprávania pravdepodobne jedným z Mijazakiho zámerov, ťažko predpovedať, či túto bláznivú jazdu presedí v pokoji klasické európske dieťa. Akoby sa režisér vo svojej vizuálnej hyperaktivite nebol schopný na chvíľku zastaviť a dožičiť divákovi aspoň jemné vydýchnutie. Tento pocit je však rýdzo subjektívny, a milovníci Mijazakho svetov, sa v jednom z nich radi na dve hodiny stratia, aby vzápätí čelili nudnej a banálnej každodennej realite.

Vol8 resizeChlapec a volavka (Kimitači wa dó ikiru ka/The Boy and the Heron), Japonsko, 2023
Dĺžka: 125 minút
Réžia: Hajao Mijazaki